فاصله را جدی نگیریم بیماری کرونا دوباره گسترش می یابد/مراقب موج دوم و سوم بیماری کرونا در کشور باشیم



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,بیماری کرونا
معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به بازگشایی مراکز تجاری و اصناف کم خطر و افزایش ترددها، توضیحاتی را برای عدم بازگشت به روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، ارائه داد. 

 به گزارش مهر، ایرج حریرچی، روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس در محل ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، به ارائه وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور پرداخت.

 

وی با خطاب قرار دادن مردم به خصوص در کلانشهر تهران، گفت: اگر قرار باشد به فاصله گذاری اجتماعی توجه نکنیم، شرایط بیماری به روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور باز خواهد گشت و در این صورت، مشکلات تشدید می‌شود.

 

حریرچی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد موارد بستری و ۷۰ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور کاهش یافته است و روند ابتلاء به این بیماری در اکثر استان‌ها روند نزولی مشاهده می‌شود.

 

وی ادامه داد: رسیدن به چنین شرایطی، نتیجه اقدامات مردم و دولت و مجموعه نظام است، اما تاکید می‌کنم هر گونه غفلتی عوارض جبران ناپذیر و شدیدی به دنبال دارد.

 

معاون کل وزارت بهداشت، تاکید کرد: تا کشف دارو و واکسن ویروس کرونا، ۲ الی ۳ طغیان دیگر بیماری در دنیا پیش رو خواهیم داشت. بنابراین، ضرورت دارد که مردم به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کنند.

 

به گفته حریرچی، عدم رعایت نکات بهداشی، باعث می‌شود افراد در معرض ابتلاء و مرگ و میر قرار گیرند. لذا، از مردم درخواست می‌کنیم حتی المقدور به شعار در خانه بمانیم وفادار بمانند.

 

معاون کل وزارت بهداشت، به سایر مراجعات غیر کرونایی در مراکز درمانی کشور اشاره کرد و افزود: قبل از کرونا ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار بار مراجعات روزانه به مراکز درمانی و بهداشتی در سراسر کشور داشتیم که در دو ماه اخیر به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

 

وی با اعلام اینکه سالانه نزدیک به ۱۵ میلیون بار واکسن تزریق می‌کردیم، گفت: هر گونه کاهش در واکسیناسیون می‌تواند عوارض داشته باشد.

 

حریرچی افزود: در اواخر اسفند سال ۹۸ برای تأمین خون با بحران مواجه شده بودیم و حالا با انجام خدمات درمانی غیر کرونایی، نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی، بیشتر شده است.

 

معاون کل وزارت بهداشت در ارتباط با داروی درمان کرونا، گفت: هنوز هیچ داروی اختصاصی برای کرونا ساخته نشده است، اکثر داروها اثر کم تا متوسط و یا بی اثر هستند. تجویز هر نوع دارویی خارج از کمیته علمی وزارت بهداشت، صحیح نیست و مردم را دچار سردرگمی می‌کند.

 

وی افزود: هشدار جدی می‌دهیم که هر دارویی خارج از مراکز بیمارستانی و غیر داروخانه‌ای تهیه شود، خطرناک است.

 

حریرچی در همین راستا، تاکید کرد: متأسفانه اپیدمی و گستردگی خبرهای دروغ از گستردگی خود بیماری کرونا در کشور ما بیشتر است.

 

وی افزود: وزارت بهداشت برای کنترل بیماری کرونا سه استراتژی را همچنان دنبال می‌کند. نخست، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی و جمعی؛ دوم، شناسایی بیماران کم علامت و بی علامت و ایزوله کردن آنها و اقدام بعدی؛ شناسایی و جداسازی افرادی است که با بیماران تماس پیدا کرده اند.

 

تکمیل می شود…

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت:مراقب موج دوم و سوم بیماری کرونا در کشور باشیم

 

گویاگفت: مراقب موج دوم و سوم بیماری کرونا در کشور باشیم چون یک بیماری پیچیده است و دارو و واکسن ندارد.

 

 محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در نشست ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونای خراسان جنوبی گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور یکسان نیست و در برخی از استان‌های مهمان پذیر و پرتردد همچون آذریایجان‌های شرقی و غربی، تهران و فارس شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا هستیم.

 

او افزود: بیماری کرونا در کشور چندین موج خواهد داشت و باید منتظر موج‌های دیگر باشیم و آمادگی کامل داشته باشیم.

 

گویا با اشاره به آمادگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مقابله با موج‌های بعدی کرونا گفت: کرونا یک بیماری پیچیده است و دارو و واکسن ندارد و تنها کاری که برای پیشگیری از ابتلا به آن می‌توان کرد رعایت مسائل بهداشتی، ماندن خانه بویژه افراد مسند و خودداری افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، سرطان و دیابت از بیرون رفتن از منازل است.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کرونا در خراسان جنوبی آهسته آهسته روبه کاهش گذاشته شده است، افزود: این روند کاهشی به دلیل مدیریت خوب مسئولان بهداشتی و رعایت مردم است که اگر مردم از این پس مسائل بهداشتی را رعایت نکنند دوباره بیماری شعله ور خواهد شد.

 

گویا از خدمات صدا و سیما و دست اندرکاران بهداشت و درمان بویژه پرستاران و پزشکان در مقابله با کرونا قدرددانی کرد.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر خود به خراسان جنوبی، دیروز و امروز از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و بخش بهداشت و درمان طبس بازدید کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------