آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

محمد خاتمی پیشنهاد عضویت در مجمع تشخیص مصلحت را نپذیرفت/ روایت فعال سیاسی اصولگرا از علت نبود حسن روحانی در ترکیب جدید «مجمع»



مجمع تشخیص مصلحت نظام،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا گفت: آقای روحانی، سر جایگاه مجمع حرف دارند. ایشان زمانیکه رئیس جمهور بود هم به مجمع نمی رفت چه برسد به اینکه بخواهد به عنوان یک شخص حقیقی در مجمع حضور پیدا کند.

به گزارش قرن نو، دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام چند روزی است که با حکم رهبری آغاز شده است. براساس این حکم حضور برخی افراد تمدید و برخی افراد نیز حذف شدند و جای خود را به چهره های جدید دادند.

 

ناصر ایمانی معتقد است ترکیب جدید حکایت از تغییر جدی در این نهاد نمی دهد. او احتمال می دهد برخی افراد چون ناطق نوری و حسن روحانی بخاطر نوع نقدی که به جایگاه مجمع دارند یا با مدیریت مجمع اختلاف دارند تمایلی برای ادامه حضور در مجمع نداشته اند. ایمانی از کم کاری مجمع نیز انتقاد می کند و معتقد است این نهاد باید به عنوان مشاورین رهبری نقشی فعالتر را ایفا کند.

 

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا درباره تغییرات در دور جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظر من، این تغییرات خیلی جدی نیست؛ برخی از افراد از دنیا رفته بودند و برخی از افراد هم خودشان دیگر تمایلی نداشتند در مجمع حضور داشته باشند که قاعدتا کنار گذاشته شدند و افراد جدید وارد مجمع شدند.

 

اعضای جدید مجمع تشخیص ویژگی خاصی ندارد

وی ادامه داد:بر همین اساس خیلی نمی توانیم بگوییم تغییر جدی در ترکیب اعضای مجمع به وجود آمده است. به دلیل اینکه، اولا تغییرات اندک بوده و این اندک بودن تاثیر جدی برروی ترکیب مجمع به طور طبیعی نمی گذارد. دوما، افراد جدیدی که عضو شدند ویژگی خاصی ندارند به جز همان مسائل تجربی و حضورشان در نهادهای مختلف حکومتی. بنابراین، شاهد تغییرات جدی در این نهاد نیستیم و به تعبیر دیگر رهبری تمایل نداشتند یا صلاح ندانستند که یک تغییر ماهوی در مجمع ایجاد شود.

 

دلیل غیبت ناطق نوری و روحانی در دوره جدید مجمع تشخیص

او با اشاره به غیبت ناطق نوری در این دوره از مجمع گفت: اطلاع دقیقی از علت این موضوع ندارم ولی ممکن است دلایل متعددی وجود داشته باشد. افرادی به دلیل ترکیب مجمع تمایل به حضور نداشتند. همچنین افرادی نیز به دلیل جایگاه مجمع تمایل به حضور نداشتند مثل آقای روحانی.

 

ایمانی تصریح کرد: آقای روحانی در طول ۸ سالی که رئیس جمهور بودند شاید یکی دو بار در مجمع شرکت کردند.ایشان عمدتا سر جایگاه مجمع حرف دارند نه ترکیب مجمع. بنابراین، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که یک فردی تمایل به حضور در مجمع را نداشته باشد.

 

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: احتمال اینکه دلایل سیاسی باشد نیز هست. یعنی به دلیل نوعی انزوای سیاسی که می خواهند داشته باشند و دیگر نمی خواهند در مجمع حاضر شوند.

 

خاتمی تمایلی برای عضویت در مجمع نداشت

وی با اشاره به حضور احمدی نژاد در این دوره از مجمع تشخیص اظهار کرد: به نظر من، بنای رهبری بر این بوده که همه رؤسای جمهوری که دوران ریاست جمهوری‌شان تمام می شود در مجمع حضور پیدا کنند. آن هم به دلیل تجربیاتی که کسب کرده‌اند. مرحوم آقای هاشمی که ریاست مجمع را داشتند و بعد از ایشان به آقای خاتمی پیشنهاد شد ولی ایشان تمایل نداشتند که در مجمع عضو شوند و بعد از آن آقای احمدی نژاد بود که بعد از تمام شدن دوره ریاست جمهوری‌شان در مجمع عضو هستند.

 

روحانی بر سر جایگاه مجمع تشخیص حرف دارد

ایمانی در خصوص عدم حضور روحانی در مجمع گفت: ظاهرا آقای روحانی سر جایگاه مجمع حرف دارند. به دلیل اینکه وقتی ایشان رئیس جمهور بود هم به مجمع نمی رفت چه برسد به اینکه بخواهد به عنوان یک شخص حقیقی در مجمع حضور پیدا کند.

 

این چهره سیاسی گفت: رهبری هم ظاهرا بنا بر این دارند که افرادی که مدت طولانی به جلسات مجمع نمی روند و در این جلسات خیلی کم شرکت می کنند کنار بگذارند.

 

ایمانی ادامه داد: اینگونه نیست کسی عضو جایی باشد ولی در جلساتش حضور پیدا نکند. این موضوع فقط برای مجمع تشخیص مصلحت صدق پیدا نمی کند بلکه در سایر شوراها که رهبری حکم می دهند نیز چنین حکمی صادق است. کسانی که خیلی کم حضور پیدا می کنند را برای دوره بعد انتخاب نکنند.

 

مجمع در مشاوره دادن به رهبری کم کار است

این فعال سیاسی اصولگرا درباره عملکرد مجمع تشخیص مصلحت گفت: مجمع در قانون اساسی چند وظیفه دارد ولی تفکر عمومی بر این است که فقط بین اختلافات مجلس و شورای محترم نگهبان مجمع حضور پیدا می کند در حالی که آن بخش مشاوره به رهبری بخش بسیار پر رنگی است.

 

به نظر من، مجمع در این بخش یک مقداری کم کار است. آن چیزی که مجمع می تواند در آن فعال باشد مسئله ارائه نظرات و پیشنهادات کلان به رهبری نظام است اعم از اینکه رهبری به مجمع ارجاع دهند یا حتی ارجاع ندهند، چون اینها به تعبیری مشاورین عالی رتبه رهبری نظام هستند که در این زمینه مجمع می توانست فعال‌تر برخورد کند.

 

انتظارات از دوره جدید مجمع تشخیص

ایمانی در پایان در خصوص علت فعال نبودن مجمع خاطرنشان کرد: می توان به ترکیب و مدیریت مجمع اشاره کرد. ظاهرا اعضای قبلی بنا به دلایلی انگیزه زیادی برای اینکه فعال باشند و طرح‌ها و پیشنهادهای متعددی برای حوزه‌های مختلف آماده کنند، نداشتند. باید از مجمع جدید انتظار داشته باشیم و از آنها بخواهیم که یک مقدار روی زمینه مشاوریه دادن فعال‌تر از گذشته باشند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------