آخرین اخبار سیاسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

مجلس ؛ تخصیص ۱.۸ میلیارد یورو به نیروهای مسلح از فرابودجه تهاتر نفت + جزئیات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز - ۱۱ اردیبهشت ماه - با اکثریت آرا با جدول ۲۱ بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند که بر اساس آن ۱.۸…

روحانی: اگر کمک های ایران نبود، عراق به امنیت نسبی دست پیدا نمی کرد/از رکود عبور کرده ایم



اخبار,اخبار سیاسی ,حسن روحانی

 

اخبار سیاسی - روحانی: اگر کمک های ایران نبود، عراق به امنیت نسبی دست پیدا نمی کرد/از رکود عبور کرده ایم

رییس‌جمهور در ادامه با تاکید بر این‌که برای ما ایرانی بودن، پیرو خط امام بودن، وحدت سرزمین، انقلاب اسلامی و ادامه راه انقلاب و شهیدان و همچنین حمایت از همدیگر افتخار است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبری فرموده‌اند که حمایت از دولت وظیفه همه است امروز انجام این وظیفه افتخار همه ماست.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش «انتخاب»، رئیس جمهور در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار کرد: سلام و درود خالصانه ما بر روان پاک و مطهر هشتمین پیشوای شیعیان جهان، مولای ما حضرت امام رضا(ع)؛ آرزوی همه ایرانیان و شیعیان این است که در چنین شبی در کنار بارگاه آن امام همام باشند و چه سعادتی برای همه زائران و برای دولت خدمت‌گزار که امشب به زیارت این مرقد منور تشرف یافته است.

وی افزود: امام رضا(ع)، امام بزرگ شیعیان، امام پر افتخاری برای ایرانیان و سرزمین پارس و پارسیان و شیعیان و اقوام مختلف سرزمین ایران است؛ شاید برای برای امام رضا(ع)، سفر به مرو و خراسان با فشاری که دولت عباسی زمان بر او وارد آورده بودند، کاری بس سخت و دشوار بود.

حجت الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) نه پیام حاکم زمان را رد کرد و نه پذیرفت؛ فشار مامون برای سفر آن حضرت به پایتخت جهان اسلام آن زمان "مرو" هم برای علی ابن موسی الرضا(ع) پذیرشش امکان پذیر بود که از آغاز بپذیرد و هم رد آن علی رغم همه مشکلات و احتمال شهادت امکان پذیر بود. اما امام هشتم راه وسط و اعتدال را انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: امام رضا(ع)، راهی را بر مبنای تقدیر امامت برگزید و انتخاب کرد؛ او از شعار افراطیون و تندروان نترسید که بگویند چرا امام هشتم در برابر دعوت یک خلیفه جاعر تسلیم شده که او تسلیم نشده بود و نه آن‌که در برابر آن پیام، دعوت ردی را انتخاب کرد که آن زمان می‌توانست سبب خونریزی در دنیای اسلام و علویان در برابر عباسیان، عرب آن زمان در برابر ایرانیان شود، شرایط بسیار سخت و سنگینی در دنیای اسلام بود و امام رضا(ع) راه وسط، راه اعتدال و راه تدبیر را در زندگی سیاسی به ما آموخت.

به گزارش تسینم، رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه امام رضا(ع) علی رغم اینکه پیام مامون را رد نکرد و بعد از اصرار قبول کرد در برابر قبر پیامبر آن چنان سخن گفت که نارضایتی خود را به گوش جهانیان رساند، ادامه داد: ایشان از این فرصتی که دشمن برای او ایجاد کرده بود استفاده و بهره‌برداری کرد، ایران سرزمین عشق به خاندان رسالت بود.

