آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

روحانی: به دلیل مصوبات ستاد کرونا به مجلس نرفتم/ دولت با مصوبه روز گذشته مجلس موافق نیست



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,روحانی
رییس جمهوری، دلیل حاضر نشدن در جلسه امروز مجلس را مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: دولت با مصوبه دیروز مجلس موافق نیست و آن برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند. 

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات وزیران با اشاره به ارائه لایحه بودجه به مجلس، گفت: علاقه‌مند بودم مانند روال گذشته سخنان امروزم در خانه ملت خطاب به مردم و نمایندگان . حاضر نشدن من در مجلس شورای اسلامی صرفا به دلیل ستاد کرونا و دستور ستاد ملی کروناست. همه موظف هستیم دستوراتی که ستاد ملی مقابله با کرونا برای سلامت جامعه صادر می‌کند به عنوان وظیفه قانونی و حداقل وظیفه شرعی اجرا کنیم.

 

رییس جمهوری اضافه کرد: گمانه زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود مبنی بر اینکه عدم حضور من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است، درست نیست. البته دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیتهای دیپلماتیک مضر می‌داند اما به دلیل پروتکل‌های بهداشتی به مجلس نرفتم و نه مساله دیگر .

 

سال ۱۴۰۰ از جهاتی سال ممتاز و حائز اهمیتی است

روحانی، سال ۱۴۰۰ را سال ممتاز و حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: سال آینده سال پایانی قرن است . قرن چهاردهم پایان می‌پذیرد و در آستانه ورود به قرن جدید و قرن پانزدهم خواهیم بود. از طرف دیگر این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که ما احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت کمی متفاوت خواهد بود.

 

رییس دولت تدبیر و امید افزود: دشمنان ما در این دهه همه توان خود را برای فشار به مردم و تسلیم شدن مردم ایران به‌کار گرفتند و به‌ ویژه در سه سال  ۹۷ تا ۹۹ تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند.

 

روحانی ادامه داد: در عین حال ما فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری شرایط در سال آینده متفاوت خواهد بود. نه تنها به دلیل اینکه سیاست‌های غلط ترامپ درباره ایران و جهان شکست خورد بلکه هر دولتی روی کار می‌آمد، در آمریکا به دلیل شکست جنگ اقتصادی و فشار حداکثری ناچار بود برابر ملت ایران سر تسلیم فرود آورد.

 

رییس جمهوری گفت: مردم عزیز ما مستحضر باشند که دولت ما در شرایطی کار خود را در سال ۹۲ آغاز کرد که برای نخستین بار بعد از جنگ تحمیلی ما شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشورمان شاهد بودیم.

 

 روحانی یادآور شد: با تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی منهای ۷.۷ درصد که یک شرایط رکود توام با تورم مواجه شدیم . برای نخستین بار بود که بعد از جنگ تحمیلی دولت چنین شرایطی را تحویل می‌گرفت . دولت در تلاش ۶ ماهه اول خود و با ورود به سال ۹۳ در هر دو مساله یعنی تورم و رکود، تغییرات اساسی را ایجاد کرد.

 

وی با بیان اینکه در زمینه تورم در همان سال ۹۳ به عدد ۱۵.۶ رسیدیم، اظهار کرد: ما تورم را از آن رشد بی‌سابقه مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به رشد اقتصادی رسیدیم. یعنی شرایطی که ما در سال ۹۱ و ۹۲ داشتیم در سال ۹۳ کاملاً تغییر کرد و رشد اقتصادی ما مثبت ۳.۲ دهم شد.

 

رییس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دولت زمانی کشور را در دست گرفت که  کشور تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی ۷.۷- درصدی را تجربه می‌کرد و این شرایط رکود توام با تورم نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم در کشور بود که دولتی آن را تحویل می‌گرفت و کار خود را آغاز می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه دولت در ۶ ماهه نخست فعالیت خود در سال ۹۳ در دو مساله تورم و رکود تغییرات اساسی ایجاد کرد، ادامه داد: در زمینه تورم در همان سال ۹۳ به تورم ۱۵.۶ رسیدیم و رشد بی سابقه تورم را مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به رشد اقتصادی رسیدیم؛ یعنی شرایطی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ داشتیم در سال ۹۳ کاملا تغییر کرد و رشد اقتصادی ما ۳.۱ شد.

