شناسایی تومورهای سرطانی با کمک اسکن ام.آر.آی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, تومورهای سرطانی
محققان "موسسه تحقیقات سرطان" در لندن اخیرا اظهار کرده‌اند اسکن ام.آر.آی که برای بیماری‌های قلبی استفاده می‌شود، می‌تواند تومورهای تهاجمی را نیز شناسایی کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از یورک الرت، یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که یک نوع اسکن هوشمند ام آر آی که در افراد مبتلا به بیماری قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند به ارزیابی اینکه سرطان‌های کودکان تهاجمی هستند یا خیر کمک کند و علائم اولیه را تشخیص دهد. محققان نشان دادند که تکنیک تصویربرداری ام آر آی، معروف به "نقشه برداری تی‌وان"(T۱-mapping) می‌تواند بینش مهمی در مورد زیست شناسی سرطان‌های کودکان ارائه دهد.

 

اسکن‌های نقشه‌برداری تی‌وان چگونگی تعامل مولکول‌های آب در سطح میکروسکوپی در داخل سلول‌ها را برای درک نوع آرایش سلولی بافت اندازه‌گیری می‌کنند و در بیماری‌های قلبی نیز برای ارزیابی آسیب وارده به بافت عضله قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

اکنون دانشمندان موسسه تحقیقات سرطان لندن در مطالعه خود نشان داده‌اند که تکنیک اسکن غیرتهاجمی این امکان را دارد که کودکانی که دارای اشکال پرخطر نوروبلاستوما هستند را شناسایی کنند.

 

نوروبلاستوما(Neuroblastoma) یکی از شایع‌ترین تومورهای بدخیم دوران کودکی است که در کلیه ایجاد شده و بیش‌ترین احتمال بروز آن در کودکان وجود دارد.

 

محققان معتقدند که اسکن نقشه‌برداری تی‌وان نه تنها می‌تواند اثر بخشی داروهای استفاده شده توسط کودکان مبتلا به نوروبلاستوما را بهبود ببخشد بلکه به طور بالقوه می‌تواند روند درمان بیماران را نیز بهبود دهد.

 

محققان اثر نقشه‌برداری تی‌وان را در موش‌هایی که مبتلا به شکل تهاجمی نوروبلاستوما بودند، بررسی کردند تا تصویری شفاف از خصوصیات میکروسکوپی و فیزیکی تومور بدست آورند.

 

محققان از هوش مصنوعی برای ترسیم جمعیت سلولی مختلف در تومورها استفاده کرده و این نقشه‌ها را با نقشه‌های ایجاد شده با استفاده از اسکن‌های ام.آر.آی غیرتهاجمی تی‌وان مقایسه کردند. محققان دریافتند که مناطقی که مقادیر تی‌وان بالایی دارند-در جایی که مولکول‌های آب می‌توانند آزادانه رفتار کنند– در مقایسه با نقاط داغ سلول‌های سرطانی، تهاجمی‌تر و سریع‌تر گسترش یافته و رشد می‌کنند.

 

محققان همچنین بررسی کردند تا دریابند آیا این روش تصویربرداری می‌تواند به آنها در ارزیابی چگونگی پاسخ موش‌های مبتلا با نوروبلاستوما که داروهایی همانند، "علیسرتیب"(alisertib) و "ویستوسرتیب" (vistusertib) استفاده می‌کنند، کمک کند یا خیر. این داروها یک پروتئین کلیدی به نام ام.وای.سی.ان که با اشکال تهاجمی بیماری مرتبط است را مورد هدف قرار می‌دهند.

 

محققان پس از بررسی دریافتند هنگامیکه این داروها با موفقیت رشد تومورها را در موش‌ها متوقف کردند، کاهشی در میزان تی‌وان نیز مشاهده شد که این نشان دهنده مرگ سلول‌های سرطانی تهاجمی است. محققان معتقدند سلول‌های سرطانی تهاجمی دارای مقادیر تی‌وان بالایی هستند زیرا تمایل دارند کوچک باشند، اما دارای هسته‌های بزرگ هستند(مراکز کنترل در هر سلول که حاوی دی.ان.ای است) که در نزدیکی آنها آب می‌تواند آزادانه رفتار کند.

 

شایع‌ترین علامت نوروبلاستوما، وجود یک توده یا برآمدگی غیرمعمول است که معمولاً در شکم کودک یافت می‌شود. سایر علائم عبارتند از تب، اسهال مقاوم، فشارخون بالا(به دلیل تحریک پذیری)، ضربان سریع قلب، سرخی پوست، گر گرفتگی و تعریق. گاه چشمان کودک به شکلی غیرطبیعی حرکت می‌کنند. این وضعیت با نام نشانگان اپسوکلونوس – میوکلونوس شناخته می‌شود.

 

پزشکان با ارزیابی آرایش سلولی تومورها با اسکن ام.آر آی تی‌وان می‌توانند درک دقیقی از مرحله و میزان تهاجمی بودن این بیماری در کودکان مبتلا به نوروبلاستوما به دست آورند.

 

یافته‌های این مطالعه در مجله Cancer Research منتشر شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------