وی تاکید کرد: یکی از دلایلی که مامون اصرار داشت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) به این سرزمین سفر کند برای جذب افکار ایرانیان عاشق خاندان رسالت بود؛ خراسان با زور شمشیر اسلام نیاورد، طبرستان با زور شمشیر ایمان نیاورد، قم و ری با زور شمشیر ایمان نیاوردند؛ ایران جز بخش کوچک آن با عشق به اسلام و با فهم بلندشان در شناخت دین راستین و خاندان رسالت و اهل بیت(ع) راه اسلام و عشق به امیرالمومنین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را برگزیدند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: ایران فهیم شرافتمند، قهرمان، آگاه، هوشیار خود برترین دین و بهترین راه که راه خاندان رسالت بود را برگزید و انتخاب کرد؛ امام هشتم در توقفش در اهواز، در فارس در مسیر راه و بالاخره در خراسان عشق مردم ایران فرصتی یافت تا خود را به جهانیان ابراز دارد، آن نیشابورش و آن استقبال عظیم مردم در پای منبر و سخن مولا علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) و آن سرخس‌اش و تواضع‌اش در برابر کلام امام و بالاخره مرو‌اش و کل خراسان بزرگ آن زمان.

وی با بیان اینکه خراسان سرزمین ادب، شعارا، رودکی، فرودوسی و سرزمین زنده کردن ادب پارسی است، افزود: خراسان یعنی سرزمین ادب و ادبیات و تاریخ، سرزمین بیهقی، سرزمین انقلاب و ایستادگی، خراسان یعنی سرزمین رهبری نهضت اسلامی در این شهر و این دیار توسط مقام معظم رهبری، خراسان یعنی سرزمین سخنان آتشین شهید هاشمی‌نژاد و مرجعیت؛ خراسان سرزمینی آیت‌الله وحید خراسانی مرجع عالیقدر و آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ عراق و سرزمین علم، فقاهت و حوزه علمیه، سرزمین دانشگاه، فرهیختگان، سرزمین اعتدال است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه شما بودید در 22 خرداد ماه سال گذشته علم و پرچم اعتدال را در این شهر برافراشتید و با حضور قهرمانانه خود در شهر مشهدمقدس حماسه بزرگ را افریدید، اظهار کرد: آن روز چهارشنبه فراموش ناشدنی جوانان عزیز و پرشور مشهدمقدس و خراسان رضوی؛ شما بودید زمینه را برای دولت اعتدال در این کشور فراهم کردید.

وی با بیان این مطلب که خراسان سرزمین توسعه است، گفت: خراسان یعنی مرکزیت تمدن ایرانی و تمدن اسلامی و تمدنی نشات گرفته از خاندان رسالت است، خراسانی که امروز شامل چندین کشور بزرگ است؛ امروز افتخار همه ما این بوده که مشهد پایتخت معنوی ایران، شیعیان و اهل بیت(ع) و خاندان عاشقان ولایت است.خراسان مفخر ما است، افتخار ماست؛ خراسان این سرزمینی است که همه مشکلات ایران و جهان شیعه و دنیای اسلام را باید بگشاید. شما مردم عزیز مشهدمقدس و خراسان، سرزمین شیرمردان و لشکرهای بزرگی که از این سرزمین در دفاع مقدس و خراسانی ها که حصر آبادان را شکستید. لشکر 77 و رزمندگان این سرزمین غم دل امام را که گفت آبادان حصرش باید شکسته شود آن غم را زدودید.

رییس‌جمهور در ادامه با تاکید بر این‌که برای ما ایرانی بودن، پیرو خط امام بودن، وحدت سرزمین، انقلاب اسلامی و ادامه راه انقلاب و شهیدان و همچنین حمایت از همدیگر افتخار است، خاطرنشان کرد: همان‌طور که رهبری فرموده‌اند که حمایت از دولت وظیفه همه است امروز انجام این وظیفه افتخار همه ماست.

وی با بیان این‌که هر چه به دست آورده‌ایم، از حمایت و تلاش و ایثار مردم بوده است، خاطرنشان کرد: ما امروز در مسیر توسعه ایران عزیز و قدرتمند قرار داریم. ما امروز یکی پس از دیگری بر مشکلات اقتصادی فائق آمده و خواهیم آمد.

