آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

نماینده چابهار: وقتی توئیتر فیلتر است چگونه نمایندگان مجلس تند تند توئیت می‌کنند؟



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,نماینده چابهار
نماینده چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقندی، گفت: وقتی توئیتر فیلتر است چگونه نمایندگان مجلس و اعضای هیئت رئیسه تند تند توئیت می‌کنند؟ 

مشروح گفتگوی «معین‌الدین سعیدی»، با برنا به شرح زیر است:

 

ما همیشه به نوعی عزاداریم

-با لباس مشکی تشریف آوردید، با توجه به اینکه در آستانه ولادت امام رضا (ع) قرار داریم، پوشیدن لباس مشکی توسط شما علت خاصی دارد؟

ممکن است جواب من از دید شما مقداری پوپولیستی باشد اما واقعیت این است که ما همیشه به نوعی عزاداریم. علیرغم خدمات بی شماری که توسط نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان صورت گرفته است و هیچ نگاه، منصفی نمی‌تواند آنها را نادیده بگیرد اما عمق نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های تاریخی به گونه‌ای است که حتی خود مقام معظم رهبری هم در رابطه با این منطقه می‌فرمایند اینجا راه‌های نرفته بیشتر از راه‌های رفته است.

 

آب در منطقه سیستان و بلوچستان تبدیل به مشکل و معضل شده است، با عطف به اینکه پایین‌ترین شاخص دسترسی به آب شرب بهداشتی در کشور را داریم و در همین شرایط هرچند وقت یک بار شاهد این هستیم که یکی از کودکان سرزمینم به دلیل اینکه آب لوله‌کشی ندارند یا داخل هوتگ‌ها می‌افتند و غرق می‌شوند و یا طعمه گاندو می‌شوند. به همین دلیل معمولا این لباس مشکی را می‌پوشم و در جلساتی هم که با عزیزان دولت داریم، وقتی از من می‌پرسند به موارد مذکور اشاره می‌کنم، لذا امیدوارم این صحبت‌ها تلنگری به مدیران وزارت نیرو باشد و در حوزه مباحث مربوط به آب، یک ورود جدی داشته باشند.

 

-با گذشت چهار دهه از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، تاکنون هیچ کدام از دولت‌ها برای آب شرب این منطقه اقدامی انجام نداده اند؟

اینگونه نیست که دولت‌ها مطلقا ورود نداشتند، هر دولتی به فراخور خودش ورودهایی داشته اما معتقدم در وزارت نیرو، در ادوار مختلف گاها هم بی‌تدبیری‌هایی وجود داشته و از آن مهم‌تر اینکه فریاد تشنگی مردم این خطه به گوش مسئولین مرکزنشین نرسیده است، آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم. ما کنار تنها بندر اقیانوسی کشور هستیم. در مواجه با چنین شرایطی در سراسر جهان از پتانسیل آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده می‌کنند. البته در کشور ما هم قانون برنامه ششم توسعه ماده 36 بند الف تأکید دارد و وزرات نیرو را مکلف کرده که 70 درصد از آب مصرفی نوار ساحلی جنوب را از طریق آب‌شیرین‌کن‌ و با دادن تضمین خرید، تأمین کند اما متأسفانه این اتفاق نیفتاده است.

 

حتی یک متر لوله‌کشی در روستاهای چابهار وجود ندارد

در همه روستاهای حتی ساحلی چابهار یک متر لوله‌گذاری هم صورت نگرفته است. در خود شهر چابهار متأسفانه یک سهمیه‌بندی وجود دارد، به این ترتیب که هفته‌ای یک بار آب می‌آید و مردم به صورت غیربهداشتی آن را در آب‌انبارها ذخیره می‌کنند و در طول هفته از آن استفاده می‌کنند. مطلقاً شبکه فاضلاب در این منطقه تعریف نشده است در حالیکه این پروژه از سال 67 شروع شده اما متأسفانه به جایی نرسیده است. دولت سد را ایجاد کرده و آن را ظرفیتی برای نظام می‌دانیم، اما شبکه پایین دست سد را تعریف نکردند.

