اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

کووید-۱۹ می‌تواند در فضاهای بسته از راه هوا منتقل شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کووید-۱۹
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که احتمال انتقال کووید-۱۹ از راه هوا در فضای بسته، بالا است و مردم باید حتما در این فضاها از ماسک استفاده کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تایمزآوایندیا، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه جورجیا"(UGA) انجام شده است، شواهد جدیدی را در مورد انتقال کووید-۱۹ از راه هوا در فضاهای بسته نشان می‌دهد.

 

پژوهشگران در این پروژه توانستند شیوع کووید-۱۹ در جامعه را به این احتمال مرتبط سازند که شاید ویروس به واسطه سیستم تهویه اتوبوس بتواند از شخص بیمار به سایر مسافران منتقل شود.

 

"یه شن"(Ye Shen)، استادیار همه‌گیرشناسی دانشگاه جورجیا و نویسنده ارشد این پروژه گفت: مدت‌ها است که احتمال انتقال کروناویروس از راه هوا مطرح شده است اما شواهد تجربی محدودی در مورد آن وجود دارد. پژوهش ما، شواهدی مبنی بر انتقال کروناویروس از راه هوا را ارائه می‌دهد.

 

وی افزود: این باور به صورت گسترده وجود داشت که تماس نزدیک با قطرات تنفسی، دلیل اصلی انتقال کووید-۱۹ است اما فاصله‌گذاری اجتماعی و شست و شوی دست‌ها نتوانسته به صورت موثر از انتقال آن پیشگیری کند و تعداد مبتلایان افزایش یافته است.

 

شن و همکارانش، با پژوهشگران حوزه همه‌گیرشناسی دو مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در چین همکاری کردند تا ابتلا را پس از برگزاری یک مراسم بزرگ در استان چجیانگ که در فضای باز برگزار شده بود، ردیابی کنند. شرکت‌کنندگان در این مراسم، سوار دو اتوبوس شدند و بدین ترتیب امکان یک آزمایش منحصر به فرد را برای پژوهشگران فراهم کردند.

 

"چانگوی لی"(Changwei Li)، استادیار همه‌گیرشناسی و از پژوهشگران این پروژه گفت: در هر دو اتوبوس، شیشه‌ها بالا بود و تهویه کار می‌کرد اما یکی از اتوبوس‌ها، حامل فردی مبتلا به کروناویروس بود.

 

بررسی‌ها نشان داد بیشتر افرادی که بعدا به کروناویروس مبتلا شدند، سوار همان اتوبوس بودند که حامل فرد بیمار بود. حتی هنگامی که مسافران دو اتوبوس در مراسم در کنار یکدیگر قرار گرفتند، تعداد مبتلایان بسیار کمتر بود و این نشان می‌دهد که اتوبوس، نقطه اصلی انتقال بوده است.

 

پژوهشگران دریافتند برخی از مسافران که بعدا نشانه‌های ابتلا به کووید-۱۹ را نشان دادند، نزدیک به مسافر بیمار ننشسته بودند.

 

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که احتمالا کروناویروس می‌تواند به واسطه ذرات هوایی که در فضای بسته جریان دارند، منتقل شود و با سرد شدن هوا این احتمال افزایش می‌یابد. پژوهشگران امیدوارند که این پژوهش مردم را وادار کند تا حتما در مکان‌های عمومی به خصوص فضاهای داخلی ماسک بزنند.

 

شن گفت: درک راه‌های انتقال کووید-۱۹ برای مهار همه‌گیری این بیماری، مهم است؛ بنابراین باید راهبردهای موثری برای پیشگیری ابداع شوند که همه راه‌های انتقال را هدف قرار می‌دهند. یافته‌های ما از ایده ماسک زدن در فضاهای بسته با تهویه ضعیف، پشتیبانی می‌کند.

 

این پژوهش، در مجله "JAMA Internal Medicine" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------