 

رییس جمهوری خاطرنشان کرد:علی رغم اینکه در نیمه دوم سال ۹۳ با سقوط شدید قیمت نفت مواجه شدیم و قیمت نفت ۱۲۰ دلاری به تدریج به ۳۰ دلار رسید و به یک چهارم قیمت کاهش یافت. اما  در این شرایط توانستیم کشور را بدون تکانه اقتصادی اداره کنیم و در عین حال مذاکره هسته‌ای را هم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ادامه دادیم.

 

وی افزود: در سال ۹۴ که به توافق هسته‌ای دست یافتیم، گشایش‌هایی در کشور ایجاد شد و اقتصاد شرایط جدیدی پیدا کرد و در این شرایط توانستیم فازهای بوشهر را انجام داده و پتروشیمی‌ها را تکمیل کنیم و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح کنیم .

 

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: شرایط اقتصادی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به طور کلی تغییر کرد تا جایی که بالاترین رشد اقتصادی جهان در سال ۹۵ از آن ما بود و رشد اقتصادی ایران به مثبت ۱۴.۵ رسید.

 

 روحانی اضافه کرد: اواخر سال ۹۴ تورم تک رقمی شد و  سال‌های ۹۵ و ۹۶ و حتی ماه‌های اولیه سال ۹۷ که جنگ اقتصادی آغاز شده بود، هم تورم تک رقمی ماند. این در حالی است که رشد خالص اشتغال از سال‌های ۸۵ تا ۹۱ تقریبا صفر درصد بود.

 

 وی افزود: اگر تورم چهار سال اول فعالیت دولت در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ را با یکدیگر مقایسه کنیم متوسط تورم ۱۱.۵ و رشد اقتصادی بالای چهار درصد بود و دولت تدبیر و امید در مقایسه بلندمدت ۵۰ ساله توانست شرایطی اقتصادی بی‌نظیری را به وجود بیاورد. علاوه بر این از سال ۸۵ تا ۹۱ تقریبا رشد خالص اشتغال ما تقریبا صفر بوده است.

 

رییس جمهوری با اشاره به رشد ناگهانی جمعیت فعال کشور از سال ۹۳ گفت: امسال که سال سختی را می‌گذرانیم از لحاظ آمار، بیکاری  کاهش پیدا کرد. مشکل ما این است جمعیت فعال ما هم به هر دلیلی کاهش یافت . در سال ۹۳ به بعد جمعیت فعال افزایش می‌یافت به طوری که تقریبا در هر فصلی مشابه با سال قبل بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت فعال و همزمان اشتغال خالص ما افزایش یافت.

 

روحانی گفت: میزان اشتغال از سال ۹۳ تا ۹۶ در همه فصول نسبت به فصل‌های سال قبل، ۷۰۰ هزار نفر بود که این اشتغال در جهان کم سابقه و در تاریخ ایران احتمالا بی‌سابقه است.

 

پایه‌های مقاومت کشور را در برابر فشارهای بیرونی تقویت کردیم

رییس دولت دوازدهم اظهار کرد: در مجموع تا سال ۹۷ و در طول مدت ۷ سال با وجود فراز و نشیب‌ها ، کاهش قیمت نفت، طولانی شدن مذاکرات هسته ای توانستیم در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور همه پایه‌های مقاومت کشور را در برابر فشارهای بیرونی تقویت کنیم و به برکت همین فضا بود که از سال ۹۷ هر قطعنامه‌ای که آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد مطرح کند ناموفق بوده است.

 

وی اضافه کرد: در دوران قبل از سال ۹۲، هر قطعنامه‌ای که آمریکا می‌خواست تصویب شود روسیه و چین هم به آن رای مثبت می دادند اما در این دوره شرایط و قدرت سیاسی به وجود آوردیم که آمریکا در سازمان ملل گاهی یک یا دو رای بیشتر نداشت و همه قدرت‌های بزرگ اعم از اتحادیه اروپا، روس و چین با آمریکا مخالفت کردند.

 

روحانی خاطرنشان کرد: در زمینه حقوقی هم به هر دادگاه حقوقی علیه آمریکا رفتیم در مراحل اولیه موفق شدیم و مراحل نهایی هم در جریان مسیر است که امیدواریم به موفقیت برسیم.

