اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

ترکیباتی که محافظ ریه و دشمن کروناویروس هستند!



محافظ ریه,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، ترکیبات خاصی را معرفی کرده‌اند که شاید بتوانند از ورود کروناویروس به ریه و تکثیر شدن جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، پژوهش جدیدی که در مرکز علوم اعصاب "دانشگاه ایالتی لوئیزیانا" (LSU) انجام شده است، نشان می‌دهد که شاید ترکیبات شیمیایی موسوم به "Elovanoids" که از اسیدهای چرب اشباع نشده امگا۳ ساخته شده‌اند، بتوانند از ورود کروناویروس به سلول‌ها جلوگیری کنند و به محافظت از کیسه‌های هوایی ریه بپردازند.

 

محافظ ریه,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

"نیکلاس بازان" (Nicolas Bazan)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این ترکیبات از مغز و شبکیه چشم در برابر آسیب‌ محافظت می‌کنند. از آنجا که کروناویروس به وضوح ریه را مورد حمله قرار می‌دهد، پژوهشگران به آزمایش این ترکیبات در محافظت از ریه پرداختند.

 

پژوهشگران Elovanoids را روی بافت ریه عفونی یک مرد ۷۵ ساله مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این ترکیبات نه تنها توانایی پروتئین خوشه‌ای کروناویروس را در اتصال به گیرنده‌ها کاهش می‌دهند، بلکه به تولید پروتئین‌های ضد التهابی محافظ کمک می‌کنند.

 

به گفته پژوهشگران، این ترکیبات، تولید پروتئین "ACE2" را کاهش می‌دهند که روی سطح انواع سلول قرار دارد. گیرنده‌های ACE2،  مانند قفل سلول‌ها عمل می‌کنند و پروتئین خوشه‌ای کروناویروس، نقش کلیدی را دارد که این قفل را باز می‌کند تا ویروس بتواند به سلول وارد شود و تکثیر خود را به سرعت آغاز کند. همچنین پژوهشگران برای نخستین بار نشان دادند که سلول‌های کیسه هوایی، مسیرهایی برای بیوسنتز Elovanoids دارند.

 

بازان افزود: از آنجا که کروناویروس بر مخاط بینی تاثیر می‌گذارد، دستگاه گوارش، چشم و سیستم عصبی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، کشف ظرفیت محافظتی Elovanoids، دامنه مشاهدات ما را فراتر از ریه گسترش می‌دهد.

 

این پژوهش، در مجله "Scientific Reports" به چاپ رسید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------