اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

سمعک، زوال عقل را تا ۵سال به تاخیر می‌اندازد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سمعک
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از دستگاه‌های کمک شنوایی می‌توانند بروز زوال عقل را در افراد مسن تا پنج سال به تاخیر اندازند. 

به گزارش  ایرنا  به  نقل از روزنامه دیلی میل، محققان ایرلند شمالی در این مطالعه داده های ۲ هزار و ۱۱۴ بیمار با اختلالات شنوایی را که هر کدام بیش از ۵۰ سال سن داشتند از مرکز هماهنگی ملی آلزایمر مورد بررسی قرار دادند.

 

محققان متوجه شدند، یک سوم از شرکت کنندگانی که از سمعک استفاده می کردند، پنج سال پس از تشخیص اختلال خفیف شناختی یا MCI، به زوال عقل مبتلا نشده بودند. در مقابل، این رقم برای افرادی که از سمعک استفاده نمی کردند، تنها یک پنجم بود. درصد شرکت کنندگانی که پنج سال پس از تشخیص MCI، به زوال عقل مبتلا نشده بودند، ۱۹ درصد برای افراد غیرسمعکی و ۳۳ درصد برای افرادی بود که از سمعک استفاده می کردند.

 

این مطالعه اولین مطالعه ای است که ارتباط میان استفاده از سمعک و ابتلا به زوال عقل را در افرادی که دچار اختلال خفیف شناختی هستند، بررسی می کند. اختلال خفیف شناختی یا MCI، به مشکلات مربوط به حافظه و تفکر اشاره دارد و در زندگی روزمره تداخل ایجاد نمی کند؛ این اختلال حدود ۵ تا ۲۰٪ از افراد بالای ۶۵ سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

محققان می گویند: نتایج مطالعه ما به وضوح نشان می دهد که استفاده از سمعک به طور مستقل با کاهش خطر تشخیص زوال عقل برای بیماران MCI مرتبط است.

 

اختلال خفیف شناختی به عنوان نوعی از زوال عقل تعریف نمی شود اما افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بعداً در زندگی به زوال عقل مبتلا شوند.

 

به گفته محققان، یافته های مطالعه آنها «اولین گام مهم» در جهت حمایت از اقدامی برای تشویق افراد کم شنوا به استفاده از سمعک است.

 

این محققان خاطر نشان کردند: با توجه به اینکه هیچ درمانی برای اصلاح بیماری زوال عقل وجود ندارد و حتی یک تاثیر کوچک مفید ناشی از درمان کاهش شنوایی در به تأخیر انداختن این بیماری می تواند پیامدهای قابل توجهی برای سلامت عمومی داشته باشد.

 

در حقیقت، مطالعات نشان می دهد که به تأخیر انداختن شروع زوال عقل حتی به اندازه دو سال، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

 

زوال عقل یا دمانس (dementia)، اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز است که با تغییر شخصیت و موقعیت‌ ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است.

 

شایع‌ترین نوع دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است. از دیگر عوامل ایجاد دمانس می‌توان به سکته مغزی، بیماری پیک و بیماری‌های ناشایع ولی معروف مانند جنون گاوی اشاره کرد.

 

محققان سازمان جهانی آلزایمر (ADI) اشاره کرده‌اند که شمار بیماران مبتلا به زوال عقل یا دمانس در جهان تا سال ۲۰۵۰ ، به ۱۳۱.۵ میلیون نفر می رسد.

 

مشروح این مطالعه در مجله Alzheimer's & Dementia: Translational Research and Clinical Interventions منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------