آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

نماینده مجلس: شاهد تورم ۶۰ درصدی در بعضی از کالاها خواهیم بود



مرتضی حسینی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
سید مرتضی حسینی عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص تورم کالاهای اساسی، اظهار کرد: تورم چهل درصدی در بودجه 1402 پیش بینی شده است اما با این روندی که وجود دارد، ممکن است در بعضی از کالاها تا 60 درصد هم افزایش تورم را تجربه کنیم.

به گزارش شفقنا، سید مرتضی حسینی  عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص تورم کالاهای اساسی، اظهار کرد: تورم چهل درصدی در بودجه 1402 پیش بینی شده است اما با این روندی که وجود دارد، ممکن است در بعضی از کالاها تا 60 درصد هم افزایش تورم را تجربه کنیم. بعضا در برآورد بعضی از منابع، بیش برآورد شده است زیرا میزان صادرات نفتی که در بودجه پیش بینی کردند و یا قیمت 28500 تومانی که برای ارز در نظر گرفتند شاید محقق نشود همانطور که تا الان نتوانستیم محقق کنیم. همین ارز دو نرخی که دولت برای بودجه معرفی می کند و قصد دارد به صورت ارز نیمایی در بازار اعمال کند، با نرخ کف بازار 10 هزار تومان فاصله دارد که ایجاد فساد می کند.

 

پول ملی را از چنبره قیمت و نوسانات دلار رها کنیم

وی با اشاره به نوسان نرخ دلار، اظهار کرد: غیر از تحریم های بین المللی و ظالمه دولت های غربی که کلیت اقتصاد و نظام قیمت گذاری ما را مختل کرده، باید ارز و پول ملی را از چنبره قیمت و نوسانات دلار رها کنیم؛ زیرا تا زمانی که پول ما رابطه تنگانگی با دلار داشته باشد شرایط خوبی برای مهار تورم نخواهیم داشت. بعضا خود دولتمردان در روش‌های اعمال قیمت مثل خودروسازی، عملکرد مناسبی ندارند. خودروهایی که در دنیا تولید و صادر می‌شود، نرخ ثابت بین المللی دارد اما خودرویی که در کشورهای همسایه به عنوان نمونه 400 میلیون تومان قیمت دارد، ما با اخذ عوارض و حقوق گمرکی به یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان می رسانیم که این کار ارزش پول ملی را کاهش می دهد؛ بنابراین ما با دست خودمان ارزش پول ملی کشور را پایین می‌آوریم.

 

اخذ عوارض و حقوق گمرکی غیر عادی از واردات خودرو ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد

وی افزود: درحالی که اگر همین کالای صنعتی که یک شاخص عمده در ارزیابی قدرت پول هر کشور حساب می شود را همانند دنیا عمل کنیم( ره چنان رو که رهروان رفتند) با این مشکلات مواجه نخواهیم شد. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که عوارض و حقوق گمرکی غیرعادی معطوف به منافع مافیای خودروسازی اعمال می کنیم که هم ارزش پول مالی را پایین می آوریم، هم مانع دستابی مردم به ماشین با‌کیفیت و کم مصرف می شویم، مصرف سوخت را بالا می بریم و هم هوای کشور را آلوده می کنیم. بنابراین بسیاری از مسایل  کشور تحت تاثیر تحریم نیست بکله به پاکدستی، تدبیر، هزینه های نابجا که در سیستم های دولتی رخ می دهد و … بستگی دارد.

 

دولت ها از برخورد با مافیای خودرو ناتوان هستند

آقای حسینی با بیان اینکه سه مافیا در کشور ما حاکم است، گفت: هر دولتی که روی کار می اید از برخورد با این مافیا ناتوان است که دولت ها را در خودشان هضم کردند؛ گروه اول مافیای خودروسازی هستند وهر دولتی که روی کار می اید، نهایتا با آنها همسو می شود در حالی که ما انتظار داریم دولت اقای رئیسی با این مافیای خودروسازی برخورد کند و یک صنعت خودروسازی معقول و منطقی و معطوف به  منافع مردم و افزایش کیفیت درست شود که متاسفانه نشد.

 

مافیای نظام بانکی به هیچ صراطی مستقیم نیست

وی با اشاره به حضور مافیای نظام بانکی در کشور بیان داشت: مافیای نظام بانکی به هیچ صراطی مستقیم نیست؛ نظام بانکی همواره در همه دولت ها ساز خود را زده به طوری که فرق محسوسی در نظام بانکداری دولت فعلی و قبلی احساس نمی کنید لذا همان بنگاهداری و سودی که قبلا هم بوده الان هم دیده می شود. به عنون نمونه بحث مالیات بر عایدی سرمایه اصلا بانک ها سرمایه گذار اصلی همین مواردی هستند که آن را سوداگری و بورس بازی حساب می کنیم؛ پس این نظام بانکی نظامی است که متناسب با قوانین مردم خواسته و قوانینی که مجلس دنبال ان است اجرا نکرده و یا ناقص اجرا می کند؛ مثلا وام اشتغالزایی و یا ازدواج که تصویب شده با مشقت به واجدین شرایط داده می شود.

 

انتظار داشتیم دولت سیزدهم مافیای قاچاق کالا را شناسایی کند

آقای حسینی در ادامه به مافیای قاچاق و واردات بی رویه کالا اشاره کرد و گفت: در این دولت هم باز همین قاچاق و واردات بی رویه کالا وجود دارد و انوع کالای خارجی با برند کشورهای مختلف در بازار موجود است؛ اما انتظار داشتیم دولت سیزدهم مافیای قاچاق کالا و واردات بی رویه را شناسایی و برای همیشه جلوی آن را بگیرند اما متاسفانه می بینیم این سه مافیا همچنان می تازند. ما معتقدیم اگر بنا است کالای خارجی با انواع برند ها در بازار کشور وجود داشته باشد پس چرا سود آن به جیب قاچاقچیان برود پس واردات را آزاد و قانونمند کنند که کالای اصل با قیمت ارزان به دست مردم برسد و سود آن به جیب بیت‌المال برود.

 

یا مافیایی قاچاق کالا را از بین ببرید و یا واردات را آزاد کنید

وی افزود: ما در این رابطه مرتب تذکر می‌دهیم ولی فعلا تصمیمی برای آزادسازی واردات گرفته نشده است زیرا کسی بخواهد بحث واردات را مطرح کند، ممکن است به عدم حمایت از کالای داخل و تولید ملی متهم شود در حالیکه ما می گوییم یا مافیای قاچاق کالا را از بین ببرید و یا واردات را آزاد کنید که هم کالای اصلی و با قیمت درست به مردم برسد و هم سود آن به حساب بیت المال وارد شود.

 

ما با کمبود و افزایش بی رویه قیمت دارو مواجه هستیم

آقای حسینی در پایان خاطرنشان کرد: مردم تحت فشار هستند؛ ما با کمبود و افزایش بی رویه قیمت دارو مواجه هستیم حتی تامین داروهای ضروری که در اتاق عمل مورد نیاز است برای مردم مشکلاتی را به وجود آورده است و بعضی از داروها با قیمت نجومی به دست مردم می‌رسد و اصلا در داروخانه ها یافت نمی شود که دولت باید فکری به حال مردم بکند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------