اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

داروی فشارخون خطر سرطان روده را کاهش می دهد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سرطان روده
مطالعه جدید نشان می دهد دو نوع داروی فشارخون می توانند محافظی نیز در برابر سرطان روده باشند. 

به گزارش مهر، محققان دانشگاه هنگ گنگ دریافتند دو داروی موسوم به بازدارنده‌های ACE و ARBs با شل کردن و اتساع عروق خونی تنگ شده امکان جریان آزاد خون را فراهم می‌کنند و بدین ترتیب فشارخون کاهش می‌یابد.

 

محققان در این مطالعه، گزارشات مربوط به حدود ۲۰۰ هزار بیمار بزرگسال را در هنگ گنگ از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ بررسی کردند. محققان مشاهده کردند در مقایسه با افرادی که این داروها را مصرف نمی‌کردند، افراد مصرف کننده دو داروی بازدارنده ACE یا ARBs، ۲۲ درصد کمتر با خطر ابتلا به سرطان روده مواجه بودند.

 

محققان دریافتند این فایده بخصوص برای بیماران ۵۵ سال به بالا و دارای سابقه پُلیپ های روده با درستی بیشتری همراه بود. افراد به مدت ۳ سال تحت کولونوسکوپی قرار گرفتند.

 

دکتر «وای لنگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم این داروها تاثیرات محافظتی بسیار قوی ای دارند. اما این تاثیرات محافظتی فقط در سه سال اول مشاهده شدند.»

 

نتایج نشان داد داروها در کاهش ریسک تمامی انواع سرطان‌های روده تاثیر ندارند اما بخصوص در پیشگیری از سرطان روده تاثیرگذار هستند.

 

سرطان روده، سومین سرطان شایع و دومین سرطان مرگبار در جهان است.

 

محققان مشاهده کردند به ازای هر یک سال مصرف داروی فشارخون، خطر ابتلا به سرطان روده در سه سال بعد تا ۵ درصد کاهش می‌یابد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------