روحانی همچنین با اشاره به رسیدن نرخ رشد تورم به کمتر از 20 درصد تا پایان سال 93، تاکید کرد: ما توانسته‌ایم رشد سریع تورم را مهار کنیم و بیش از آنکه پارسال قول داده بودیم و گفته بودیم که تا پایان سال نرخ تورم به 25 درصد می‌رسد امروز می‌توانیم با قدرت بشارت دهیم که پایان سال امسال ان‌شاءالله رشد تورم به مراتب پایین‌تر از 20 درصد خواهد بود.

رییس دولت تدبیر و امید همچنین با اشاره به قول دولت در مورد غلبه بر رکود با بیان این‌که طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده‌ایم و بخش‌هایی از آن که به قانون نیاز داشت را تقدیم مجلس کرده‌ایم، تاکید کرد: امروز در کنار مضجع شریف علی‌بن موسی‌الرضا (ع) اعلام می‌کنیم که خوشبختانه از رکود عبور کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: محاسبات سه ماهه اول سال 93 به ما اعلام می‌کند که دولت از رکود عبور کرده است و امروز روزی است که باید برای رونق دست به دست هم بدهیم.

روحانی تصریح کرد: امسال ما در زمینه انرژی، نفت و گاز شاهد تحول چشمگیری خواهیم بود.

رییس دولت تدبیر و امید که در صحن جامع رضوی سخن می‌گفت، با اشاره به این‌که تا پایان سال در حوزه نفت رشد هشت درصدی را شاهد خواهیم بود که افتخار بزرگی برای ملت ایران است، اظهار کرد: در زمینه آب که معضل اصلی کشور ماست دولت قدم‌های بسیار بزرگی در جهت مهار آب‌های مرزی و بهره‌وری آب را شروع کرده‌ است.

روحانی با اشاره به این‌که دولت برای امسال و چهار سال آینده 10 میلیارد دلار برای آب اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر بودجه و اعتبارات گذشته دو میلیارد دلار برای مهار و بهره‌وری آب و صرفه‌جویی و اجرای طرح‌های مختلف اختصاص داده‌ایم و همچنین طرح‌های آبی برای استان خراسان مدنظر ماست که از آن جمله می‌توان به بهره‌برداری سه سد در استان خراسان تا پایان سال و ده‌ها طرح دیگر در جهت بهره‌وری آب اشاره کرد.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت محیط زیست در ایران، گفت: محیط زیست در کشور ما توام با مشکلات فراوان بوده است، اما دولت قدم‌های اولیه را برای حل این مشکلات برداشته است و امروز در شهرهای بزرگ با تبدیل بنزین، آب و هوا متفاوت شده است.

رییس دولت تدبیر و امید از اختصاص بنزین یورو 4 برای شهر مشهد در سال 93 خبر داد وتصریح کرد:استفاده از 200 دستگاه اتوبوس و راه‌اندازی بخشی از مترو جزو طرح‌هایی است که در سال 93 دولت آن را اجرایی خواهد کرد.

روحانی با اشاره به این‌که دولت هر خدمتی را در استان خراسان انجام دهد در واقع به مردم در سراسر ایران خدمت کرده است؛ چرا که این شهر سالانه پذیرای 25 میلیون زائر است، تصریح کرد: خدمت به مردم خراسان در واقع خدمت به همه ایرانیان، شیعیان و عاشقان خاندان رسالت است.