 

در حال حاضر هم سد زیردان و پیشین ایجاد شده اما به علت اینکه خط انتقال آب پایین دست سد تعریف نشده عملا سد به حوضچه تبخیر تبدیل شده است. از اردکانیان این انتظار جدی را داشتیم که به بحث آب این منطقه مقداری ورود داشته باشد و بالاخره فریاد تشنگی این مردم شنیده شود اما عملا آن چه اتفاق افتاده هنوز که هنوز است، شبکه‌های پایین دست سد تعریف نشده‌اند. هرچند پروژه‌ها تعریف می‌شوند اما متأسفانه اجرا نمی‌شوند و عملا مردم آب ندارند. این مسئله شامل حوزه شهرستان چابهار، شهرستان جدید‌التأسیس دشتیاری، کنارک، قصرقند و نیکشهر می‌شود.

 

میزان دسترسی مردم سیستان و بلوچستان به آب بهداشتی 19% است

در شرایط فعلی پایین‌ترین میزان شاخص دسترسی به آب شرب را در کشور داریم. دسترسی ما به آب شرب بهداشتی 19 درصد است یعنی 81 درصد آبرسانی به مردم به صورت سقایی صورت می‌گیرد که این با شأن مردمان آن سرزمین همخوانی ندارد، انشالله ظرفیت رسانه به ما کمک کند بلکه این ندای تشنگی مردم به گوش مسئولین وزارت نیرو برسد.

 

-در حال حاضر بحث‌هایی در رابطه با توسعه سواحل مکران مطرح است، این بحث‌ها با چه محوریتی صورت گرفته است؟

اولین کسی که به بحث توسعه سواحل مکران ورود داشتند، خود حضرت آقا بودند. با توجه به جایگاه ژئوپلیتیکی خاص سواحل مکران و توجه حاکمیت به بحث اقتصاد دریامحور و از آنجایی که ما آنجا عملا تنها بندر اقیانوسی کشور را داریم، توجه ایشان به این موضوع جلب شد. مقام معظم رهبری در حوزه استان سیستان و بلوچستان از دو کلید واژه خیلی مهم تنگه اُحُد جمهوری اسلامی ایران و گنج پنهان استفاده کردند، دقیقا لفظی که ایشان برای سواحل مکران به کار بردند گنج پنهان بود، بعد از این موضوع مقداری نگاه‌ها به آن پهنه جلب شد و برخی طرح‌های توسعه‌ای هم ایجاد شد و زمینه‌هایی شکل گرفت، چراکه خود حضرت آقا معتقد بودند با توجه به جایگاه ویژه این منطقه، توسعه سواحل مکران می‌تواند محرک توسعه کل کشور باشد.

 

از نظر محرومیت، سیستان و بلوچستان حتی با محروم‌ترین نقاط کشور هم فاصله نجومی دارد

اما متأسفانه نگاه یکسویه برخی از متولیان طرح‌های توسعه‌ای مشکل‌ساز شده و پارادوکسی ایجاد کرده است. علیرغم همه آن ظرفیت‌هایی که ذات بارتعالی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مردمان آن سرزمین ارزانی داشته اما همین نگاه یکسویه آسیب‌های جدی ایجاد کرده است. در محدوده‌ای که عنوان سواحل مکران هست و مشخصا حوزه انتخابیه بنده که شامل 5 شهرستان است، را شامل می‌شود شاهد پایین‌ترین شاخص‌های توسعه انسانی از همه جهات هستیم به اندازه‌ای که گاها با محروم‌ترین نقاط کشور هم فاصله نجومی دارد.

