علیرضا رئیسی : رعایت ۸۵ درصدی مردم؛ منع تردد شبانه شهرهای نارنجی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,علیرضا رئیسی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: در پی رعایت بالای ۸۵ درصدی مردم، تعداد شهر‌های قرمز از ۱۶۰ به ۶۴ شهر کاهش یافته است. با تصمیم ستاد شهرهای نارنجی مشمول متع تردد شبانه شدند.

به گزارش صدا و سیما، آقای دکتر علیرضا رئیسی پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ، افزود: چهل و هفتمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رئیس جمهور و مشارکت فعال همه اعضا برگزار شد.

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: آخرین روند بیماری گزارش شد و خوشبختانه میزان رعایت مردم در شیوه نامه‌های بهداشتی در یک ماه گذشته فوق العاده بوده و میزان رعایت به بالای ۸۵ درصد رسیده است و این قطعا می‌تواند نویدبخش این باشد که ما در کنترل همه گیری می‌توانیم موفق باشیم.

 

دکتر رئیسی افزود: این اتفاق افتاد و از ۱۶۰ شهری که قرمز بود ۶۴ شهر باقی مانده است و ۲۷۸ شهر به وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهر در وضعیت زرد قرار گرفتند. از ۶۴ شهر قرمز ۱۱ شهر روند نزولی پیدا کرد و تنها ۷ شهر وضعیت صعودی دارد و نیاز است این شهر‌ها شیوه نامه‌ها را جدی بگیرند.

 

وی با بیان اینکه عمده استان‌ها روند نزولی متفاوتی دارند گفت:، ولی استان‌های شمالی کشور شامل گلستان، گیلان و مازندران روند صعودی دارند.

 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در استان قزوین هم گرچه روند کند شده است، ولی هنوز به طور خیلی قوی روند نزولی شروع نشده است و در اردبیل هم چنین وضعیتی داریم.

 

وضعیت شهرهای نارنجی شکننده است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وضعیت شهر‌های نارنجی بسیار شکننده است و در صورت رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی دوباره به وضعیت قرمز بازمی گردند.

 

 آقای دکتر علیرضا رئیسی در نشست سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: امروز بر اساس بررسی انجام شده و اثری که تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، پیش بینی‌هایی که سازمان‌های معتبر جهانی درباره میزان مرگ و میرداشت درست از کار در نیامد. آن‌ها گفته بودند با توجه به روندی که پیش گرفتیم روند مرگ و میر بالای ۱۰۰۰ در کشور می‌رسد و لی خوشبختانه با رعایت شیوه نامه‌ها باعث شد این روند بسیار کند شود و مرگ و میر به زیر ۴۰۰ برسد و این نشان دهنده آن است که اگر مداخلات به موقع و موثر انجام شود و مردم همکاری کنند اتفاقات خوب رقم می‌خورد.

 

وی افزود: تغییر وضعیت‌ها و سطح هشیار کاملا متغیر و ناپایدار وکاملا وابسته به میزان رعایت شیوه نامه هاست. اگر میزان رعایت شیوه نامه‌ها کاهش یابد و به غفلت برود دوباره شرایط برمی گردد و مجبور می‌شویم محدودیت‌ها را شدید‌تر کنیم. بحث محدودیت هوشمند یعنی اگر جایی شیوه نامه‌ها خوب رعایت شود و تغییر وضعیت پیدا کنیم محدودیت‌ها برداشته می‌شود و برعکس آن هم وجود دارد.

 

آقای رئیسی با درخواست از مردم برای رعایت جدی شیوه نامه‌ها گفت: تغییر وضعیت از قرمز به نارنجی به این معنا نیست که ویروس ضعیف شده است.

 

وی درباره آخرین محدودیت‌های تهران گفت: درست است تهران به وضعیت نارنجی برگشته، اما وضعیت آن کاملا شکننده است. اگر شیوه نامه‌ها در این هفته و هفته آینده رعایت شود وضعیت بهتر می‌شود، اما اگر رعایت نشود ممکن است دوباره به وضعیت قرمز برگردد و مجبور می‌شویم دوباره محدودیت‌ها را برگردانیم.

 

دکتر رئیسی افزود: امروز دو مصوبه در ستاد مطرح شد. منع تردد از ۹ شب تا ۴ صبح در شهر‌های قرمز و نارنجی مصوب شد. با توجه به سرد شدن هوا و فرا رسیدن فصل زمستان مهم‌ترین عامل انتشار بیماری دورهمی‌های خانوادگی است. دورهمی‌های خانوادگی تا ۵۱ درصد می‌تواند عامل انتشار بیماری باشد و منع تردد‌ها هم با همین هدف ایجاد شده است.

وی به مصوبه دوم ستاد اشاره کرد و گفت: مصوبه بعدی درخصوص همراه داشتن کارت ملی و نقض قرنطینه است. طی ۶ روز گذشته بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ نفر از افرادی که دارای بیماری فعال بودند برای سوار شدن به هواپیما، قطار و تاکسی اقدام کرده بودند و با شناسایی آن‌ها از سوار شدنشان جلوگیری شد.

 

دکتر رئیسی ادامه داد: در ۲۷۸ شهری که در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند، ۱۴ فعالیت به فعالیت‌های قبلی اضافه می‌شود. گروه شغلی یک و دو می‌توانند در این شرایط فعالیت کنند که پاساژ‌های سرباز و سربسته، بازار‌های سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ بازار‌ها و نمایشگاه‌های فروش خودرو، باشگاه‌های ورزشی، ارایشگاه‌های مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی بهداشتی، مراکز خرید و فروش فرش، مراکز کادویی، اسباب بازی، عکاسی، مشاور املاک، چاپ دیجیتال، قنادی و شیرینی پزی آبمیوه و بستنی فروشی و... از جمله مشاغل گروه دو هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------