آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

طغیانی:اظهارات معاون رئیسی پاک کردن صورت مسئله درباره حل مشکل زاینده رود بود



 طغیانی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
‌نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: اظهارات معاون اجرایی رئیس جمهور در شورای اداری پنجشنبه شب به نوعی پاک کردن صورت مسئله بود، زیرا تغیرات اقلیمی و مصارف پایین دست به حدی جدی نبوده است که امروز با خشکی زاینده رود روبرو باشیم.

  ‌مهدی طغیانی در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان اصفهان و مصوبات این سفر اظهار کرد: هنوز مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اصفهان به صورت دقیق و مشخص اعلام نشده است، اما یک سوم از بودجه‌ای که در این سفر به استان اختصاص دادند برای حوزه تامین آب و حل مشکلات زاینده‌رود صرف خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه برخی از موارد پیشنهاد شده در راستای حل معضل زاینده‌رود در زمینه ساماندهی رودخانه و برداشت‌ها بوده است، ادامه داد: عملیات ساماندهی رودخانه زاینده‌رود از شرق تا حدود ۱۵ کیلومتر تا غرب اصفهان ادامه پیدا کرده، این در حالی است که باید در کل حاشیه رودخانه اعمال شود و مسیرهای دسترسی، ساماندهی و قطع برداشت‌های غیرمجاز و برداشت‌های مجاز مورد رسیدگی قرار بگیرد که این مهم از مصوبات سفر رئیس جمهور به اصفهان است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصفیه تکمیلی پساب یکی از مباحث مورد بحث است، به گونه‌ای که پساب رهاسازی شده آن گونه که باید به مصارف و حق آبه داران نمی‌رسد که این موضوع جهت تعیین تکلیف جزء مصوبات این سفر قرار گرفت.

 

وی با اشاره به حق‌آبه شهر اصفهان اضافه کرد: فضای سبز شهر اصفهان از قدیم حق‌آبه‌دار بوده است، بخشی از اراضی کشاورزی به مسکونی تبدیل شده و شهر توسعه پیدا کرده است که عملاً این حق آبه هم جز حق‌آبه شهر محسوب می‌شود و از محل پساب تصفیه تکمیلی استفاده می‌شود.

 

طغیانی خاطر نشان کرد: آب پساب تصفیه شده کاملاً استاندارد و قابل قبول است و به هیچ عنوان شرایط غیربهداشتی که در تصفیه‌های اولیه وجود دارد در این آب مشاهده نمی‌شود نیست و می‌توان برای فضای سبز و حق‌آبه فضای سبز شهر از آن استفاده کرد.

 

وی با اشاره به سامانه دوم آبرسانی گفت: در جلسات مختلف به ویژه شورای برنامه‌ریزی استان با طرح توسعه و بارگذاری جدید بر سامانه دوم آبرسانی مخالفت کردیم. سامانه دوم آبرسانی ویژگی پدافند غیرعاملی و جایگزین دارد. از آن جایی که سامانه اول آبرسانی باید تمام مسیر تا چم‌آسمان را طی کند و برداشت‌های غیرمجازی صورت می‌گیرد با تخصیص سامانه دوم برداشت‌های غیرمجاز به صفر می‌رسد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطر نشان کرد: مباحث زیست محیطی و رها کردن فاضلاب شهرها و روستاهای بالادست در این مسیر وجود دارد که لزوم بهره برداری از سامانه دوم آبرسانی را افزایش می‌دهد تا آب شرب مردم را از مسیر رودخانه جابه‌جا نکنیم.

 

وی اضافه کرد: سامانه دوم آبرسانی را به جای اینکه از چم‌آسمان جدا کنیم و با تونل به سمت بابا شیخعلی هدایت کنیم باید از گلاب جدا کنیم و برسانیم به تصفیه خانه ورپشت و از آنجا به مخازن دانشگاه صنعتی برسانیم و عملاً نه به عنوان تخصیص بلکه از نظری که برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب شرب را متوقف می‌کند حیاتی است.

 

سامانه دوم آبرسانی ارتباطی به حل مشکل زاینده‌رود ندارد

طغیانی با بیان اینکه سامانه دوم آبرسانی مشکل زاینده‌رود را حل نمی‌کند، اظهار کرد: سامانه دوم آبرسانی تنها برداشت‌های غیرمجاز بالا دست از منابع رهاسازی شده برای شرب را متوقف می‌کند و مشکل آب شرب شهر را حل می‌کند. یعنی بخشی از منابعی که باید صددرصد برای شرب رهاسازی می‌شد و برخی ایام و ماه‌های سال که در شهرستان سمیرم تا ۴۰ درصد منابع از بین می‌رفت و برداشت غیرمجاز صورت می‌گرفت با سامانه دوم تمام منابع منتقل و برای شرب استفاده می‌شود.

 

وی ادامه داد: اجرای تخصیص آب در جنوب استان مانند شهرضا، دهاقان و سمیرم و برخی از شهرستان‌هایی که اکنون بر روی زاینده‌رود بارگذاری شدند از محل منابع آبی جنوب استان تامین خواهد شد که این اقدام به کاهش بار زاینده‌رود کمک می‌کند.

 

به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در بحث شفافیت برداشت‌ها طرحی مطرح شده که از آن استقبال کردم اما در اصل منابع بالایی ندارد اما از آن جایی که در مسیر حکمرانی درست قرار دارد می‌تواند کمک کننده باشد.

 

تاکید رئیس جمهور بر تکمیل پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ مصوبه در حوزه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشت و درمان و … در این سفر وجود داشت، که یکی از موارد مورد بحث در این سفر پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران بود، گفت: پروژه قطار سریع السیر پروژه‌ای نیست که اکنون بار مالی داشته باشد. این پروژه از طریق وام و فاینانس انجام می‌شود و بعد از بهره‌برداری اقساط آن در بودجه برنامه ریزی می‌شود.

 

طغیانی ادامه داد: علی رغم اینکه ۱۵۰ کیلومتر از پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران آماده روسازی و ریل گذاری است، اما متاسفانه ارگان‌های مختلف دولت از جمله سازمان برنامه‌وبودجه، بانک مرکزی و وزارت راه‌وشهرسازی کارشکنی‌هایی انجام دادند و این پروژه را متوقف کردند.

 

وی اضافه کرد: رئیس جمهور نیز در سفر به استان اصفهان تاکید کردند این پروژه به پایان برسد، در حال حاضر کارفرمای پروژه به جهت اداری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و نماینده کارفرما و نظارت کننده شرکت ساخت است.

 

طغیانی خاطرنشان کرد: اظهارات معاون اجرایی رئیس جمهور در شورای اداری پنجشنبه شب به نوعی پاک کردن صورت مسئله بود، زیرا تغیرات اقلیمی و مصارف پایین دست به حدی جدی نبوده است که امروز با خشکی زاینده رود روبرو باشیم، برهمین اساس لازم است واقعیت‌ها را در نظر بگیریم و با یک نگاه جامع هرچه سریع‌تر مشکل زاینده رود را برطرف کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------