هشدار به بروز موج ششم کرونا بعد از محرم



 برگزاری عزاداری,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

در حالی کشور با موج پنجم کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند که رکوردهای کرونایی یکی پس از دیگری در کشور شکسته می‌شود. در شرایطی که متخصصان یک‌صدا قدرت گونه جهش‌یافته دلتا در انتقال بیماری را یادآور می‌شوند، عده‌ای با شعار برگزاری پرقدرت محرم به دنبال برگزاری باشکوه این مراسم هستند؛ مراسمی که ماهیت‌اش با حضور و اجتماعات مردم گره خورده است.

 

همین دیروز کرونا جان ۵۸۸ نفر دیگر را در کشور گرفت و رکورد جدیدی از خود ثبت کرد تا مجموع جان‌باختگان کرونایی در کشور به 94هزار و 603نفر برسد، همچنین شناسایی 40هزار و 808بیمار جدید مبتلا به کرونا در روز گذشته سبب افزایش نگرانی‌ها شد، اما با این وجود عده‌ای اصرار به برگزاری مراسم‌‌های مذهبی دارند و حاضر به کوتاه آمدن از آن نیستند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ده روز پیش در نشست ستاد ملی محرم گفت:«عزاداری عمومی در جامعه و تعظیم یکپارچه شعائر اهل‌بیت خواست و هویت اصیل مردم ایران است». محمد قمی یکشنبه گذشته نیز در همایش مجازی ۱۰ هزار هیات مذهبی گفته بود «دهه اول محرم را علنی عزاداری می‌کنیم.»

 

همین دیروز نیز رئیس پلیس تهران از درخواست برای تغییر ساعت ممنوعیت تردد شبانه در دهه اول محرم خبر داد. سردار حسین رحیمی گفته‌‌ از درخواست‌های ما، حداقل تغییر ساعت تردد شبانه در دهه اول محرم از ساعت 22 به 23 است و این درخواست را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه دادیم و امیدواریم مسئولان ذی‌ربط در این رابطه تصمیم‌گیری کنند. علاوه بر‌‌ تلاش سردار رحیمی برای تغییر قوانین تردد شبانه، برخی از شخصیت‌‌های مذهبی در سخنرانی‌‌های خود به دنبال عادی‌سازی مراسم محرم در ایام کرونا هستند.

 

 ائمه هم با وجود لطمه عزاداری را تعطیل می‌کردند

به تازگی ویدئویی از سید مهدی فقیه امامی، استاد حوزه علمیه اصفهان منتشر شده است که از احتمال خطر ابتلا به کرونا در مراسم عزاداری سخن می‌گوید. وی ابتلا به کرونا در مراسم عزاداری امام حسین را بدون اشکال می‌داند و می‌گوید: «احتمال خطر هست، بله ممکن است کرونا بگیرید. می‌داند و با اختیار خودش می‌آید تا پرچم امام حسین را سربلند نگه دارد، ولو کرونا بگیرد. چه اشکالی دارد!‌‌ اگر کرونا بگیرد و از دنیا برود، شهید مدافع حرم می‌شود.»

 

این سخنان اما با انتقاد شدید آیت‌الله مظاهری امام جمعه اصفهان روبه روشد. در همین حال، آیت‌الله سیدیوسف طباطبائی‌نژاد درباره عزاداری در ایام شیوع کرونا اظهار داشت:«جهاد فریضه‌ای واجب است که بارها در قرآن لزوم انجام آن ذکر شده است. در این بین اما طبیعی است که با کشتار هم مواجه شویم. اما جای بسی تعجب است که فوت بر اثر کرونا در مراسم‌های عزاداری محرم با شهادت مدافعان حرم مقایسه شویم و متاسفانه این سخن از زبان یک روحانی نقل شده است».

 

وی ادامه داد:«این‌که بگوییم هرکس که در حرم امام حسین(ع) بر اثر کرونا فوت کند چون در حرم بوده پس مقامش برابر با مقام و منزلت یک شهید مدافع حرم است، سخنی بیهوده و اشتباه است. مدافعان حرم، مدافعان گنبد نبودند که از آن در برابر ریزش و تخریب محافظت کنند، بلکه دشمن کافر مشغول به زورگویی و ستمکاری به برخی از مسلمانان عراقی و سوری بود؛ ضمن آنکه قرار بود پس از شکست نیروهای مسلمان آن مناطق، به سراغ خود ما بیایند.»

