اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

اوجگیری وحشتناک دلتا کرونا در کشور | تهران؛ میزان بستری‌ها به ۱۰ هزار نفر و فوتی ها به ۱۵۰ نفر در روز رسید!



دلتا کرونا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
ویروس دلتا دیروز در امتداد جولان هول انگیز خود خیز بلندی برداشت و بعد از ۶۷ روز آمار قربانیان را به ۳۲۲ مورد افزایش داد. آخرین بار ۲۸ اردیبهشت بود که ۳۱۰ نفر بیمار مبتلا به واریانت بریتانیایی روانه آرامستان ها شدند. در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته علاوه بر ثبت نخستین رکورد مرگ در پیک پنجم کرونا شاهد آمار بی سابقه ای در موارد ابتلا بودیم. 

  بر اساس معیار های قطعی تشخیصی در روز گذشته ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۵۶۶ نفرشان بستری شدند. آمار ۱۱۶ فوتی و ۱۱ هزار و ۷۱۶ ابتلای جدید در ابتدای تیر ماه حالا با گذشت ۳۵ روز به ۳۱ هزار و ۸۱۴ بیمار جدید و ۳۲۲ فوتی مبتلا رسیده است. این در حالی است که تا به امروز تعداد مبتلایان شناسایی شده روزانه به ۳۰ هزار نفر نرسیده بود. با این حال گزارش های ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز بیانگر این واقعیت است که تهران در مواجهه با مرگ و میرهای ۳ رقمی قرار گرفته و با وجود روند در حال رشد کرونای دلتا، آمار قربانیان در این شهر کم کم به مرز ۱۵۰ نفر در روز نزدیک می شود. وضعیت در سایر شهرها نیز تفاوت چندانی با تهران ندارد به طوری که وزیر بهداشت دستور داده در استان های جنوبی واکسیناسیون را از گروه های سنی بالای ۵۰ سال آغاز کنند. متخصصان بخش های کرونای بیمارستان ها می گویند؛ یکی از دلایل افزایش نیافتن شمار مرگ و میرها نسبت به دوره های اوج بیماری در گذشته، واکسینه کردن سالمندان است؛ چراکه بررسی ها نشان می دهد ۹۳ درصد مرگ های کرونا در گروه سنی بالای ۶۰ سال رخ می دهد. همچنین در سنین بالای ۸۰ سال، ۵۱ درصد فوتی های کرونا به ثبت رسیده است.

 

موج کرونا در پیک پنجم اگرچه که هنوز به قله نرسیده اما افزایش ناگهانی روند ابتلا و مراجعات سرپایی به مراکز درمانی در فاصله زمانی بسیار کوتاه نسبت به پیک چهارم، از اوج گیری بلند پیک پنجم در روزهای آینده حکایت می کند. با این حال و با وجود این هشدارها، آنچه که ویروس کرونا را در خیز پنجم مرگبارتر کرده، کاهش میزان عمل به توصیه های بهداشتی است آن هم در شرایطی که شعله های کرونای دلتا در همه نقاط کشور زبانه کشیده و پیش بینی می شود؛ بزودی آمار مرگ و میر ها به شکل صعودی افزایش پیدا کند. البته وضعیت در بیمارستان های پایتخت هم بشدت بحرانی گزارش می شود حتی متخصصان حوزه سلامت می گویند؛ سویه دلتا، ۵۰ درصد میزان بستری های بیمارستانی را افزایش داده و موج کنونی به مراتب سهمگین تر از موج های قبلی است.

 

هر چند که روند افزایشی ابتلا و میزان مراجعات از ۲ هفته گذشته آغاز شده، اما در روزهای اخیر این آمار به بالاترین میزان خود رسیده است. تقریبا تمامی بخش های مراکز درمانی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته و درمان تعداد قابل توجهی از جمعیت مبتلایان هم در کلینیک های سرپایی صورت می گیرد. روسای بیمارستان ها از اشباع تخت ها ابراز نگرانی می کنند و تاکید دارند با حجم انبوهی از مراجعه کنندگان به بیمارستان ها مواجه هستند. با وجود آنکه بی توجهی به مراقبت های بهداشتی، حل معادله ویروس کرونا و واریانت های مرگبار آن را دشوار کرده، اما کادر درمان می گویند؛ علی رغم افزایش بی سابقه مراجعین افزایش کلینیک های سرپایی، مداخله درمانی زودهنگام، مراجعه سریع بیماران، بهبود کیفیت مراقبت های درمانی و واکسیناسیون در پایین بودن تعداد مرگ های کرونایی تاثیر داشته است.

