ساخت نخستین قرص ضد کرونا توسط شرکت آمریکایی «مِرک»



,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
شرکت داروسازی آمریکایی "مرک"(Merck) ادعا کرده که موفق به ساخت نخستین قرص ضد کرونای جهان به نام "مولنوپیراویر"(molnupiravir) شده است که بستری شدن و مرگ و میر را به نصف کاهش می‌دهد و عوارض جانبی ناشی از ابتلا به کروناویروس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، یک قرص جدید ممکن است به مبارزه با ویروس کرونا کمک کند.

 

بر اساس بیانیه مطبوعاتی روز گذشته شرکت داروسازی "Merck & Co" یک قرص جدید موفقیت چشمگیری در کاهش شدیدترین عوارض و احتمالا عوارض دائمی ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ داشته است.

 

البته ابتدا این قرص باید تأییدیه‌های لازم را از سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) دریافت کند تا این قرص را در اختیار عموم مردم قرار دهد، اما اگر همه چیز خوب پیش برود، این قرض می‌تواند مبارزه برای مهار ویروس کرونا را متحول کند.

 

شرکت داروسازی "مرک" اکنون به دنبال مجوز استفاده اضطراری از این قرص جدید است.

 

محققان این شرکت ادعا می‌کنند که در آزمایشات، یک دوره پنج روزه استفاده از این قرص به نام "مولنوپیراویر" با موفقیت تعداد بستری شدن بیماران مبتلا به کروناویروس را به همراه مرگ و میر به نصف کاهش داد.

 

این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود گفت که هدفش همکاری با مقامات بهداشتی در ایالات متحده و خارج از کشور برای پیگیری سریع اخذ مجوز اضطراری برای این قرص است.

 

اگر این قرص جدید برای استفاده اضطراری مجوز بگیرد، اولین داروی خوراکی برای درمان بیماری کووید-۱۹ خواهد بود که گامی اساسی برای از بین بردن این همه‌گیری محسوب می‌شود.

 

تاکنون تمام درمان‌های تایید شده برای مبارزه با کووید-۱۹ در ایالات متحده تزریقی بوده‌اند.

 

محققان این شرکت در مطالعه خود ۷۷۵ فرد بزرگسال مبتلا به موارد خفیف تا متوسط کووید-۱۹ که شرایط سلامتی قبلی‌شان مانند چاقی، آنها را مستعد ابتلا به ویروس کرده بود، مورد بررسی قرار دادند و حتی یک نفر از شرکت کنندگان نیز واکسینه نشده بود. در میان افرادی که قرص "مولنوپیراویر" را مصرف کردند، تنها ۷.۳ درصد یا بستری شدند یا بعد از گذشت ۳۰ روز فوت کردند که تقریباً نصف آمار ۱۴.۱ درصدی در دریافت کننده دارونما است.

 

طبق ادعای "مرک" این قرص جدید همچنین می‌تواند در برابر ویروس‌های دیگر موثر باشد.

 

پروفسور "پیتر هوربی" متخصص بیماری‌های عفونی در حال ظهور در دانشگاه "آکسفورد" در انگلیس گفت: یک داروی ضد ویروس خوراکی ایمن، مقرون به صرفه و موثر می‌تواند پیشرفت بزرگی در مبارزه با کووید-۱۹ باشد.

 

در حالی که این نتایج بسیار امیدوار کننده است، اما هنوز تحت بررسی قرار نگرفته است.

 

"مرک" همچنین قصد دارد در طول یک همایش پزشکی، یافته‌های خود را ارائه دهد. همچنین یک گروه مستقل از مقامات پزشکی که این آزمایش را زیر نظر داشتند پیشنهاد کردند که مجوز اضطراری به آن داده شود، زیرا نتایج بسیار امیدوار کننده بوده است.

 

مدیران این شرکت می‌گویند که در حال حاضر در حال مذاکره با سازمان غذا و دارو هستند و درخواست دریافت مجوز استفاده فوری را به آنها ارسال کرده‌اند. همچنین یافته‌ها به سازمان‌های مختلف نظارتی در سراسر جهان گزارش خواهد شد.

 

این قرص جدید با تداخل در یک آنزیم خاص که ویروس کووید-۱۹ از آن برای کپی کد ژنتیکی خود استفاده می‌کند و در نتیجه در بدن انسان تکثیر می‌شود، عمل می‌کند. قابل توجه است که این قرص همچنین نتایج مشابهی را در مورد سایر ویروس‌ها نشان داده است، به این معنی که می‌تواند کاربردهای وسیع‌تری در کمک به مهار همه‌گیری‌های جهانی در آینده داشته باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------