واكسن رايگان براي دولت پولي شد؟



واكسن رايگان ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

 در روزهای گذشته بار دیگر موضوع پولی شدن واکسن کرونا بر سر زبان‌ها افتاد، با این تفاوت که یکی از مسئولان ارشد وزارت بهداشت به جای تکذیب این خبر را منتشر کرده است.

 

موضوع پولی شدن واکسن کرونا از 29 فروردین امسال مطرح شد، زمانی‌که یکی از مدیران سازمان غذا و دارو اعلام کرد که شهروندانی که در اولویت تزریق نیستند می‌توانند برای تهیه واکسن کرونا ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بپردازند، او سپس با اعلام اینکه اولین واکسن تولید ملی حدودا خردادماه وارد بازار می‌شود، گفت: «در صورت واردات واکسن با ارز نیمایی، آنها که در اولویت تزریق نیستند می‌توانند آن را ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان از دارخانه‌ها تهیه کنند» اما سخنگوی این سازمان در همین روز گفت که پولی بودن واکسن «صحت ندارد». اما روز گذشته رئیس سازمان غذا و دارو با تایید قیمت ٢٠٠ هزار تومانی واکسن برکت به باشگاه خبرنگاران گفت: «واکسن‌های داخلی را بر اساس ارز نیمایی قیمت‌گذاری می‌کنیم.

 

به هیچ وجه با ارز نیمایی واکسن برکت گران محسوب نمی‌شود، قیمت همه واکسن‌های ایرانی در همین محدوده است و خیلی متفاوت نخواهد بود» و آن‌طور که شانه ساز گفته است: «قیمت همه واکسن‌های ایرانی در همین محدوده است و خیلی متفاوت نخواهد بود و تهیه واکسن از مسیر واردات با ارزی شاید ارزان‌تر باشد. یکی از واکسن‌های وارداتی به دلیل تولید بالا قیمت ارزانی دارد و آن واکسن استثناست.» اما ساعتی از این گفته‌ها نگذشته بود که بار دیگر نیز کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد این اظهار نظر، واکنشی مشابه‌ داشت و گفت: «واکسن ایرانی کرونا برای مردم رایگان خواهد بود و قیمت واکسن‌هایی که در ایران تولید می‌شود بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد حداقلِ قیمت مشابه خارجی، نخواهد بود.» 

 

 تکذیب‌هایی که شاید تایید شود

این گفته‌ها از سوی مدیران سازمان غذا و دارو در حالی دوبار مطرح می‌شود و هر دوبار با تکذیب کیانوش جهانپور همراه بوده، که بعید نیست این گفته‌ها در جهت آماده کردن ذهن مردم برای ورود واکسن‌های کرونای برکت یا پاستور باشد و ایران به اولین کشوری تبدیل می‌شود که واکسن کرونا را به مردم می‌فروشد. در این میان جهانپور در مورد قیمت گذاری واکسن‌های ایران گفته است: «از آنجا که فناوری‌های واکسن‌ها متفاوت است قیمت واکسن‌ها نیز مشابه نخواهد بود، بنابراین نباید انتظار داشت که تمام واکسن‌های ایرانی قیمت مشابه داشته باشند؛ البته واکسن کرونا برای مردم رایگان خواهد بود و وزارت بهداشت این واکسن‌ها را خریداری می‌کند و به صورت رایگان به مردم تزریق می‌کند.»

 

 مقایسه ایران با کشورهای همسایه 

 همه این صحبت‌ها و وعده‌ها در حالی مطرح می‌شود که آمارها نشان می‌دهد که عملکرد ایران در قیاس با کشورهای دیگر در وضعیت مطلوبی نیست و حتی پاکستان، توانسته ۶ برابر جمعیت ایران واکسن تزریق کند. ترکیه طی دو ماه به ۱۰ درصد از جمعیت ۸۴ میلیونی خود واکسن تزریق کرد. رویترز نیز گزارش داده ابوظبی، پایتخت امارات، به توریست‌ها واکسن رایگان کرونا می‌دهد. شرکت خدمات بهداشتی ابوظبی واکسن‌های سینوفارم و فایزر را به آنها تزریق می‌نماید.

 

این روند در حالی است که ایران آمار قابل‌قبولی در این خصوص نداشته و به‌نظر نمی‌رسد بتواند تا پایان تابستان دوز دوم واکسن بیماران دارای اولویت را تزریق نماید این درحالی است که طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، تا روز گذشته چهار میلیون و ۴۰۷ هزار و ۳۸۵ نفر دُز اول واکسن کرونا و یک میلیون و ۲۱ هزار و ۶۱۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵ میلیون و ۴۲۹ هزار و چهار دُز رسید.

 

آرمان ملی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------