مستحکم‌ترین نقره جهان اختراع شد



اخبار,اخبار علمی,مستحکم‌ترین نقره جهان
جمعی از متحققان دانشگاه ورمونت واقع در آمريکا با کشف یک مکانیزم خاص در مقیاس نانو توانستند محکم ترین نقره دنیا را بسازند که در قیاس با آخرین رکورد موجود، ۴۲ درصد استحکام بیشتری دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، به گفته پژوهشگران با استفاده از این مکانیزم تازه میتوان فلزاتی را تولید کرد که از تمام موادی که قبل از این ساخته شده اند، استحکام بیشتری دارند و خواص رسانش الکتریکی خود را هم حفظ ميکنند .

 

تمام ماده های نقص هایی دارند که باعث پیدایش خصوصیت های ناخواسته ميشود . به همین علل پژوهشگران سعی ميکنند تا با تولید آلیاژهای گوناگون، این ایرادات را از بین ببرند. اما همواره این مشکل وجود داشته است که با افزایش استحکام آلیاژهای فلزی، رسانش الکتریکی این آلیاژها کاهش می یابد. اکنون پژوهشگران از طريق ادغام مس با نقره در مقیاس نانو توانستند عیب های هردو ماده را برطرف نموده و آلياژ جدیدی را بسازند که یک ساختار بسیار محکم دارد.

 

ذرات مس کم تر از یک درصد این آلياژ تازه را تشکیل می‌دهند و فضاهای خالی بین ذرات نقره را در مقیاس نانو پر ميکنند. به این ترتیب استحکام نقره افزایش می یابد و رسانش الکتریکی بالای آن بدون تغيير باقی می ماند.

 

نتیجه این تحقيقات نظریه ای را که از چند دهه گذشته مطرح شده و طبق آن تحکیم فلزات دارای محدوده مشخصی است، نقض نموده و قابلیت تولید نسل جدیدی از مواد رسانا و محکم را آماده ميکند.

 

گزارش جامع این تحقيقات در نشریه Nature Materials منتشر شده است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------