وی با اشاره به صحبت‌های امام جمعه مشهد در رابطه با معضل حاشیه‌نشینی مشهد و بافت فرسوده اطراف حرم امام رضا (ع)، گفت: فردا هیات دولت در شهر مشهد تشکیل جلسه می‌دهد و در دستور هیات دولت مساله بافت فرسوده اطراف حرم و حاشیه‌نشینی شهر مشهد قرار خواهد گرفت.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در طول سه سال آینده قدم‌هایی را برای خدمت به مردم برخواهیم داشت و این قول را در محضر حضرت ثامن‌الحجج می‌دهیم و امید است که شرمنده این حضرت نباشیم؛ چرا که دولت از همه تلاش و توان خود در این زمینه استفاده خواهد کرد.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که 129 طرح عمرانی برای استان خراسان فردا در شورای اداری اعلام می‌شود، افزود: تمام این طرح‌ها در سال 93 و 94 اجرا، تکمیل و ان‌شاءالله افتتاح می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این که امروز منطقه در شرایط سختی قرار گرفته و مسلمانان در کشورهایی همچون عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، لیبی و یمن گرفتار جنگ‌های داخلی و مداخلات قدرت‌های خارجی هستند، افزود: دولت و ملت ایران بیشترین کمک را برای نجات مردم عراق از جمله کردها، سنی‌ها و شیعیان و تمام مردم این سرزمین انجام داده است. البته در عراق مردم این کشور و مرجعیت بالاترین ایثار و فداکاری را انجام دادند اما اگر کمک دولت و ملت ایران نبود امروز شاهد استقرار امنیت نسبی در عراق و پاکسازی شهرها و مناطق از دست تروریست‌های وحشی نبودیم.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: اگر همت دولت و ملت ایران نبود شاهد پیروزی مردم غزه بر رژیم جنایتکار صهیونیستی نبودیم. امروز امنیت نسبی سوریه و لبنان در سایه تلاش دولت و ملت ایران بوده است.

روحانی در ادامه با بیان این‌که امروز دولت و ملت ایران وظیفه سنگینی بر عهده دارد که برای اجرای آن باید همه دست به دست هم دهیم و اختلافات را کنار بگذاریم، افزود: اشکال ندارد سلایق و افکار مختلف باشد، اما توسعه کشور، تعالی اخلاق و فرهنگ جامعه باید برای همه هدف باشد.

رییس‌جمهور با بیان این‌که دولت در زمینه سلامت، بیمه و تامین امنیت غذایی اقشار ضعیف جامعه تلاش کرده است، افزود: دولت حدود 10 میلیون نفر را زیر پوشش امنیت غذایی قرار داده و در شرایط تحریم توانست قدم‌های مهمی را در زمینه سلامت مردم بردارد.

به گفته وی، امروز کسانی که بیمارستان دولتی مراجعه می‌کنند راحت‌تر و با خرج کمتر می‌توانند از بیمارستان مرخص شوند که البته این اقدامات در آینده افزایش می‌یابد.

روحانی همچنین با تاکید بر لزوم وحدت و یکپارچگی قوای سه گانه در کشور خاطر نشان کرد : همگان باید بدانیم که چنانچه می خواهیم در زمینه های مختلف به توسعه علمی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی و به پیشرفت در جامعه برسیم باید همه قوا در کنار یکدیگر باشند.

وی اضافه کرد:‌دولت ، مجلس ، قوه قضاییه، نیروهای مسلح ، مردم و سازمان های مردم نهاد و همچنین احزاب و اقشار مختلف جامعه همگان باید دست به دست یکدیگر بدهیم تا جامعه به پیشرفت برسد.

رئیس جمهور با تأکید بر این‌که تلاش دولت بر افزایش بیشتر وحدت و اتحاد در جامعه است ،اظهار کرد: دولت تلاش می‌کند که وحدت و اتحاد در جامعه بیشتر و بیشتر باشد و اخلاق ما اخلاق محمدی علوی و رضوی باشد.

وی با بیان این‌که امروز ما با افتخار به فرهنگ، قرآن، سنت پیامبر عظیم شأن اسلام سیره و راه و روش ائمه هدی خود تعالی اخلاق در جامعه را مورد نظر قرار می دهیم خاطر نشان کرد : امروز ما با افتخار به قرآن و سنت پیامبرمان به گونه ای که روح پیامبر اسلام و حضرت علی ابن موسی الرضا راضی و خوشنود باشد تعالی اخلاق را مورد نظر قرار می دهیم .

رئیس جمهور در پایان گفت: ان‌شاء الله دولت ظرف جلسه ای که فردا برگزار می‌شود و همچنین پس از شورای اداری کشور خدماتی را که به استان خراسان عرضه خواهد کرد به اطلاع مردم این استان می رساند. 

اخبار سیاسی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------