نرخ بروز سرطان در دهه آینده به ۲ برابر افزایش می‌یابد/۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سرطان
رییس پژوهشکده سرطان معتمد گفت: در سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار نفر بیمار جدید مبتلا به سرطان در کشور شناسایی شدند و پیش بینی می شود در دهه آینده نرخ بروز این بیماری به ۲ برابر افزایش یابد. 

به گزارش ایرنا، دکتر کیوان مجیدزاده روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مقابله با سرطان اظهار داشت: مدیریت بیماران سرطانی در ایران دچار مشکلات جدی است و این بیماران در اقصی نقاط کشور مشکلات زیادی دارند.

 

وی ادامه داد: وضعیت در برخی مناطق بهتر است اما این موضوع به همه نقاط کشور تعمیم داده نشده است.

 

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اگر شرایط بروز بیماری سرطان در کشور به ۲ برابر برسد، به نظر می رسد این مشکلات هم بیشتر می شود.

 

کرونا به تمام فعالیت ها سایه انداخته است

مجیدزاده در این نشست خبری به شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و ادامه داد: کرونا به تمام فعالیت ها، برنامه ریزها و آینده نگری ها سایه انداخته است و سایه این ویروس می تواند به نحوی سنگین باشد که ما را از بسیاری از موضوعات مهم در حوزه سلامت غافل کند.

 

وی ادامه داد: میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در سال ۲۰۲۰ در کشور تقریبا ۸۰ هزار نفر تخمین زده شده است، این نرخ مرگ و میر را با میزان فوتی های کرونا باید مقایسه کرد، نباید به سمت و سویی برویم که همه موارد را به جز کرونا فراموش کنیم.

 

سرطان دومین عامل مرگ در ایران

رییس پژوهشکده سرطان معتمد همچنین اظهار داشت: سرطان دومین عامل مرگ و میر در تمام دنیا از جمله ایران است. چند سالی است که سرطان در کشور از رتبه سوم به رتبه دوم مرگ و میر رسیده است.

 

مجیدزاده یادآور شد: بعد از بیماری قلبی - عروقی، سرطان را  شایع ترین علت مرگ و میر در کشور است، ما باید مراقب باشیم از این دست بیماری های شایع در کشور غافل نشویم.

 

۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است

وی ادامه داد: به استناد گزارش سازمان جهانی بهداشت تقریبا ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است. این موضوع خیلی مهم و امیدبخش است و ما باید متوجه باشیم بخش قابل توجهی از سرطان ها می توانند به نحوی پیشگیری شوند تا باری به سیستم تشخیصی و درمانی ما تحمیل نشود.

 

رییس پژوهشکده سرطان معتمد تصریح کرد: سرطان جزو شایع ترین، پُرمرگ و میرترین ها و همچنین جزو شایع ترین ها محسوب می شود که مبارزه با آن باید در صدر برنامه ریزی ها قرار گیرد.

 

مجیدزاده، مهم ترین راه پیشگیری از سرطان را اصلاح سبک زندگی اعلام کرد و گفت: این اقدام از طریق آموزش محقق می شود که هم متخصصان و هم رسانه ها در این زمینه ضعیف عمل می کنند.

 

وی ، رسالت اصلی رسانه ها را ارتقای دانش، نگرش و عملکرد مردم عنوان کرد و یادآور شد: در این مسیر باید اقدامات جدی تری انجام شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------