 

از حدادعادل خواستم واژه‌ای که اصل محرومیت سیستان برساند، را پیدا کند

حتی من در نطق اضطراری که داشتم از حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی، خواهش کردم که چون دیگر واژه محرومیت نمی‌تواند اصل مطلب را بیان کند، او لطف کند و اصطلاحی که واقعا اصل موضوع و دامنه‌های آن را بیان می کند را، پیدا کند. منطقه سیستان و بلوچستان نه تنها از لحاظ شاخص دسترسی به آب شرب بلکه از نظر سرانه فضای آموزشی هم با اختلاف در پایین‌ترین سطح قرار دارد. همچنین به لحاظ سرانه فضای ورزشی، شاخص اجرای طرح هادی و حاشیه‌نشینی هم وضع به همین منوال است. در حقیقت معتقدم که حاشیه‌نشینی چابهار معلول همان نگاه یکسویه به توسعه است. نگاه یکسویه به توسعه می‌تواند تبدیل به ضدتوسعه شود و الان حاشیه‌نشینی چابهار چه به لحاظ سرعت رشد حاشیه‌نشینی و چه به لحاظ الگوی زیست، یک مدل متفاوت و منحصر به فرد بین‌المللی است. لازم به ذکر است که بحث از توسعه سواحل مکران بدون توسعه انسان مکرانی معنا نخواهد داشت چراکه انسان محور توسعه است.

 

به بحث فراکسیون آلرژی دارم/ در فیلم‌های دهه‌های 60 و 70 هرکسی لباس محلی سیستان و بلوچستان را بر تن داشت، لاجرم در خط مواد مخدر بود

-بسیاری از افرادی که به چابهار سفر کردند، از پتانسیل توریستی این منطقه صحبت کردند، به عنوان نماینده این منطقه طرحی برای استفاده از جاذبه‌های گردشگری این منطقه در نظر دارید؟

در رابطه با چابهار رسانه و مخصوصا صدا و سیما به عنوان رسانه ملی کم‌کاری تاریخی انجام داده است، البته اخیرا رویکرد بسیار اصلاح شده است اما به لحاظ تاریخی می‌بینیم که سالیان سال تصویری که از آن سرزمین و آن مردم مخابره می‌شد، تصویر جالبی نبود. به عنوان مثال در فیلم‌های دهه‌های 60 و 70 هرکسی لباس محلی سیستان و بلوچستان را بر تن داشت، لاجرم در خط مواد مخدر بود. شکستن این تصویر کار آسانی نیست. بنده از فعالین سمن‌های گردشگری تشکر می‌کنم؛ جالب است که بسیاری از این سمن‌ها از وزارت ورزش و جوانان مجوز گرفتند که از این جهت ما ممنون وزارت ورزش و جوانان هستیم. در حقیقت سمن‌ها سهم به سزایی در تغییر این نگرش و نگاه‌ها به مردم سیستان بلوچستان دارند. علاوه بر آن دولت هم در بحث زیرساخت‌های حوزه گردشگری بیشتر کار کند. مجلس بحث برنامه هفتم توسعه را کلید خواهیم زد، همچنین با وجود اینکه به بحث فراکسیون آلرژی دارم اما به این صورت نیست که فراکسیون‌های لازم ایجاد نشوند. لذا قرار بر این است که فراکسیون‌ گردشگری تشکیل شود.

 

دستوالعمل اخیر رئیس‌جمهور در رابطه با واج ازدواج مانع ازدواج‌های اجباری است

-طرح تعیین محدودیت سنی برای دریافت وام ازدواج تا چه اندازه بر روی ازدواج‌های سوری به ویژه در منطقه چابهار و در مجموع سیستان و بلوچستان موثر واقع شده است؟

در رابطه با تسهیل در امر ازدواج یک نقد جدی همیشه از دولت‌ها وجود دارد دستورالعمل اخیر ریاست جمهوری در بحث ازدواج از برخی جهات جلوی یک آسیب بزرگ‌تر که همان ازدواج اجباری است، را می‎تواند بگیرد، البته ایشان همزمان که کف را عنوان کردند و سقف را هم در نظر گرفتند که ای کاش سقف را نمی‌گذاشتند.

