مصرف الکل به طور مستقیم در ابتلا به سرطان نقش دارد



مصرف الکل,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک مطالعه ژنتیکی بزرگ که ۱۵۰ هزار نفر را برای بیش از یک دهه ارزیابی کرده است، وجود ارتباط علّی مستقیم بین مصرف الکل و ابتلا به سرطان را تایید می‌کند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، یافته‌های این مطالعه ابتلا به سرطان به ویژه سرطان مری و سر و گردن را مرتبط با مصرف الکل می‌داند.

 

اگرچه محققان سالها است به ارتباط میان مصرف الکل و سرطان اشاره می‌کنند اما درک اینکه چگونه الکل مستقیما باعث بروز سرطان می‌شود، موضوعی چالش برانگیز است زیرا نوشیدن الکل با بسیاری از عوامل مضر در شیوه زندگی فرد همراه است.

 

مصرف زیاد الکل اغلب با رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و ورزش نکردن همراه است و مشخص شده که همه‌ی این موارد احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

 

در این مطالعه جدید، بررسی ارتباط میان مصرف الکل و بروز سرطان با تمرکز بر انواعی از ژن‌ها که با مصرف سطوح پایین‌تری از الکل ارتباط دارند انجام شده است.  

 

دو نوع ژنتیکی رایج باعث کاهش تحمل‌پذیری فرد در برابر الکل می‌شود. این دو ژن توانایی فرد برای تجزیه استالدهید(اتانال) را کاهش می‌دهند. استالدهید یک مولکول سمی است که هنگام متابولیسم الکل توسط بدن ایجاد می‌شود.

 

مطالعات قبلی نشان داده که وجود این گونه‌های ژنتیکی عوامل موثری در مصرف الکل هستند و کسانی که در این ژن‌ها جهش داشته‌اند به طور کلی اثرات مصرف الکل را بسیار ناخوشایند می‌دانند.

 

در این مطالعه به بررسی داده‌های ژنتیکی ۱۵۰ هزار فرد چینی پرداخته شد. این گروه در تحقیقات متعددی شرکت کردند که در آن عادات نوشیدن فرد و سوابق سلامتی آن‌ها برای بیش از یک دهه مورد بررسی قرار گرفت. ارزیابی عادات نوشیدن آنها نشان داد که کسانی که ژن‌های عدم تحمل الکل داشتند به طور قابل توجهی الکل کمتری نسبت به کسانی که این دسته ژن‌ها را نداشتند، مصرف کردند.

 

به طور کلی، افرادی که یک یا دو نسخه از هر یک از این انواع ژنتیکی را دارا بودند بین ۱۳ تا ۳۱ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار گرفتند.

 

به طور خاص، سرطان‌هایی که پیشتر ارتباط آنها با الکل مشخص شده بود مانند سرطان سر، گردن، مری، روده بزرگ، رکتوم و کبد در افرادی که الکل بیشتری مصرف می‌کردند، به میزان بالاتری دیده شد.

 

این مطالعه نشان داد که افرادی که حداقل یک نسخه از ژن‌های عدم تحمل الکل را داشتند اما همچنان به طور منظم الکل مصرف می‌کردند، به میزان قابل توجهی بیشتر به سرطان سر و گردن و مری دچار شدند.

 

این موضوع نشان می‌دهد که ناتوانی در تجزیه استالدئید می‌تواند مستقیماً با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشد.

 

"پک کی"(Pek Kei) محقق ارشد این پروژه می‌گوید: این یافته‌ها نشان می‌دهد که الکل مستقیما قادر به ایجاد چندین نوع از سرطان است و ممکن است این خطر در کسانی که به طور ارثی تحمل کمتری در برابر الکل دارند بیشتر نیز باشد.

 

یک مطالعه برجسته در سال ۲۰۱۸ توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام شده که نشان می‌دهد چگونه افزایش سطح استالدهید می‌تواند به مستقیما به دی‌ان‌ای(DNA) آسیب برساند.

 

این یافته‌ها نشان‌دهنده مکانیسمی بود که نقش مصرف الکل در ابتلا به سرطان را نمایان می‌کند به خصوص در کسانی که توانایی پاکسازی مناسب استالدهید را ندارند.

 

"دارن گریفین"(Darren Griffin)، متخصص ژنتیک از دانشگاه کنت می‌گوید که داده‌های فوق‌العاده‌ای پشت این یافته‌های جدید است. او همچنین خاطرنشان کرد که ارتباط میان سرطان و الکل تنها یکی از مواردی است که الکل در آن به سلامت انسان آسیب می‌رساند.

 

سایر محققانی که در مورد این یافته‌های جدید اظهار نظر کرده‌اند به این مورد توجه دارند که گونه‌های ژنتیکی مورد مطالعه بیشتر در جمعیت‌های آسیایی یافت می‌شود و بنابراین برای تایید ارتباط میان الکل و سرطان در جمعیت‌های اروپایی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

 

"استیون برگس"(Stephen Burgess) متخصص آمار از دانشگاه کمبریج می‌گوید: یکی از محدودیت‌های این تحقیق آن است که اثرات مضر الکل در ایجاد سرطان در افرادی که نمی‌توانند الکل را به طور مناسب تجزیه کنند، قوی‌تر به نظر می‌رسد.

 

ناتوانی در تجزیه مناسب الکل بیشتر در جوامع شرق آسیا رایج است. اما در جوامع اجدادی اروپایی کمتر دیده می‌شود. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا الکل اثر مشابهی بر جوامع اروپایی دارد باید انجام شود.

 

یک مطالعه قابل توجه در سال گذشته که توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان انجام شده تخمین می‌زند که حدود ۷۴۰ هزار مورد سرطان جدید در سال ۲۰۲۰ می‌تواند مستقیماً با مصرف الکل ارتباط داشته باشد. این میزان حدود چهار درصد از کل موارد سرطان در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------