اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ویروس کرونا بعد از بهبودی بیمار در مغز باقی می ماند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ویروس کرونا
مطالعه محققان نشان می دهد کروناویروس بعد از بهبودی در مغز بیمار پنهان شده و موجب عود مجدد بیماری در بیماران بهبودیافته می شود. 

به گزارش مهر، محققان دانشگاه ایالتی جورجیا با مطالعه بر روی موش‌ها اثبات کردند موش‌های آلوده به کروناویروس از طریق مجاری بینی، به دلیل آلوده شدن مغز به کروناویروس، مبتلا به نوع شدید بیماری می‌شوند حتی اگر ویروس ریه‌ها را ترک کرده باشد.

 

معنی این یافته‌های مطالعاتی این است که علیرغم منفی بودن تست کرونا از طریق کیت‌های تشخیصی بینی یا تست‌های بزاق دهان، ممکن است این عفونت ویروسی در افراد باقی مانده و موجب بازگشت مجدد کووید ۱۹ شود.

 

کروناویروس موجب بیماری نورولوژیکی در انسان می‌شود اما پاتوژن های عامل این بیماری در سیستم عصب مرکزی شناخته شده نیست.

 

محققان در این مطالعه، موش‌ها را با کروناویروس به بیماری کووید ۱۹ مبتلا کردند. موش‌ها با ۱۰۵ واحد کروناویروس آلوده شدند که منجر به مرگ ۱۰۰ درصدی تا روز ۶ بعد از ابتلاء به عفونت شد. بیشترین میزان ویروس در ریه‌ها در روز ۳ و کمترین میزان آن در روز ۵ و ۶ بیماری مشاهده شد.

 

در مقابل، میزان بسیار بالا ویروس در مغز تمام حیوانات در روزهای ۵ و ۶ مشاهده شد. شروع بیماری شدید در موش‌ها با اوج میزان ویروس در مغز مرتبط بود.

 

تیم تحقیق دریافت موش‌های مبتلاشده به ویروس از طریق راه بینی، حتی بعد از خروج ویروس از ریه‌ها، به دلیل عفونت مغز منجر به نوع شدید بیماری شدند.

 

دکتر «موکش کومار»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها می‌تواند توضیح دهنده این موضوع باشد که چرا گاهی اوقات بیماران بعد بهبود از بیماری، مجدداً مبتلا شده و می‌میرند.»

 

وی در ادامه می‌افزاید: «مغز یکی از مناطقی است که ویروس تمایل به مخفی شدن در آن دارد. به همین دلیل است که نوع شدید بیماری با علائمی نظیر سکته مغزی و از دست دادن حس بویایی و چشایی همراه است.»

 

محققان مشاهده کردند این ویروس در مغز موش‌ها در مقایسه با سایر مناطق بدن ۱۰۰۰ بار بیشتر است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------