 

وی افزود:«در عزاداری‌ها کسی با ما سر جنگ ندارد و ظالم و مظلومی نداریم. همچنین این روحانی که چنین سخن گزافه‌ای گفته بود در بخشی دیگر از سخن خود عزاداری امام حسین(ع) را واجب خواند و با استناد به یک روایت تاریخی می‌گوید حتی اگر یک دست و یک پایمان هم قطع شود باید عزای حضرت ادامه یابد. این سخنان زمانی برایمان بی‌ارزش می‌شود که می‌بینیم ائمه ما هیچ‌کدام به خاطر وجود دشمن و احتمال لطمه به خود و یاران خود عزاداری نمی‌کردند.»

 

 پیش‎تر نیز ستاد ملی کرونا با برگزاری محرم موافقت کرده و‌‌ برای هیأت‌های عزاداری دستورالعملی صادر کرده است. «هیأت در فضای باز با یک سوم ظرفیت: و در فضای بسته با یک چهارم ظرفیت: از جمله این شرایط است.»

 

 شرکت در مراسم عزاداری توصیه‌‌ نمی‌شود

درحالی عده‌ای به دنبال برگزاری باشکوه محرم ۱۴۰۰ هستند که وضعیت شیوع کرونا در کشور به مرحله‌ای رسیده که دو هفته پیش وزیر بهداشت خواستار حضور نظامی و تعطیلی برای جلوگیری از شیوع‌‌ بیشتر کرونا شده بود. از سویی دیگر آمار قربانیان و مبتلایان کرونا رکورد زده است. همین دیروز ۵۸۸ نفر به‌خاطر کرونا جانشان را از دست دادند‌. وضعیت اغلب شهرهای کشور نیز قرمز است و مقامات بهداشتی کشور از نبود دارو و‌‌ تخت در بیمارستان‌‌ها خبر می‌دهند.

 

بدون تردید برگزاری مراسم عزاداری محرم می‌تواند شرایط را بغرنج‌تر کند. دیروز نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران در خصوص مراسم‌های عزاداری ماه محرم، گفت:«قاعدتا شرکت در هیچ‎‌گونه مراسم عزاداری رسمی توصیه نمی‌شود. اجتماعات بیش از یک ساعت حتی در فضای باز توصیه نمی‌شود؛ زیرا تجمع بیش از یک ساعت خطرآفرین است و احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. از طرفی تاکید می‌کنیم افرادی که در مراسمات شرکت می‌کنند حتما از دو ماسک استفاده کنند.»

 

 هشدار به بروز موج ششم کرونا بعد از محرم

برگزاری مراسم محرم آن‌هم در بحبوحه شیوع ویروس کرونا مسئله‌ای است که سال گذشته نیز خسارت‌هایی را در پی داشت. تابستان سال ۹۹ نیز وقتی‌که کشور با موج دوم کرونا درگیر بود و متخصصان نسبت به برگزاری هرگونه تجمع غیرضروری هشدار داده بودند، گروهی با راه انداختن هشتگ‌هایی خواهان برگزاری مراسم بودند.

حسن روحانی، رئیس جمهور وقت نیز که مسئول اصلی تامین سلامت مردم‌‌ بود آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: «نه تنها مراسم ماه محرم امسال برگزار می‌شود که با هر فرد و یا جریانی که می‌خواهد این مراسم برگزار نشود نیز برخورد خواهیم کرد.» سخنی که انتقاد پزشکان و کادر درمان را به دنبال داشت. نهایتا محرم با ابلاغ شیوه‌نامه‌ای برگزار شد که باعث بروز زودهنگام موج سوم در شهریور پارسال شد. هیچ بعید نیست امسال نیز‌‌ با برگزاری مراسم محرم در کشور وارد موج ششم بشود به‌خصوص این‌که گونه جهش‌یافته ویروس کرونا به نام دلتا قدرت سرایت به‌مراتب بیشتری از انواع قبلی دارد.‌‌ البته کارشناسان بهداشتی نیز بر احتمال شروع موج ششم بعد از ایام محرم هشدار داده‌اند. دیروز حسن کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در این زمینه گفته است که بعد از محرم شاهد پیک ششم کرونا خواهیم بود. 

  

همدلی 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------