 

 رییس جمهوری گفت: این شرایط باعث شد ما موقعیت دفاعی را بیش از هر زمان دیگر تقویت کردیم به طوری که قدرت دفاعی ما در زمینه دریایی، زیر دریایی، ناوچه، هوا، جنگنده، موشک، پدافند با هیچ دوره قبل قابل مقایسه نیست و با مقایسه موقعیت دفاعی نسبت به هشت سال قبل می‌بینیم قدرت ما چند برابر شده و توانستیم بنیه دفاعی کشور را از هر زمان دیگر قویتر و تقویت کنیم.

 

روحانی گفت: مقایسه آمار و ارقام سال‌های گذشته در همه زمینه‌ها از جمله هسته‌ای نشان می دهد شرایطی که امروز داریم به مراتب بالاتر از هشت سال قبل است.  قدرت ما از IR۱ یا IR۲ به IR۸  و IR۹ رسید و قادریم IR۲M را زنجیره‌سازی کنیم و در IR۶ هم غنی‌سازی زنجیره‌ای داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: امروز از لحاظ هسته‌ای از هر زمان دیگر قدرتمندتر هستیم و امکانات تحقیق و توسعه ما از هر زمان دیگر بهتر است. بنابراین نباید بخاطر رقابت‌های سیاسی یا انتخاباتی که به نظرم هنوز زود است، اخلاق و حقایق را زیر پا بگذاریم و باید واقعیت‌ها را روشن و شفاف با آمار به مردم بگوییم.

 

 در بهترین شرایط ۶۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم

رییس جمهوری با بیان اینکه همه این توفیقات را در شرایطی به دست آوردیم که در بهترین شرایط صادرات نفتی یعنی در سال ۹۶، درآمد کشور تقریبا به اندازه بدترین سال‌های دولت‌ها یا دولت قبل بود. در بهترین شرایط ۶۵ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم در حالی‌که درآمد نفتی دولت قبلی به طور متوسط در چند سال۱۰۰ میلیارد و در یک سال ۱۱۹ میلیارد دلار بود.

 

روحانی با اشاره به آغاز جنگ اقتصادی علیه ملت ایران در این دوره گفت: همه می‌دانیم قبل از روی کار آمدن ترامپ برخی مانند صهیونیست‌ها، مرتجعین منطقه و تندروهای آمریکا با برجام مخالف بودند و با تمام توان می‌خواستند برجام به ثمر نرسد اما موفق نشدند، چون دولت قبلی آمریکا تا حدی به سیاست، مدیریت و جهان آشنا بود اما کسی که بعد او روی کار آمد نه دارای سیاست و تدبیر بود و نه با جهان آشنا بنابراین به راحتی می‌توانستند با پول عربستان، فشار صهیونیست‌ها و تندروها او را به هر سمتی بچرخانند که چرخاندند و متاسفانه قراردادی را که برای ثبات منطقه و جهان مفید بود و می توانست زمینه ساز تعامل باشد، زیر پا گذاشت.

 

وی افزود: در سال ۹۷ با وجود فشارهای شدید و آغاز جنگ اقتصادی آمریکا، نگذاشتیم کشور دچار تکانه شدید شود. اگر به سال ۹۱ و۹۲ برگردیم می‌بینیم که تحریم سال ۹۰ در دو سال چه بر سر مردم ما آورد طوری‌که مردم برای کالاهای اساسی صف می‌بستند.

 

رییس جمهوری گفت: متاسفانه در اواخر سال ۹۸ دنیا با بحران جدیدی به نام کرونا مواجه شد که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بود و همه کشورها را از لحاظ اقتصادی دچار مشکل کرد. ما هم به همان نسبت در سال ۹۹ دچار مشکل اقتصادی شدیم. ضمن اینکه مشکلاتی هم از لحاظ سیل و غیره هم داشتیم.

 

روحانی با تشریح‌ آثار کرونا بر اقتصاد کشور گفت: صادرات و واردات ما به‌طور طبیعی در ماه‌های اولیه سال ۹۹ افت کرد، و در شرایطی قرار گرفتیم که صادرات غیرنفتی در هشت ماهه اول سال ۹۹، از لحاظ وزنی ۱۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد. 

 

وی ادامه داد: درآمد نفتی ما هم به همان نسبت در سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به دلایلی که روشن است، کاهش پیدا کرد و فروش نفت ما را در صحنه بین‌المللی با دشواری‌های فراوانی مواجه کردند . البته ما مشکلی برای صادرات نفت نداشتیم، ولی مشتریان ما برای خرید نفت دچار مشکل شدند. 

