آخرین اخبار سیاسی

علوی بروجردی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

علوی بروجردی: مردم این وضعیت را از ما آخوندها می‌بینند/ مردم دیگر نمی‌توانند تحمل کنند

دیده بان ایران نوشت: آیت الله علوی بروجردی: وضع مردم خیلی بد است. کاری بکنید. مردم دیگر نمی‌توانند این وضعیت را تحمل کنند. باید چند فرد…

کشته و زخمی شدن ۱۶۶ کولبر طی ۱ سال گذشته



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,کولبر

 

 نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کولبری در شأن جوانان ایران نیست، گفت: دولت باید تعریفی برای کولبری داشته باشد چراکه این شغل سخت در شأن یک ایرانی نیست که دنیا هم ببینند جوانی ۲۰۰ کیلو بار را بر کولش گذاشته و از راه‌های سخت عبور می‌کند.

 

جلال محمودزاده در خصوص طرح ساماندهی کولبران، اظهار کرد: دولت آیین نامه‌ای را به مناطق مرزی ابلاغ کرده بود تا در چند مورد برای ساماندهی کولبران اقدام کنند که یک مورد ایجاد تعاونی بود تا کولبرانی که برگ تردد دارند در قالب این شرکت ساماندهی شده و به آنها مجوز واردات ۲۵ قلم از اقلام داده شود.

 

چرا دولت معابر رسمی را برای کولبران تعریف نمی‌کند

او با بیان اینکه بحث کولبران مشکل اقتصادی است نه سیاسی و امنیتی، گفت: انتظارمان این بود که دولت معابر رسمی را تعریف و کولبران برای جابجایی بار هم از دستگاه های موتوری و ماشین استفاده کنند و در نهایت درآمد توسط شرکت تعاونی بین کولبران توزیع شود. اما متاسفانه نه تنها این کار انجام نشد بلکه معابری هم که سال های ۹۷ و ۹۶ به طور رسمی تعریف شده بود را مسدود کردند. حتی دولت ابتدا اقدام به بیمه ۱۵ هزار نفر از کولبران کرد اما بعد از مدتی نه تنها کار را تکمیل نکردند بلکه بیمه این ۱۵ هزار نفر هم لغو شد.

 

کشته و زخمی شدن ۱۶۶ کولبر طی ۱ سال گذشته

محمودزاده تصریح کرد: دولت زمانی که شغلی را تعطیل می کند باید شغل جایگزینی را تعریف کنداما این کار را هم نکرد و این امر باعث شد کولبران برای معیشت به سمت معابر مرزی و غیر رسمی بروند؛ این معابر غیر رسمی هم معمولا توسط نیروهای انتظامی و مرزبانی کنترل می‌شود و بعضا به سمت کولبران تیراندازی می کنند که در طول یک سال گذشته ۱۶۶ نفر کشته و زخمی شدند. این کولبران جوانان ایرانی و فرزندان این مرز و بوم هستند و عادلانه نیست که با گلوله ایرانی، جوانان ایران کشته و خانواده هایشان آواره شوند. این امر تبعاتی دارد و از نظر امنیتی هم به نفع نظام نیست.

 

به دنبال ارائه طرحی برای تجدید نظر استفاده از سلاح گرم نسبت به کولبران هستیم

نماینده مردم مهاباد در مجلس در خصوص طرح ساماندهی استفاده از سلاح گرم نسبت به کولبران، گفت: به دنبال ارائه طرحی هستیم که استفاده نیروی انتظامی از سلاح گرم در مناطق مرزی نسبت به کولبران را ساماندهی می‌کند. کولبران به صورت گروهی و از مسیر باریکه‌ای به صورت چند هزار نفری حرکت می‌کنند و بر اساس این طرح اگر کسی در این شرایط به آنها شلیک کند جرمش سنگین خواهد بود و مشمول دیه می‌شود که اگر نمایندگان همراهی کنند در بحث تیراندازی به کولبران تجدید نظر خواهد شد. این طرح نهایتا به کمیسیون امنیت ملی رفته و در آنجا مطرح می‌شود که نهایتا در صورت تصویب به صورت نیم بند مشکل کولبران را حل می‌کند اما مشکل درآمد و امنیت آنها همچنان پابرجا است.

 

دولت یا معابر را برای کولبران ساماندهی کند و یا به فکر ایجاد اشتغال برای آنها باشد

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: دولت باید تعریفی برای کولبران داشته باشد چراکه این شغل سخت و جانکاه در شأن یک ایرانی نیست که دنیا هم ببیند جوانی ۲۰۰ کیلو بار را از راه های سخت حمل کند.مقام معظم رهبری هم بارها در خصوص کولبران صحبت کردند که “کولبری قاچاق کالا نیست و جوانی که برای معیشت حداقلی، کولی بر می دارد قاچاقچی نیست و اگر با آنها برخورد نکنند مشکلی ایجاد نمی شود”. بنابراین کشته یا زخمی شدن کولبران به این شیوه تبعات امنیتی و اجتماعی برای نظام دارد به عنوان نمونه در دو هفته گذشته در یک روز ۴ نفر از کولبران پیرانشهر و سردشت کشته شدند که ۳ نفر از آنها متاهل و دارای فرزند بودند. لذا یا باید در این مناطق اشتغال ایجاد کرد و یا معابر را برای آنها ساماندهی کنیم. یعنی اگر از هر دو مسیر غافل شویم نهایتا همین جوانان برای معیشت سراغ معابر غیر رسمی می رود که تبعات منفی سیاسی، امنیتی و اجتماعی برای نظام خواهد داشت.

 

دولت موظف است برای جوانان اشتغال پایدار ایجاد کند

محمودزاده در پایان خاطرنشان کرد: در وزارت کشور جلسه‌ای بود که استاندارهای مناطق مرزی را دعوت کردند و قرار شد جمع بندی صورت بگیرد و نمایندگان مناطق مرزی هم دعوت شوند تا ساماندهی در این خصوص صورت بگیرد؛ مطابق اصول قانون اساسی دولت موظف است برای جوانان اشتغال پایدار ایجاد کند و به عنوان مجری قانون اساسی باید این مسوولیت را بپذیرد.

 

 شفقنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------