اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

نظر کمیته علمی کرونا درباره بازگشایی مدارس | محرز: وضع خراب است



 کرونا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با بیان اینکه با توجه به شرایط پیک پنجم هنوز اظهار نظر درباره وضعیت بازگشایی مدارس زود است، در عین حال از احتمال آغاز واکسیناسیون سنین زیر ۶۰ سال از دو هفته آتی خبر داد. 

 دکتر عاطفه عابدینی در گفت و گو با ایسنا،  درباره نظر وزارت بهداشت در زمینه بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، گفت: در حال حاضر دو ماه به فصل مدارس باقی مانده است و هنوز اظهارنظر در این باره زود است. به خصوص اینکه دولت جدید هم خواهد آمد و ممکن است تصمیمات جدید گرفته شود، اما به نظر می‌آید با شرایطی که اکنون وجود دارد، فعلا بهتر است که درباره بازگشایی مدارس صحبتی نکنیم. اگر روند واکسیناسیون رو به جلو باشد، ان‌شاءالله بتوان برای بازگشایی مدارس تصمیم گرفت تا هم پیک پنجم را کنترل کرده و هم واکسیناسیون را افزایش دهیم.

 

احتمال آغاز واکسیناسیون افراد زیر ۶۰ سال تا دو هفته آینده 

عابدینی درباره ادامه وضعیت واکسیناسیون بعد از کامل شدن واکسیناسیون سنین ۶۰  سال به بالا، گفت: قطعا گروه‌های سنی بر اساس سند ملی واکسیناسیون ادامه می‌یابد. در عین حال اگر تعداد واکسنی که قرار است وارد شود و تولید داخلی‌مان هم به حداکثر برسد، قطعا مشاغل حساس و پرخطر نیز جزو گزینه‌های واکسیناسیون هستند. به خصوص درباره مدارس، معلمان و مشاغل پرخطر و ... به نظر می‌رسد از نظر تعدا واکسن در شرایطی باشیم که بتوانیم دو گروه را پیش بریم. طبق سند واکسیناسیون ما گروه‌های سنی را پیش می‌بریم. البته در حال حاضر در دو - سه استان افراد بالای ۵۰ سال را هم واکسینه می‌کنند.

 

وی درباره زمان اتمام واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال، گفت: این موضوع به میزان واکسنی که تامین می شود و واکسیناسیونی که انجام می‌شود، بستگی دارد که اگر به همین منوال پیش رود، فکر می‌کنم می‌توانیم تا دو هفته دیگر زیر ۶۰ سال را هم آغاز کنیم.

 

آخرین وضعیت تولید واکسنهای "برکت" و "پاستوکووک"

 عابدینی درباره وضعیت خط تولید واکسن برکت نیز به ایسنا گفت: طبق مواردی که برکت به کمیته علمی گزارش می دهد، هیچ گزارشی از ایجاد مشکل در خط تولید ارایه نشده و روند تولید در جریان است.

 

وی درباره وضعیت واکسن پاستوکووک نیز گفت: مجوز مصرف اضطراری واکسن پاستوکووک در ایران صادر شد. طبق قانون برای همه واکسن هایی که می توانند در فاز سوم گزارش متوسط داشته و اعلام کنند که کارایی خوبی دارند که پاستوکووک هم همینطور بود، بر اساس فاز سوم که در کوبا انجام شد، مجوزش را گرفت و اکنون می تواند در ایران تولید شود و فکر می کنم بتواند به زودی ۵۰۰ هزار دوز واکسن را به سیستم واکسیناسیون اضافه کند.

 

محرز: وضع خراب است/ کنترلی بر اجرای دستورالعمل‌ها نیست

یک متخصص بیماری‌های عفونی با انتقاد از آنچه که "عدم اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در راستای کاهش بار بیماری در کشور" خواند، گفت: اگر روند به همین منوال باشد روزهای سخت‌تری در انتطارمان خواهد بود.

 

دکتر مینو محرز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کرونا تمام برنامه ریزی‌ها را بر هم زده است، گفت: دستورالعمل‌ها ابلاغ می‌شود اما کنترلی برای اجرای آن وجود ندارد؛ در حالی که باید هرچه سریع‌تر و قاطع‌تر عمل کرد. تاکنون خیلی خوب کار نکردیم اما از این پس باید با برنامه‌ریزی پیش رویم و حتی با تکمیل واکسیناسیون بازهم شرایط را رصد کنیم.

 

وی گفت: کرونا فعلا مهمان ما است و باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که حرف شنوی از حرف‌های ستاد کرونا وجود داشته باشد. متاسفانه پروتکل‌هایی در این مدت ابلاغ شد اما در اجرای آن کسی کنترل نداشت.

 

وی با اشاره به اینکه هنوز در واکسیناسیون کرونا خیلی عقب هستیم، گفت: امیدوارم هرچه زودتر روند واکسیناسیون افزایش یابد زیرا واکسن به خوبی جلوی مرگ و میر و بیماری شدید را در برابر واریانت‌های جدید می‌گیرد.

 

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه جهش هندی (دلتا) بدتر از سایر جهش‌ها است، تاکید کرد: در مورد ویروس دلتا انواع واکسن‌ها بر آن اثر کامل ندارد و آمار نشان می‌دهد واکسن‌های MRNA حدود ۶۰ درصد در مقابل این ویروس اثر دارد. بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان حتی در صورت تزریق واکسن همچنان از ماسک استفاده کنند و فاصله گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها و عدم شرکت در تجمعات را رعایت کنند. هرگونه تجمع در شرایط وجود این واریانت جدید، اشتباه است؛ زیرا قدرت سرایت ویروس را افزایش می‌دهد.

 

وی درباره پیش بینی از شرایط بیماری در روزهای آتی نیز گفت: اکنون وضع خراب است، کرونای نوع دلتا فوق‌العاده مسری است و در صورت ابتلا همه خانواده باهم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و از بچه‌های کوچک تا پدربزرگ و مادربزرگ همه مبتلا شده و حالت شدیدتری از بیماری را تجربه می‌کنند. به شخصه به لحاظ روحی از دیدن این همه زجر تنفسی خسته شدم و اگر روند به همین منوال باشد روزهای سخت‌تری در انتطارمان خواهد بود.

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------