 

رییس جمهوری یادآورشد: ما خوشحالیم که شرایط امروز هم به سمت بهبود تدریجی حرکت می‌کند. امید مردم برای آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است و محاسبات جهان این است که فشار حداکثری راه به جایی نبرده است. آنها می‌خواستند اقتصاد ایران را فلج و شرایط زندگی را برای مردم ایران غیر قابل تحمل کنند، ولی ناموفق بودند.

 

روحانی بیان کرد: البته مردم ما در این سه سال سختی‌ها و رنج‌های فراوانی را تحمل کردند اما بحمدالله دولت، مردم و قوای دیگر در کنار یکدیگر هم با جنگ اقتصادی و هم با کرونا مبارزه کردند که امیدواریم در هر دو زمینه موفقیت نهایی ملت بزرگ ایران به دست آورند.

 

رییس جمهوری با بیان اینکه ما در ماه‌های اخیر شاهد یک حرکت مثبت در زمینه اقتصادی هستیم، عنوان کرد: مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته تولید و فروش فعالیت‌های اقتصادی ما با رشد ۵ و ۶ دهم در تولید و ۱۱.۵ درصد در فروش مثبت بوده است.

 

رییس دولت تدبیر وامید گفت: متاسفانه در اواخر سال ۹۸ دنیا با بحران جدیدی به نام کرونا مواجه شد که در ۱۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بود و همه کشورها را از لحاظ اقتصادی دچار مشکل کرد. ما هم به همان نسبت در سال ۹۹ دچار مشکل اقتصادی شدیم. ضمن اینکه مشکلاتی هم از لحاظ سیل و غیره هم داشتیم.

 

روحانی با تشریح‌ آثار کرونا بر اقتصاد کشور گفت: صادرات و واردات ما به‌طور طبیعی در ماه‌های اولیه سال ۹۹ افت کرد، و در شرایطی قرار گرفتیم که صادرات غیرنفتی در هشت ماهه اول سال ۹۹، از لحاظ وزنی ۱۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد. 

 

وی ادامه داد: درآمد نفتی ما هم به همان نسبت در سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ به دلایلی که روشن است، کاهش پیدا کرد و فروش نفت ما را در صحنه بین‌المللی با دشواری‌های فراوانی مواجه کردند . البته ما مشکلی برای صادرات نفت نداشتیم، ولی مشتریان ما برای خرید نفت دچار مشکل شدند. 

 

رییس جمهوری یادآورشد: ما خوشحالیم که شرایط امروز هم به سمت بهبود تدریجی حرکت می‌کند. امید مردم برای آینده اقتصاد کشور بیشتر شده است و محاسبات جهان این است که فشار حداکثری راه به جایی نبرده است. آنها می‌خواستند اقتصاد ایران را فلج و شرایط زندگی را برای مردم ایران غیر قابل تحمل کنند، ولی ناموفق بودند.

 

روحانی بیان کرد: البته مردم ما در این سه سال سختی‌ها و رنج‌های فراوانی را تحمل کردند اما بحمدالله دولت، مردم و قوای دیگر در کنار یکدیگر هم با جنگ اقتصادی و هم با کرونا مبارزه کردند که امیدواریم در هر دو زمینه موفقیت نهایی ملت بزرگ ایران به دست آورند.

 

رییس جمهوری با بیان اینکه ما در ماه‌های اخیر شاهد یک حرکت مثبت در زمینه اقتصادی هستیم، عنوان کرد: مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته تولید و فروش فعالیت‌های اقتصادی ما با رشد ۵ و ۶ دهم در تولید و ۱۱.۵ درصد در فروش مثبت بوده است.

 

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به رشد۶.۴ درصدی بخش صنعت و رشد ۸.۹ درصدی بخش تولید در هفت ماهه اول سال جاری گفت: علیرغم فشارها و اینکه در مسئله تامین دلار مشکلاتی داشتیم، تولید داخلی در زمینه های مختلف حرکت بسیار خوبی داشته است.

 

درآمد عمومی بودجه۸۴۱ هزار میلیارد تومان

روحانی در ادامه رقم درآمد عمومی بودجه ۱۴۰۰ کل کشور را ۸۴۱ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: این رقم  نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. ما معتقدیم که با کمک یکدیگر می توان این رقم را تامین کرد. هم در بخش درآمدهایی که از قبیل مالیات، گمرکات، عوارض و امثال  و هم در زمینه نفت، اوراق و هم در زمینه فروش سهام که تقریباً درآمدهای اصلی بودجه را تشکیل می‌دهد. 

