اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

بررسی ارتباط ناحیه‌ای از مغز با میل به غذا



مغز,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
گروهی از محققان در مطالعه اخیرشان از شناسایی ناحیه‌ای از مغز که وِیار یا گرسنگی انتخابی(Food Craving) را تحریک می‌کند، خبر داده‌اند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از تی ان، محققان دانشگاه "آبردین" اسکاتلند با کمک محققان دانشگاه لستر انگلیس اخیرا موفق به شناسایی ناحیه‌ای از مغز که میل به مصرف غذای غنی از پروتئین را ایجاد می‌کند، شناسایی کرده‌اند.

 

دکتر "فابین نانیکس"(Fabien Naneix) در این باره گفت: یافته‌های ما بسیار مهم است زیرا مصرف پروتئین برای زندگی ضروری است. پیشتر به طور گسترده‌ای مطرح شده بود که یک رژیم غذایی کم پروتئین با چاقی در ارتباط است وحال نتایج به دست آمده از این یافته جدید به ایجاد درمان‌های هدفمند برای چاقی کمک می‌کند.

 

محققان دریافتند وقتی موش‌ها از یک رژیم غذایی کم پروتئین پیروی می‌کنند، منطقه خاصی از مغز به نام "ناحیه تگمنتوم شکمی"(VTA) که نقش مهمی در رفتارهای جستجوی غذا دارد هنگامی که آنها غذای غنی از پروتئین مصرف می‌کنند، فعال‌تر می‌شود.

 

محققان گفتند هنگامی که پروتئین محدود شده بود، ناحیه تگمنتوم شکمی بیشتر از سایر مواد مغذی به پروتئین پاسخ می‌داد که این موضوع نشان دهنده آن بود که مغز حیوانات برای اطمینان از حفظ سطح پروتئین سازگار شده است. چنین سازگاری معنا دار است زیرا دریافت پروتئین ناکافی می‌تواند تاثیر بدی بر سلامتی داشته باشد و در موارد شدید به مرگ منجر شود. علاوه بر این سطح پایین پروتئین در رژیم غذایی به عنوان محرک چاقی عمل می‌کند اما تاکنون مشخص نبود که مغز چگونه بر مصرف پروتئین تأثیر می‌گذارد.

 

دکتر فابین نانیکس گفت: یافته‌های ما بسیار مهم است زیرا مصرف پروتئین برای زندگی ضروری است. ما برای فرآیندهای بیولوژیکی متعدد به پروتئین و اسیدهای آمینه نیاز داریم و تنها راه دریافت آن مصرف غذا است. بنابراین اینکه درک کنیم چگونه مغز رفتارهای ما را با توجه به نیازهای فعلی ما تغییر می‌دهد، بسیار مهم است. پیشتر شناخته شده بود که ناحیه تگمنتوم شکمی نقشی اساسی در فرآیندهای انگیزشی سایر مواد مغذی دارد و ما در این مطالعه نشان دادیم که این موارد در مورد پروتئین نیز صدق می‌کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------