آزمون دشوار واکسن آنفلوآنزا



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,آنفلوآنزا

 

معاون کل وزارت بهداشت درباره مهم ترین دغدغه ها ازمیزان واردات تا توزیع واکسن آنفلوآنزا به خراسان پاسخ داد

 

 آن‌طور که معاون‌کل وزیر بهداشت به خراسان می‌گوید «به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور، پیش‌بینی می‌شود موارد ابتلا و بستری آنفلوآنزا در فصول پیش‌رو کاهش قابل‌توجه داشته باشد و نیاز به واکسن این بیماری کمتر باشد؛ ضمن این‌که تزریق آن برای عموم مردم به هیچ‌وجه نیاز نیست و واکسن موردنیاز گروه‌های خاص هم به صورت رایگان توزیع می‌شود.»در روزهای اخیر، گزارش‌ها و حرف و حدیث‌هایی درباره واکسن آنفلوآنزا منتشر و زمینه‌ساز نگرانی‌هایی شد که بخش مهم آن به ویروس منحوس کرونا ربط دارد. اضطراب عمومی از کرونا، خیلی‌ها را به فکر انداخته است که به هرشکل‌ممکن به واکسن آنفلوآنزا دست یابند تا دچار سرماخوردگی شدید و مشکلات این بیماری واگیردار نشوند، غافل از این‌که استفاده از این واکسن برای همه ضرورتی ندارد.

 

تامین 5 میلیون دوز، پیش‌بینی واردات تا 12 میلیون دوز

آن‌طور که مسئولان سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌اند، تاکنون پنج‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی تامین شده و پیش‌بینی لازم برای افزایش واردات این واکسن تا 12 میلیون دوز هم انجام شده است. نکته قابل‌توجه این‌که در سال گذشته میزان مصرف واکسن آنفلوآنزا در کشور فقط1.8 میلیون دوز بود؛بنابراین مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده‌اند با درنظرگرفتن شیوع کرونا، میزان واکسن‌های پیش‌بینی‌شده برای امسال مناسب است.

 

کاهش 90 درصدی موارد حاد آنفلوآنزا

در این‌باره با دکتر «ایرج حریرچی» معاون‌کل وزیر بهداشت گفت‌وگو می‌کنم که طی ماه‌های اخیر نقش مهمی در وزارت بهداشت در حوزه مبارزه با کرونا داشته است. گفت‌وگویمان در عصر روز جمعه انجام می‌شود؛ در ساعتی نامناسب که احتمالا بیشتر مسئولان تماس‌هایشان را رد می‌کنند و بی پاسخ می‌گذارند اما معاون‌کل وزیربهداشت برای کاهش نگرانی مردم درباره واکسن آنفلوآنزا پای صحبت با ما می‌آید. حریرچی صحبت درباره واکسن آنفلوآنزا را با ارائه آماری از وضعیت جهانی آن آغاز می‌کند و می‌گوید: «خبر خوب این‌که آمارها نشان می‌دهد در نیم‌کره جنوبی جهان، که فصل زمستانش در حال اتمام است، تعداد موارد شدید و بستری آنفلوآنزا تا 90 درصد کاهش یافته و این کاهش قابل‌توجه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا بوده است؛ بنابراین در نیم‌کره شمالی جهان از جمله کشور ما هم که در آستانه فصل سرما هستیم، همین روند کاهشی را خواهیم داشت؛ البته لازمه آن تداوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و کاهش ترددها و تجمعات است. اگر مردم ما همین روند ماه‌های گذشته را ادامه دهند و پروتکل‌ها را رعایت کنند، تعداد بیماران آنفلوآنزا به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد، همان‌طور که به دلیل رعایت بهداشت، میزان سرماخوردگی‌ها هم کاهش پیداکرده است».

 

تمهیدات ویژه برای گروه‌های پرخطر

حریرچی این اطمینان‌خاطر را هم می‌دهد که واکسن آنفلوآنزا برای افرادی که نیازمند آن هستند، تامین می‌شود و جای نگرانی وجود ندارد: «واکسن آنفلوآنزا باید برای افراد دارای خطر بالا تامین و توزیع شود، از جمله مادران باردار، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، افراد دارای بیماری‌های مادرزادی منجر به نقص ایمنی از جمله کسانی که شیمی‌درمانی می‌شوند و دیگر گروه‌های لازم. بر همین اساس برای این افراد واکسن تامین خواهد شد».  