 

باید قبول کنیم که شرایط معیشتی مهم‌ترین دلیل کم رغبتی جوانان به ازدواج است. اگر زیرساخت‌های اقتصادی را ایجاد کنیم خواه ناخواه جوانان به دنبال ازدواج می‌روند. در واقع این دستورالعمل تا حد زیادی مانع ازدواج‌های اجباری می‌شود. حوزه جنوب استان سیستان و بلوچستان به لحاظ بحث‌هایی مثل ازدواج به نسبت سایر نقاط کشور، وضعیت بهتر و به مراتب نرخ طلاق، پایین‌تر است. البته در این منطقه ازدواج‌های اجباری هم به آن شکلی که در کشور عنوان می‌شود، نیست. در واقع تصویر واقعی و مبتنی بر واقعیت‌های اجتماعی از سیستان بلوچستان منعکس نشده است.

 

هنوز بسیاری از مخاطبین ما در اقصی نقاط کشور قشنگی‌های مردم این منطقه را نمی‌شناسند. من فکر می‌کنم سیل اخیر با وجود اینکه مشکلات فراوانی را به وجود آورد اما از این جهت که هم مردم آنجا با مهربانی‌های هموطنان خود از نزدیک آشنا شدند و هم اینکه خیرینی که به منطقه آمده بودند، متوجه شدند واقعا عزت نفس مردم سیستان و بلوچستان متفاوت است. بنده بارها عنوان کردم جنس محرومیت ما متفاوت از همه جاست؛ به عنوان مثال در قضیه سیل هیچ کس برای گرفتن کمک خودش نمی‌آمد جلو بلکه خیرین خودشان جلو می‌رفتند و گاها با اصرار به مردم وسایل کمکی به مردم می‌دادند. بنابراین بر این باورم که رسانه در انعکاس واقعیت‌های این سرزمین، می‌تواند بسیار کمک کند.

 

-اخیرا وزیر ورزش جوانان در نامه‌ای به وزیر اطلاعات خواهان مبارزه با فساد در این حوزه شده‌اند، نوع رویکرد مجلس یازدهم که مبارزه با فساد یکی از شعارهای اصلی آن است، در برابر این قبیل اقدامات چیست؟

نظام و انقلاب ما مبتنی بر آرمان‌های عدالت‌خواهانه و فسادستیزانه بوده و این ریشه در انقلاب ما و موازین شرع مقدس نظام اسلام دارد. اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری دقت کنید، تأکیدی که ایشان به بحث عدالت‌طلبی و فسادستیزی داشتند شاید در حوزه‌های دیگر تا این سطح و در این حد نبود. همچنین فرمان 8 ماده ای که ایشان برای بحث مقابله با فساد داشتند هم حاکی از همین موضوع است. بر همین اساس رویکرد مجلس یازدهم که اولین مجلس بعد از گام دوم انقلاب است براساس فسادستیزی گذاشته شده است. همه ما می‌دانیم، فسادستیزی هم با شعار نمی‌شود و راه ما برای بحث‌های فسادستیزی در عمل راه سختی است. در حال حاضر بر روی طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد بحث می‌کنیم، البته طرح را به معاونت قوانین و همچنین مرکز پژوهش‌ها، ارسال کردیم.

 

وزارت ورزش و جوانان ورود بسیار درخور توجهی به فسادستیزی داشته است

اما ما در قوه مقننه بر محوری بودن فسادستیزی تأکید جدی داریم و در این راه از رویکردهای همه ارگان‌هایی که به نوعی ما را همراهی کنند، تقدیر می‌کنیم. به عنوان مثال اتفاقی که از زمان حضور حجت‌الاسلام رئیسی در قوه قضاییه افتاده و عملا به طور ملموس این موضوع را حس می‌کنیم، تقدیر و تشکر می‌کنیم، همچنان که از میان ارگان‌های دولتی وزارت ورزش و جوانان هم ورود درخور توجهی به این موضوع داشته است، و ضمن تقدیر از این اقدام، حمایت خواهیم کرد. در حقیقت مکاتبه‌ وزیر ورزش و جوانان با وزیر اطلاعات، حاکی از این است که در بحث فسادستیزی تعارفی با هیچ کس وجود دارد و اتفاقا مردم هم همین را می‌خواهند. در حقیقت اینگونه رویکرد‌ها باعث دلگرمی مردم می‌شود. همچنین در بحث حمایت مجلس از اقدامات ضد فساد مطمئن باشید که مبنای مجلس یازدهم برای ارزش‌گذاری مدیران دولتی براساس مبارزه با فساد خواهد بود و این را در عمل هم انشالله خواهید دید. از رویکرد وزیر ورزش و جوانان در این حوزه به شخصه تقدیر می‌کنم.