 

وی با بیان اینکه همه امکانات خود را بسیج کردیم و شرایط را هم برای افزایش فروش نفت سال آینده مساعد می‌دانیم، یادآورشد: البته افزایش فروش نفت که بیش از ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات را پیش‌بینی کردیم اما این به معنای آن نیست که اتکا بودجه را به نفت بیشتر کردیم.

 

 رییس جمهوری ادامه داد: ما معتقدیم این دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات در بازار بین‌المللی و یا در بازار داخلی قابل فروش است و ما می‌توانیم اینها را بفروشیم.این به این معنا نیست که اتکای به نفت بودجه ما بیشتر شده است. اتکای ما به نفت به همان صورت سال‌های گذشته و سال جاری است.

 

وی یادآورشد: بنابراین سهم نفت در سال آینده هم به همان صورت سال‌های گذشته و سال جاری است.اما افزایش درآمد نفتی ما عمدتا در دو سرفصل مصرف خواهد شد.

 

روحانی ادامه داد: ممکن است برخی بگویند دولت بر مبنای خوشبینی نسبت به اینکه می‌تواند مسائل هسته‌ای و مشکلات خارجی را حل کند این را بیان می‌کند. در حالی که اینگونه نیست ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را یا در بازار بین‌المللی یا در بازار داخلی خواهیم فروخت بنابراین این بودجه، برای ما یک بودجه قطعی است اما بخشی از درآمدهای نفت صرف بودجه جاری نخواهد شد.

 

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: بیشتر شدن اتکای بودجه به نفت در زمینه توسعه راه، راه آهن، ترانزیت و نیروگاه، زیرساخت‌های نفت، گاز و توسعه یعنی در ذیل تیتر توسعه کشور یا تیتر توانمندسازی مردم محروم قرار گرفتن و این دو تا برای اضافه فروش نفت ما است.

 

وی افزود: نفت را در سال آینده بیشتر خواهیم فروخت اما پول آن برای توسعه یا برای توانمندسازی اقشار محروم مصرف خواهد شد. بنابراین بسیار مهم است این اشتباه رخ ندهد امسال اتکای دولت در بودجه به نفت بیشتر شده است.

 

روحانی گفت: مانند سال‌های قبل علاقه‌مندیم دولت سهام شرکت‌های خود را عرضه کند امسال ۹۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است. باید سهام دولت را عمدتا در بازار بورس عرضه کنیم و این باعث می‌شود مردم وارد اقتصاد شوند و مدیریت به تدریج به مردم واگذار شود. 

 

رییس جمهوری فروش سهام و اوراق هم در حد مورد نیاز را طبق تبصره ماده ۵ یکی از منابع درآمدی عنوان کرد و گفت: ممکن است بخشی از سهم نفت در بازار داخلی فروخته شود و تلاش ما از این منابع درآمدی برای مصرف توسعه کشور است که سازمان برنامه و بودجه در لایحه امروز پیوست‌ها را به طور روشن مشخص کرده است.

 

رییس دولت دوازدهم، توسعه دولت الکترونیک و شرکت‌های دانش‌بنیان را جزو برنامه‌های مهم این دولت برشمرد و اظهارکرد: دولت قصد دارد برنامه‌های دولت الکترونیک را تا پایان ۱۴۰۰ به ثمر برساند و در این هفته شاهد افتتاح مهم در زمینه دولت الکترونیک با نام سامانه جامع تجارت بودیم. 

 

وی شفافیت، مبارزه با فساد، پیش‌بینی درست برای نیازمندی‌های مردم، کنترل همه انبارها، سرعت یافتن کار گمرک ، بانک مرکزی و صمت از پنجره واحد را از دستاوردها و نتایج سامانه جامع تجارت ذکر کرد.

 

روحانی ادامه داد: کسی کالایی را می‌خرد و بعد وارد کشور می‌کند و از پنجره واحد وارد صمت شده و مجوزها را اخذ می‌کند و از آنجا از بانک مرکزی ارز می‌گیرد و خرید می‌کند. در ادامه کالا وارد گمرک و انبار گمرک می‌شود و از انبار گمرک به انبارهای دیگر و بازار منتقل می شود و همه این مراحل در سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.

