آخرین اخبار سیاسی

حسین علایی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

حسین علایی: تا حاکمیت تغییر معناداری در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی ندهد مشکلات همچنان باقی است؛ بدترهم خواهد شد

حسین علایی گفت: تا حاکمیت یک تغییر معنادار در سیاست خارجی و سیاست اقتصادی و سیاست داخلی و نحوه انتخاب مدیران خود ندهد و شیوه حکمرانی خود را…

موافقت رهبر انقلاب با بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
معاون حقوقی رئیس جمهوری از موافقت رهبر انقلاب با تمدید بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه ایران، لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری، اعلام کرد:

 

"در نامه‌ای به مقام معظم رهبری ضمن ارائه پیشنهاداتی حقوقی برای پوشش‌دادن برخی دغدغه‌های اعضای مجمع و تبیین برنامه اقدام فعلی و برخی تحولات از جمله اصلاحیه برخی از توصیه‌های گروه اقدام، درخواست تمدید مدت رسیدگی به لوایح باقیمانده مربوط به معاهدات (FATF) به عمل آمد که ایشان ضمن موافقت، موضوع را به مجمع ارجاع دادند." 

 

مجمع و سکوت درباره FATF

 

 پیش از این مجمع تشخیص مصلحت نظام، با مسکوت گذاشتن بررسی FATF پرونده آن را مختومه کرده بود. طبق آیین نامه داخلی مجمع، اگر در این قبیل موارد تا یک سال موضوع بررسی نشود، مصوبه مجلس کان لم یکن شده و نظر شورای نگهبان معتبر خواهد بود. پیش از این، شورای نگهبان با  FATF  مخالفت کرده بود.

 

با اجازه رهبر معظم انقلاب راه برای بررسی مجددFATF و تصویب آن بعد از انقضای مدت یک ساله باز می شود. این رویداد می تواند نشانه مثتبی از رویکرد نظام به تعامل با جهان در دوره پیش روست که یکی از مشخصه های آن، حذف ترامپ از معادلات بین المللی جمهوری اسلامی ایران است. 

 

به نظر می رسد تصویب احتمالی FATF  می تواند نشانه ای از این تحلیل باشد که قرار است در آینده ای نه چندان دور، دولت جدید آمریکا تحریم های وضع شده توسط ترامپ را ملغی کند. تصویب FATF ، هم موانع بانکی را از تعاملات دوران جدید بر می دارد و هم علامتی مثبت به دنیا، مبنی بر تعاملات محاسبه گرانه ایران است. این همان نکته ای است که رهبر انقلاب در مهر ماه  تحت عنوان "محاسبه گری عقلانی در حفظ منافع ملی" بدان تاکید کردند و "عقلانیت" را به معنای "محاسبه صحیح" خواندند. 

 

پیامدهای سنگین عدم تصویب FATF

 

با عدم تصویب FATF، ایران عملاً در سیستم بانکی دنیا حذف شد چرا که طبق مقررات بین المللی که همه دنیا به جز ایران و کره شمالی آن را پذیرفته اند، تراکنش های بانکی منوط به اجرای مقررات FATF است.

 

با این اوصاف حتی اگر تحریم های آمریکا نیز به طور صد در صد برداشته شود، قریب به اتفاق بانک های جهان حاضر نخواهند بود با کشوری که مقررات FATF را نپذیرفته، تعامل مالی داشته باشند. 

 

نپذیرفتن مقررات FATF مانند آن است که کشور ما مقررات "فیفا" را نپذیرد و در عین حال انتظار داشته باشد کشورهای دیگر با ما مسابقات فوتبال برگزار کنند یا "فیفا" ما را به جام جهانی راه دهد!

 

هم اکنون ایران و کره شمالی در لیست سیاه FATF قرار دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------