 

تعداد واکسن تولیدی در جهان، فقط 350 میلیون

از معاون‌کل وزیر بهداشت درباره میزان واکسن پیش‌بینی‌شده برای تامین و توزیع در کشور می‌پرسم و او آماری را ارائه می‌کند که قابل‌تامل است: «در کل دنیا با حدود 7 میلیارد و 800 میلیون  جمعیت، ظرفیت تولید واکسن آنفلوآنزا فقط 350 میلیون واکسن است. در همه دنیا این واکسن فقط برای افرادی که در معرض خطر بالاتری قرار دارند تزریق می‌شود و طبیعتا قرار نیست همه مردم جهان و از جمله همه مردم کشور ما این واکسن را بزنند». پاسخ معاون‌کل وزیر بهداشت به نگرانی‌ها درباره احتمال بی‌برنامگی و ایجاد بازار سیاه توزیع واکسن آنفلوآنزا هم این است که : «ما برای تامین و توزیع واکسن افراد نیازمند همه تلاش‌مان را خواهیم کرد».

 

تخلفات و مصائب احتمالی پیش رو

تلاش‌ها و پیگیری‌های دکتر حریرچی و همکارانش قابل‌تقدیر است و ما هم امیدواریم بهترین خروجی را داشته باشد اما برخی تجربیات تلخ را هم نمی‌شود نادیده گرفت و باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که از تکرار آن‌ها جلوگیری کند. نمونه آن، اطلاعیه‌های پیش‌فروش واکسن آنفلوآنزا در برخی داروخانه‌هاست که طی روزهای گذشته مشاهده شد و هرچند مسئولان وزارت بهداشت این اقدام را تخلف دانستند، اما احتمال تکرار آن به صورت غیرعلنی وجود دارد. نکته دردآور این که، این پیش‌فروش‌ها با قیمت‌هایی تا 7 برابر قیمت رسمی (40 هزار تومان) بوده است.

 

نگرانی دیگر، احتمال ایجاد صف در مقابل داروخانه‌هاست، همان چیزی که طی ماه‌های اخیر برای تهیه ماسک و یا در مقابل دفاتر پیشخوان دولتی مشاهده شد. یکی دیگر از نگرانی‌ها، تحویل واکسن به ازای درج کدملی است که در این زمینه هم طبق تجربه، احتمال سوءاستفاده از کارت‌های ملی دیگران وجود دارد و ممکن است به خالی‌ماندن دست نیازمندان واقعی از واکسن آنفلوآنزا بینجامد.آن‌چه برای رفع این نگرانی‌ها لازم است، نظارت میدانی مسئولان و برخورد قاطعانه با متخلفان است تا درس عبرتی شود برای همه آن‌ها که با سلامت مردم بازی می‌کنند و نان‌شان را در خون دیگران می‌زنند و می‌خورند. 

 

چند نکته مهم درباره واکسن آنفلوآنزا

* از ابتدای مهر واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر و کادر بهداشت و درمان، به صورت رایگان در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و توزیع آن آغاز خواهد شد.

* زنان باردار، سالمندان و بیماران زمینه‌ای دارای پرونده الکترونیک سلامت شامل بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، دیابتی و ...، کودکان زیر پنج‌سال و زندانیان از جمله گروه‌هایی هستند که واکسن برای آن‌ها رایگان تزریق می‌شود.

 

* در مرحله اول، واکسن آنفلوآنزا از ابتدای مهر در داروخانه‌ها برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال با ارائه کارت ملی و ثبت کدملی به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

 

* پس از مرحله نخست، محموله‌های بعدی واکسن در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد و سایر افراد می‌توانند دریافت کنند.

 

* به منظور کاهش تردد در دوران کرونا، یکی از اعضای خانواده به داروخانه مراجعه و با ثبت کد ملی تا سقف ۳ واکسن با ۳ کارت ملی دریافت کند.

 

* پیش‌فروش واکسن در مطب‌ها و داروخانه‌ها تخلف است، تخلفات را به تلفن ۱۹۰ گزارش کنید.

 

عبدالهی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------