جهانگیری: جهت‌گیری دولت تبدیل سواحل مکران به یکی از مهمترین کانون‌های توسعه کشور است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , جهانگیری
معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر صیانت از اراضی ملی در سواحل مکران، گفت: جهت‌گیری دولت تبدیل سواحل مکران به یکی از مهمترین کانون‌های توسعه کشور است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، اسحاق جهانگیری پیش ازظهر امروز -سه شنبه- درنخستین جلسه شورای توسعه سواحل مکران، به برنامه‌ریزی و سیاستگذاری جدی دولت برای توسعه سواحل مکران اشاره کرد و  اظهار داشت: باید در روند توسعه، با استفاده از تجربیات گذشته، همه ملاحظات و جوانب نظیر ملاحظات زیست محیطی را در نظر بگیریم تا برنامه های توسعه ای در مناطق ساحلی مکران با تبعات و آثار منفی همراه نباشد.

 

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با تاکید بر اینکه به دنبال اجرا و تکمیل پروژه های زیربنایی در مناطق ساحلی مکران هستیم، خاطر نشان کرد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با برداشت ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای راه اندازی راه آهن چابهار ـ زاهدان موافقت کردند که وزارت راه و شهرسازی باید این پروژه را با جدیت پیگیری کند.

 

وی همچنین با بیان اینکه بخش زیادی از مساحت سواحل مکران را اراضی ملی تشکیل می دهد، تصریح کرد: باید از این اراضی با جدیت صیانت شود چرا که ممکن است برخی افراد سودجو با آگاهی از برنامه های دولت برای توسعه سواحل مکران، به دنبال تملک غیرقانونی این اراضی باشند.

 

جهانگیری با قدردانی از مطالعات انجام شده و تدوین برنامه ها و پروژه های متعدد برای اجرا در سواحل مکران، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح ها نیازمند سرمایه گذاری های وسیعی است که منابع بودجه نمی تواند پاسخگوی آن باشد بنابراین لازم است کارگروهی با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی و با عضویت دبیرخانه شورا، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه های مرتبط تشکیل شود و برای تامین مالی اجرای پروژه های سواحل مکران برنامه ریزی و راهکارهای لازم را تهیه و ارائه کنند.

 

برنامه های توسعه ای در سواحل مکران از طریق مشارکت مردم و جوامع محلی دنبال شود

 

معاون اول رییس جمهور همچنین از دبیرخانه شورا خواست طرح جامع توسعه سواحل مکران را در اختیار دستگاه های اجرایی ذیربط قرار دهد تا هر یک از دستگاه ها در جریان وظایف و ماموریت های خود قرار گیرد و بر اساس برنامه زمان‌بندی تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهد.

 

وی تصریح کرد: توسعه مناطق ساحلی مکران یکی از مهترین موضوعات و اولویت های در دست اجرای دولت است، اما باید توجه داشته باشیم که این سواحل نباید به صورت افراط‌گونه توسط صنایع، دستگاه های دولتی و سایر نهادها اشغال شوند بلکه بیشتر این مناطق باید در اختیار مردم باشد و برنامه های توسعه ای از طریق مشارکت مردم و جوامع محلی دنبال شود.

 

جهانگیری با اشاره به اینکه استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان که ارتباط نزدیکی با مناطق ساحلی مکران دارند، گفت: لازم است دبیرخانه شورا در راستای اجرای هر چه بهتر پروژه های توسعه سواحل مکران، اختیارات مورد نیاز این استان ها را شناسایی کند تا در صورت لزوم دولت این اختیارات را به استانداران تفویض کند.

 

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: جهت گیری دولت توسعه مناطق ساحلی مکران و تبدیل این منطقه به یکی از مهمترین کانون های توسعه کشور است که لازم است همه جوانب و ابعاد مختلف از جمله مسائل زیست محیطی مدنظر قرار گیرد.

 

در این جلسه که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، وزیران راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی، ‌ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز حضور داشتند، گزارشی جامع از طرح توسعه سواحل مکران از سوی نماینده دبیرخانه شورا ارائه شد.

 

 

۴۹ پروژه در سواحل مکران در دست پیگیری است

 

نماینده دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران به ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات انجام شده در ستاد توسعه سواحل مکران طی سالهای ۱۳۹۲ تا کنون پرداخت و گفت: پهنه بندی کاربری اراضی سواحل مکران انجام و طرحی جامع به همراه پیوست های زیست محیطی برای توسعه سواحل مکران تدوین شده است.

 

وی اجرای طرح جلب مشارکت و توانمندسازی جوامع محلی و شناسایی شاخص های نامناسب توسعه انسانی پایدار را از جمله برنامه های در دست اجرا برشمرد و به تشریح نمونه ای از پروژه های اجتماع محور از نظر مردم در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پرداخت.

 

بر اساس این گزارش ۴۹ پروژه اصلی در حال حاضر در سواحل مکران در دست پیگیری قرار دارد که ۵۱ درصد از این پروژه ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۴۹ درصد با سرمایه گذاری بخش دولتی دنبال می شود و از ۴۹ پروژه در دست پیگیری ۳۰ پروژه زیرساختی و ۱۹ پروژه توسعه است.

 

نماینده دبیرخانه شورا در ادامه گزارشی از اولویت ها و راهبردهای آتی طرح توسعه سواحل مکران ارائه کرد و گفت: تسریع در توسعه زیرساختهای اساسی منطقه، توسعه اشتغال در سواحل و پس کرانه، ارتقاء سطح مشارکت‌های مردمی و توسعه علمی و فناوری و بهبود عملکرد نظام نوآوری منطقه ای سواحل مکران از جمله برنامه های آتی خواهد بود.

 

در ادامه این جلسه نماینده دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران هم گزارشی از طرح ویژه توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران ارائه کرد و به تشریح فرایند تهیه طرح، مبانی مفهومی، اهداف و راهبردهای طرح و ماموریت های اصلی پرداخت.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------