اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

۲۵ سال جوان شدن سلول‌ها با اکسیژن درمانی!



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,اکسیژن درمانی
دانشمندان ادعا می‌کنند که با موفقیت روند پیری بیولوژیکی را در گروهی از افراد مسن معکوس کرده‌ و بدن آنها را در سطح سلولی ۲۵ سال جوان کرده اند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از ایندی‍پندنت، در تحقیقات اولیه محققان دانشگاه "تل آویو" و "مرکز پزشکی شمیر" از نوعی اکسیژن درمانی برای معکوس کردن دو شاخص کلیدی پیری بیولوژیکی استفاده کردند: طول تلومر و تجمع سلول‌های پیر.

 

هرچه بدن انسان پیرتر می‌شود، تلومرها که پایانه‌های محافظتی در انتهای کروموزوم‌ها هستند کوتاه‌تر می‌شوند و سلول‌های پیر بدون کاربرد افزایش می‌یابند.

 

یک کارآزمایی بالینی که با حضور ۳۵ فرد بالای ۶۴ سال انجام شد تا مشخص شود آیا روشی به نام اکسیژن درمانی پرفشار(Hyperbaric Oxygen Therapy) می تواند از پشرفت روند این دو مشخصه کهولت سن جلوگیری کند یا خیر.

 

این افراد به مدت ۳ ماه، پنج روز در هفته برای ۹۰ دقیقه در یک محفظه تحت فشار قرار گرفتند و به آنها اکسیژن خالص داده شد. در پایان آزمایش، دانشمندان گزارش دادند که طول تلومرهای شرکت کنندگان به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش یافته، در حالی که سلول‌های پیری آنها تا ۳۷ درصد کاهش داشته است و این میزان مشابه زمانی است که این افراد ۲۵ سال جوانتر بوده‌اند.

 

شای افراطی، استاد دانشکده پزشکی و علوم اعصاب در دانشگاه تل‌آویو گفت: از آنجا که کوتاه شدن تلومرها را "جام مقدس" در زیست شناسی پیری می‌دانند به این معنا که دستیابی به آن بسیار حائز اهمیت است، بسیاری از مداخلات دارویی و زیست محیطی به امید امکان افزایش طول تلومرها به طور گسترده‌ای مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

وی افزود: فزایش قابل توجه طول تلومرها در طول انجام اکسیژن درمانی و پس از آن جامعه علمی را به درک بنیان جدیدی می‌رساند که در واقع، میتوان پروسه‌ی پیری را در سطح پایه سلولی-بیولوژیکی مورد هدف قرار داد و معکوس کرد.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,اکسیژن درمانی

این آخرین مورد از سری درمان های بنیادی ضد پیری و تلاش برای افزایش امید به زندگی، جوان‌تر به نظر رسیدن و ایجاد احساس جوانی در افراد است.

 

ایده این دانشمندان این است که پیری یک بیماریست و مانند دیگر بیماری‌ها می توان آن را درمان کرد.

 

در سال ۲۰۱۵ رئیس یک شرکت بیوتکنولوژی به عنوان اولین نفر برای انجام یک ژن درمانی جدید داوطلب شد. این موضوع بسیار خبر ساز شد او ادعا کرد که می‌تواند برای مقابله با ضعف عضلات و سایر بیماری‌های مربوط به افزایش سن، تغییرات دائمی در DNA خود دهد.

 

لیز پریش(Liz Parrish) مدیر اجرایی شرکت بیوویوا(BioViva)، که این آزمایش تجربی و دارویی را انجام داده بود مورد انتقاد دانشمندان قرار گرفت. اما او ادعا می کند که طول تلومرهایش در طول پنج سال افزایش یافته و اخیراً نیز ادعا کرده است که مرگ تصمیمی اختیاری است.

 

در جریان این آزمایش جدید، شرکت کنندگان شیوه زندگی خاصی نداشتند و تحت تاثیر هیچ گونه رژیم غذایی و دارویی قرار نگرفتند، در حالی که قبلا مشخص شده بود که این موارد تا حدودی بر روی سن بیولوژیکی تاثیر می‌گذارند.

 

گمان می‌رود که این اثرات ناشی از قرار گرفتن در محفظه فشار است که باعث ایجاد حالت هیپروکسی(hyperoxia) به معنای ورود مقادیر بسیار زیادی اکسیژن به خون می‌شود و در نتیجه این عمل باعث بازسازی سلول‌ها خواهد شد.

 

دکتر امیر هادانی(Amir Hadanny)، یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: تاکنون کار هایی چون اصلاح روش زندگی و ورزش می توانست تاثیر کمی در روند کوتاه‌تر شدن تلومرها بگذارد. با این حال، آنچه در مطالعه ما قابل توجه است، این است که فقط در سه ماه درمان، ما توانستیم چنین تاثیر قابل توجهی بر افزایش طول تلومر بگذاریم. تاثیری بسیار سریع‌تر از هر یک از روش‌های قبلی مانند اصلاح شیوه زندگی.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------