 

رییس جمهوری افزود: بخش عمده این سامانه در نهم آذرماه افتتاح شد و بخش دیگر آن بهمن ماه امسال و بخش سوم و نهایی آن هم در پایان سال افتتاح می‌شود و امیدواریم تا پایان سال سامانه جامع تجارت فعال شود.

 

رییس دولت تدبیر و امید گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در این مقطع داروها و نیازمندیهای کرونا  را تامین می‌کنند بنابراین حمایت از این شرکت‌ها برای ما بسیار حائز اهمیت است و این موضوع در بودجه سال آینده هم مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی ادامه داد: برخی از امور که به ظاهر جنبه جاری دارد اما در باطن جنبه جاری نیست مانند بحث دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و سلامت مردم که ظاهر آن بودجه جاری است اما بودجه واقعی و عمرانی است چون نیروی انسانی کافی و سلامت بودجه را تامین می‌کنیم.

 

بودجه سلامت در ۱۴۰۰ دو برابر می‌شود/ افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان

روحانی با بیان اینکه اتکای به نفت در بودجه جاری باید به کمترین میزان ممکن و حتی صفر برسد،گفت: در بودجه به اقشاری که در فشار زندگی هستند، کمک می‌کنیم؛ افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۰ ، ۲۵ درصد دیده شده است. 

 

رییس دولت تدبیر وامید ادامه داد: علاوه بر این معافیت‌های مالیاتی را برای حقوق بالا بردیم و از سه میلیون به چهار میلیون رساندیم. حداقل دریافتی کارمندان از ۲.۸ را به ۳.۵ میلیون رساندیم. 

 

وی همچنین از پیش بینی ۱۶ هزار میلیارد تومان برای مبارزه با فقر مطلق  خبر داد و گفت: کمک‌های معیشتی به ۸۰ میلیون نفر و یارانه معمولی مانند سابق پرداخت می‌شود. 

 

رییس جمهوری اضافه کرد: بیمه درمان رایگان برای ۳۰ میلیون نفر مدنظر قرار گرفت که در بخش سلامت به دلیل نیازمندی‌ها، کرونا و همچنین مدنظر قرار دادن استخدام ۵۳ هزار نیروی جدید بهداشت و درمان مجموع اعتبارات را به بیش از دو برابر رساندیم. 

 

پیش بینی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی

 

رییس دولت دوازدهم درباره بودجه عمرانی ۱۴۰۰ گفت: بودجه عمرانی سال آینده ، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان است تاهم طرح‌های استانی وهم طرح‌های ملی را سریع‌تر تکمیل شود و به ثمر برسد. 

 

وی با بیان اینکه در بودجه امسال توجه خاصی به تولید، اشتغال، اقشار محروم شده است، گفت: تلاش خواهیم کرد از طریق این بودجه، مولدسازی ظرفیت‌های منطقه‌ای ایران را از طریق توسعه حمل و نقل و زیرساخت ریلی، جاده‌ای و بندری افزایش دهیم.

 

روحانی گفت: اقتصاد دانش بنیان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و هم در زمینه آنچه مربوط به بیماری کرونا می‌شود، آب، محیط زیست، زیرساخت‌های نفت، گاز و پتروشیمی، آموزش عالی، آموزش و پرورش، ارتقای بهره‌وری و شفافیت برای مبارزه با فساد، ارتقای امنیت غذایی با توسعه زیرساخت‌های کشاورزی هم در لایحه بودجه مدنظر قرار گرفته است. 

 

 مجلس در زمان مقرر بودجه را بررسی و تصویب کند

 

روحانی اظهار کرد: از مجلس شورای اسلامی و نمایندگان خواهش می‌کنم در زمان مقرر این بودجه را بررسی و تصویب کنند و طبق معمول بودجه را بهمن ماه به ما برگردانند تا بتوانیم در نیمه دوم بهمن و اسفند آیین نامه‌ها را مقرر و تنظیم کنیم و سال ۱۴۰۰ به همین آیین‌نامه‌ها آغاز شود. 

 

رییس جمهوری گفت: امروز بخاطر شرایط کرونایی نتوانستم به مجلس بروم و امیدوارم در آینده ای نزدیک فرصتی فراهم شود تا خدمت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برسم و مطالب مورد نیاز بحث در آن مقطع را، خدمت آنان بیان کنم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------