 

وزارت امور خارجه ویترین نظام مقدس جمهوری اسلامی است

-ارزیابی شما از صحبت‌های وزیر امور خارجه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد چیست؟

در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که نسبت به رویکردهای وزارت خارجه نقدهای جدی وارد است. اما من معتقدم که وزارت امور خارجه ویترین نظام مقدس جمهوری اسلامی است. به هیچ عنوان نباید این جایگاه تضعیف شود و درحال حاضر در بحث دیپلماسی عمومی، شاهد این قضیه هستیم که حتی بسیاری از قدرت‌هایی که به نوعی مزدور و پادوی آمریکا هستند به جهت غلبه گفتمان انقلاب اسلامی، مجبور می‌شوند موضع‌گیری‌ متفاوت با موضع‌گیری آمریکا، اتخاذ کنند. اگر 3 شرط عزت، حکمت و مصلحت که حضرت آقا در مورد روابط خارجی تاکید کردند رعایت شود، گفتمان انقلاب اسلامی هرگز نمی‌تواند شکست بخورد.

 

تضعیف وزارت امور خارجه به نوعی تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی است

از طرفی، آن تفکری که قائل بر این است که باید میان کشور و جهان پیرامون مرزهای آن‌چنانی ایجاد شود، هم تفکر پذیرفته‌ شده‌ای نیست. تا زمانی که یک ارتباط مملو از اقتدار با جهان بیرون نداشته باشیم، نمی‌شود از رشد شاخص‌های اقتصادی سخن گفت. در مجموع علی‌رغم انتقادات جدی که بعضا بر برخی از مناسبات ایران با کشورهای خارجی وجود دارد معتقدم تضعیف وزارت امور خارجه به نوعی تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی است و حمایت از دیپلماسی جمهوری اسلامی، وظیفه فرد فرد نمایندگان ما است. همچنین در رابطه با برجام از این طریق به جهانیان ثابت کردیم که جمهوری اسلامی ایران، هیچ ابایی از گفتگو ندارد و خواهان تعامل سازنده با جهان خارج است. اتفاقا یکی از دستاورد‌هایی که برجام داشت به نظام بین‌الملل ثابت کرد که آن کسی که بر موازین حقوقی و بین‌المللی پایبند نیست، ما نیستیم بلکه دشمنان ما هستند، در مجموع در بحث نگاه به برجام معتقد به یک نگاه بینابینی هستم.

 

مگر چه اندازه از شروع به کار هیئت رئیسه گذشته که بحث استیضاح هیئت رئیسه را مطرح می‌کنید؟!

 

-در بحث عضویت کمیسیون‌ها و تعیین رؤسا بسیاری از نمایندگان منتقد عملکرد هیئت رئیسه بودند، ارزیابی شما از عملکرد هیئت رئیسه در رابطه با کمیسیون‌ها چیست؟

