اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

نرم‌افزاری که باکتری‌های مقاوم در برابر دارو را شناسایی می‌کند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, باکتری‌های مقاوم
پژوهشگران آمریکایی، نوعی برنامه نرم‌افزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند باکتری‌های مقاوم در برابر دارو را شناسایی کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهشگران "دانشگاه ایالتی واشنگتن"(WSU)، یک برنامه ساده نرم‌افزاری ابداع کرده‌اند که می‌تواند ژن‌های مقاوم در برابر دارو را در باکتری‌ها شناسایی کند.

 

شاید این برنامه نرم‌افزاری بتواند ابزاری برای شناسایی بهتر باکتری‌های مقاوم در برابر دارو باشد. چنین باکتری‌هایی سالانه تعداد قابل توجهی از بیماران را به عفونت مبتلا می‌کنند و به کام مرگ می‌کشانند.

 

مقاومت باکتریایی هنگامی پیش می‌آید که باکتری‌ها یا ریزارگانیسم‌های دیگر تکامل می‌یابند و یا ژن‌هایی را به دست می‌آورند که مکانیسم‌های مقاوم در برابر دارو را رمزگذاری می‌کنند. باکتری‌های مقاوم شده می‌توانند به بروز بیماری‌هایی منجر شوند که درمان آنها بسیار دشوار است. این مشکل در آینده با تکامل باکتری‌ها و مقاومت آنها نسبت به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی، بزرگتر خواهد شد و بیماری، مرگ و میر و هزینه‌های درمان قابل توجهی نیز به همراه خواهد داشت.

 

در این پژوهش آمده است: ما باید ابزارهایی ابداع کنیم که بتوانند مقاومت ضدمیکروبی را که تهدیدی برای سلامت جهانی به شمار می‌رود، پیش‌بینی کنند.

 

آنچه این گروه پژوهشی ابداع کرده‌اند، یک الگوریتم یادگیری ماشینی است که می‌تواند پروتئین‌های مربوط به ژن موسوم به "AMR" را شناسایی کند. آنها با کمک این ابزار توانستند چندین ویژگی ماده ژنتیکی از جمله ساختار آن را مورد بررسی قرار دهند.

 

از این الگوریتم می‌توان برای بررسی عمیق‌تر داده‌ها استفاده کرد. این الگوریتم می‌تواند ابزار مهمی برای شناسایی ژن‌های مقاوم در برابر مقاومت ضدمیکروبی باشد که تاثیر قابل توجهی در بررسی‌های بالینی دارند.

 

این پژوهش، در مجله "Scientific Reports" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------