وجود ویروس کرونا در مدفوع بیماران/وجود ویروس در ادرار اثبات نشده



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ویروس کرونا
محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند: مطالعات مختلف نشان می‌دهند که ویروس کرونای جدید می‌تواند در مدفوع وجود داشته باشد اما شواهد دقیقی برای اثبات وجود ویروس در ادرار نیست.

 به گزارش ایسنا، محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در مطلبی به این پرسش پاسخ داده‌اند که آیا ممکن است ادرار و مدفوع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ حاوی این ویروس باشد؟

 

در این مطلب آمده است: امکان وجود ویروس کرونای جدید در ادرار و مدفوع افراد مبتلا وجود دارد. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که در برخی از بیماران حتی بعد از منفی شدن نمونه‌های گرفته شده از حلق، تست ویروس در مدفوع ایشان مثبت گزارش شده است.

 

در مطالعات مختلف، مشاهده شده است که در مواردی تست مدفوع پس از ۱۰ روز از بهبودی فرد بیمار هنوز مثبت است و این نشان‌دهنده وجود طولانی‌مدت ویروس در مدفوع است. همچنین مدت زمان وجود ویروس به طور قابل توجهی در نمونه‌های مدفوع طولانی‌تر از نمونه‌های حلق و خون است. لذا در مقایسه با نمونه‌های حلق، تشخیص ویروس کرونای جدید در نمونه‌های مدفوع به همان اندازه می‌تواند دقیق باشد.

 

در خصوص وجود ویروس در ادرار، مطالعات مختلف حاکی از این است که هیچ یک از نمونه‌های ادرار فرد مبتلا، مثبت گزارش نشده است. در خصوص وجود ویروس در ادرار، مطالعات مختلف نشان داده‌اند که هیچ یک از نمونه‌های ادرار افراد مبتلا، مثبت گزارش نشده است.

 

از طرفی، در تعدادی از مطالعات انجام شده در نمونه محدود، ویروس در رسوبات ادرار مشاهده شده است. در مطالعه دیگری که بار ویروسی در نمونه‌های حلق، مدفوع، خون و ادرار بیماران اندازه‌گیری شد، نتایج این گونه بود که فقط در یک مورد از بیماران مورد مطالعه، ویروس در ادرار مشاهده شد؛ در صورتی که در بیش از نیمی از این نمونه‌ها، وجود ویروس در مدفوع تایید شد.

 

بنا بر اعلام موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر اساس مطالعات، بیماران دارای تست مدفوع مثبت، لزوما علائم گوارشی را تجربه نمی‌کنند و وجود ویروس در مدفوع هیچ ارتباطی با شدت عفونت ریه ندارد. همچنین پس از رفع علائم بالینی، ویروس می‌تواند مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش وجود داشته باشد.

 

در بخش دیگری از این مطلب بیان شده است: مطالعات مختلف نشان می‌دهند که ویروس کرونای جدید می‌تواند در مدفوع وجود داشته باشد، اما شواهد دقیقی برای اثبات وجود ویروس در ادرار نیست. از آن جا که احتمال انتقال ویروس از طریق مدفوع وجود دارد، توصیه می‌شود کارکنان بهداشت و درمان به هنگام مواجهه با مدفوع بیماران با احتیاط کامل عمل کنند و سایر افراد نیز نکات بهداشت فردی، نظیر شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه را پس از استفاده از دستشویی رعایت کنند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------