 

بر اساس اعلام وزارت بهداشت؛ در مجموع ۱۰ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۵۴۹ دوز واکسن تزریق شده است. از این تعداد ۸ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۸۵۲ دوز مربوط به دوز اول و دو میلیون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ دوز نیز مربوط به دوز دوم تزریق است.

 

گفتنی است، علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دیروز درباره جهش جدید ویروس کرونا تحت عنوان «لامبدا» که مربوط به کشور پرو است اعلام کرده ویژگی های این واریانت هیچ فرقی با گونه های قبلی آن ندارد و احتمال دارد انتقال ویروس افزایش پیدا کند. این جهش هنوز در ایران شناسایی نشده است.

 

استاندار تهران: میزان بستری‌های کرونا به مرز ۱۰ هزار نفر رسید 

استاندار تهران اعلام کرد:‌ میزان مبتلایان و فوتی های کرونا نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و در حال حاضر ۹ هزار و ۳۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

 

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی عصر دوشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا  استان تهران گفت: بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ بیمار در بیمارستان های دانشگاههای علوم پزشکی، بخش خصوصی و تامین اجتماعی بستری هستند و برای افزایش تخت‌های بیمارستانی باید از همه دستگاهها استفاده کرد تا اطمینان خاطر در جامعه ایجاد کنیم که می توانیم ۱۱ هزار تخت بستری در تهران برای بیماران نیازمند ایجاد کنیم و همچنین کلینیک های سرپایی باید افزایش پیدا کند.

 

وی تاکید کرد: یکی از شرایط سختی که دانشگاه ها با آن مواجه هستند، مشکلات مالی است و از طرفی از وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی ضروری است تا نیروی جدیدی به کمک کادر درمان بیاید.

 

استاندار تهران ادامه داد: تهران بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت دارد که جمعیت سالمندی زیادی نیز دارد و بیش از یک میلیون جمعیت بالای ۶۰ سال دارد به همین منظور ضروری است مدیریت سامانه الکترونیکی نوبت دهی واکسن را به دانشگاه های علوم پزشکی در تهران بدهند تا مدیریت انجام شود وقتی ما اعلام می کنیم این گروه سنی ثبت نام کنند برای مردم مطالبه ایجاد می کنیم.  

 

وی با اشاره به راه اندازی مراکز واکسیناسیون در اورژانس گفت: این سازمان اگر ظرفیت اضافه دارد پای کار بیاید و خدمات اصلی اورژانس متوقف نشود و با آموزش و پرورش نیز مکاتبه شود تا از ظرفیت درمانی آنان برای واکسیناسیون گروه های هدف خود استفاده کنند.

 

محسنی بندپی تاکید کرد: جامعه دیگر کشش محدودیت را ندارد و رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری است، در فرودگاه ها و حمل نقل درون و برون شهری بعضا فاصله گذاری ها رعایت نمی شود و به همین جهت جلساتی نیز در این خصوص برگزار شد، البته ۷۱ درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در تهران بوده است.

 

وی همچنین از هلال احمر خواست،‌ تا  واکسن‌هایی را در چندین نوبت وارد کرده ، سهم استان تهران را مشخص شود، اگر ۸ تا ۹ میلیون واکسن دز داریم به تناسب جمعیت در اختیار تهران قرار گیرد چون استان تهران ۱۷ درصد جمعیت کشور را دارد در این میان دارای بیشترین تعداد سالمند است.

 

استاندار تهران در خصوص مصوبات این جلسه نیز در جمع خبرنگاران گفت: در نخستین مصوبه جلسه امروز به معاونت درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران ماموریت داده شد نسبت به افزایش تخت های بستری کرونا به ۱۱ هزار تخت اقدام شود که در این راستا نیز باید از ظرفیت بیمارستان های دانشگاهی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح استفاده شود تا از این طریق اطمینان حاصل شود که از بستری بیماری در استان تهران خودداری نخواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید افزایش کلینیک های سرپایی در همه بیمارستان های استان تهران در دستور کار قرار گیرد و ظرفیت آن ها به دو برابر افزایش پیدا کند تا خدمات به مراجعان سرپایی افزایش یابد.

 

هاشمی: تعطیلات ۶ روزه تهران اثربخش نبود  

رئیس شورای اسلامی شهر تهران: تعداد فوتی‌های کرونا در تهران از مرز ۱۵۰ نفر هم عبور کرده و متاسفانه تعطیلات شش روزه اثربخشی نداشته که هیچ، اثر منفی و عکس داشته است. 

 

ستاد مقابله با کرونا در تهران باید هر چه سریعتر جلسه ویژه‌ای برای مقابله با این وضعیت تشکیل دهد. 

 

شهرداری تهران هم پای کار است هر کاری لازم باشد برای حفظ جان مردم انجام می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------