بر این باورم که باید انتقاد و اصلاح را از خودمان شروع کنیم، شاید مقداری زود باشد که از همین آغاز به کار مجلس صرفا ضعف‌های آن را ببینیم. ممکن است به عملکرد هیئت رئیسه نقدهایی داشته باشم اما این را هم مشاهده کردم که برخی از دوستان آمدند و بحث استیضاح را مطرح کردند که اقدامی بسیار بسیار غیرکارشناسی است. مگر چه اندازه از شروع به کار هیئت رئیسه گذشته و چه موازین و شاخصی برای ارزیابی آنها دارید که بحث استیضاح هیئت رئیسه را مطرح می‌کنید؟! در بحث کمیسیون‌ها برای اولین بار طبق دستورالعملی امتیازبندی کردند که در این امتیازبندی‌ها نقدهای جدی وجود دارد که این نقدها، به رویکرد هیئت رئیسه نیست برخی از کمیسیون‌ها با توجه به جایگاهی که دارند پرترافیک‌تر هستند و جذابیت‌های بیشتری برای نمایندگان دارند به همین دلیل طبیعی است که متقاضیان بیشتری هم داشته باشند. در تعیین کمیسیون‌ها فاجعه‌ای اتفاق نیفتاده است. در کل در این زمینه عملکرد هیئت رئیسه را ممکن است در برخی جهات قابل نقد بدانم اما اینطور نیست که تعمدی باشد که فلانی به فلان کمیسیون برود و دیگری نرود.

 

می‌خواهم یک فراکسیون به نام عدم تشکیل فراکسیون‌های جدید را تشکیل بدهم

-برخی معتقدند که مجلس محل لابی‌گری است، نظر شما در این مورد چیست؟

قطعا لابی‌گری اصل کار فرآیندهای پارلمانی در تمام دنیا است. اما مهم این است که در این لابی‌گری‌ها و گاهاً داد و ستدهای سیاسی موازین اخلاقی رعایت شود. ممکن است به بسیاری از رفتارها منتقد باشم اما شاکله مجلس را مبرا از موضوعات غیراخلاقی می‌دانم. البته من انتقادها را از خودم شروع می‌کنم، اولین انتقادم در رابطه با بحث فراکسیون‌ها است. تعدد فراکسیون‌ها به گونه‌ای است که شأن و جایگاه قانون‌گذاری و جایگاه نظارتی مجلس را زیر سوال برده است. در حال حاضر بیش از 100 تقاضا برای تشکیل فراکسیون وجود دارد و در این میان به اسم فراکسیون زیتون یا عدس یا حبوبات و اینطور چیزها برمی‌خوریم. به نظرم پدیده حتی غیراخلاقی است دون شأن، مردمان کشور عزیز ماست که این قبیل فراکسیون‌ها شکل بگیرند. اگر وضعیت چنین پیش برود می‌خواهم یک فراکسیون به نام عدم تشکیل فراکسیون‌های جدید را تشکیل بدهم! چراکه واقعا تعدد فراکسیون‌ها آسیب است.

 

اگر معتقد به فیلتر توئیتر هستیم، چگونه خودمان قانون را دور می‌زنیم؟!

نکته دیگر این است که مجلس به تعبیر حضرت امام عصاره فضایل ملت و در رأس امور است. علی‌القاعده نمایندگان مجلس باید مرد قانون باشند که هستند. نکته‌ای که برای من جالب است بحث توئیتر است. توئیتر در کشور ما فیلتر شده و برهمین اساس، مردم عادی نباید به آن دسترسی داشته باشند چون استفاده از فیلترشکن‌ها هم جرم محسوب می‌شود و یا به لحاظ قانونی، محل اشکال است. چگونه است که نمایندگان مجلس و حتی اعضای هیئت رئیسه تند تند توئیت می‌کنند؟! چطور این کار را می‌کنند؟! باید این سوال را از آنها پرسید. اگر واقعا معتقد به فیلتر توئیتر هستیم، چگونه خودمان قانون را دور می‌زنیم؟! این ابدا پذیرفته شده نیست.

 

نقدی دیگری که از درون عنوان می‌کنم به این صورت است که مقام معظم رهبری در پیام وحدت بخشی که به مجلس فرستادند، اولویت‌های را مشخص کردند. از طرفی مردم هم انتظار دارند که مجلس در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و معیشتی ورود جدی‌تری داشته باشد. اما به نظر می‌رسد که برخی از رفتارها سنخیتی با منویات مقام معظم رهبری در رابطه با اولویت‌های کار مجلس ندارد. به عنوان مثال در جلسه‌ای که وزیر ارتباطات حضور داشت بسیاری از همکاران معترض به بحث اینستاگرام بودند.

 

خودم نقدهای جدی بر فضای مجازی دارم و معتقدم که ما در بحث مدیریت فضای مجازی، بسیار ضعیف عمل کردیم و با پارامترهای فرهنگی لازم و با نگاهی که مقام معظم رهبری دارند، فاصله‌های بسیار داریم اما اینگونه راحت صحبت کردن از فیلتر اینستاگرام، در حالیکه می‌دانیم بسیاری از طریق همین نرم‌افزار معیشت خود را می‌گذرانند، مناسب نیست. وانگهی شما که می‌خواهید نهی از منکر کنید یک امر به معروف هم کنید، همچنین رطب خورده که نباید منع رطب کند! برخی از همین همکاران که خواهان فیلتر اینستاگرام هستند خودشان هم در این فضا فعال هستند. من معتقدم در بحث‌های فیلترینگ باید خیلی فنی و کارشناسی ورود کنیم چرا که با فضای کرونا به بسیاری از مشاغل ثابت شد که اینستاگرام می‌تواند، مفید باشد. باز هم تأکید می‌کنم از نظر من پذیرفته شده نیست که وقتی ما برای مردم عادی توئیتر را مناسب نمی‌دانیم خودمان از آن استفاده کنیم.

 

-بنابراین با فیلتر تلگرام، توئیتر و اینستاگرام مخالف هستید؟

با توجه به اینکه تلگرام در بحث اغتشاشات خیابانی در سال 96 و 98 مخصوصا در سال 96 به نوعی نقش داشت، بهتر است در مورد آن مراجع امنیتی نظر بدهند. اما نباید دامنه فیلتر را آنقدر گسترده کنیم که شامل همه پلتفرم های فضای مجازی مخصوصا اینستاگرام شود و اگر هم قرار است چنین اتفاقی بیفتد، اول باید نمایندگان مجلس از خودشان شروع کنند و خودشان استفاده نکنند که ما می‌بینیم این استفاده دارد اتفاق می‌افتد. در مورد توئیتر بنده نگفتم توئیتر، فیلتر نشود گفتم اگر سیاست کلی کشور این است که با توجه به تبعات امنیتی، این موضوع نباید باشد و باید فیلتر باشد، علی‌القاعده اولین کسانی که نباید از آن استفاده کنند نمایندگان مجلس هستند.

 

- سخن پایانی ...

باوجود اینکه نگاه بخشی و منطقه‌‌ای سم کار نمایندگان مجلس است اما من چطور می‌توانم از مباحث ملی سخن بگویم وقتی هنوز مردم سرزمینم به لحاظ آب شرب این چالش‌ها را دارند؟! آموزش ما و شاخص‌های آموزشی از لحاظ کیفی و کمی فاجعه‌بار است به حدی که حتی با استانداردهای سیستان و بلوچستان هم نمی‌خواند، می‌خواهم از این ظرفیت استفاده کنم و توجه ویژه دولت، ارگان‌های انقلابی مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیادهای زیردست آن مثل علوی، بنیاد برکت، قرارگاه خاتم و کمیته امام حضرت خمینی (ره) را به این منطقه جلب کنم و در بحث محرومیت‌زدایی منطقه سیستان و بلوچستان، به ما کمک کنند. علاوه بر این در این حوزه پیشنهاد مشخصی هم دارم که در نطق اضطراری به آن اشاره داشتم. نمایندگان کلان‌شهرها و شهرداری‌های کلان‌شهرها هر کدام باید بیایند و معین شهرهای محروم کشور باشند تا برخی از این فواصل، مرتفع شود و در کنار آن از غاطبه عزیزانمان در کشور و هموطنان عزیز می‌خواهم تشریف بیاورند حوزه سیستان و بلوچستان و از نزدیک با مهربانی‌های مردم آشنا شوند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------