قدرت کلاغ‌ها در تشخیص چهره انسان/ علاقه به اشیای براق واقعیت یا افسانه؟



کلاغ،اخبار علمی،خبرهای علمی
کلاغ‌ها موجودات بسیار باهوشی هستند که توانایی تشخیص چهره انسان‌ها را دارند و برای کسانی که به آن‌ها غذا می‌دهند، هدایایی مانند دکمه، سوزن و ... می‌آورند ولی علاقه کلاغ‌ها به اشیای براق بیشتر از افسانه‌ها سرچشمه می‌گیرد تا واقعی.

به گزارش ایسنا، کلاغ پرنده‌ای است که به راسته گنجشک‌سانان تعلق دارد. با وجود انجام نشدن تحقیقات آماری درباره پرندگان شهرهایی مانند تهران و نبود آمار دقیقی از جمعیت گونه‌های مختلف پرندگان اما افزایش گونه‌های پرندگان طی ۱۰ سال اخیر در شهرهایی مانند تهران قابل چشم پوشی نیست. فقدان دشمن طبیعی در شهر می‌تواند از مهم‌ترین دلایل این وضعیت باشد. در شرایط طبیعی با کاهش قدرت جسمی کلاغ‌ها به علت فقدان تغذیه کافی، پرندگان شکاری آن‌ها را شکار می‌کنند اما در شهرهایی مثل پایتخت دشمنی برای کلاغ‌ها وجود ندارد.

 

کلاغ‌ها همه‌چیز خوار هستند. در شرایط کلی وقتی پرندگان نتوانند در طبیعت غذای مورد نیاز خود را تأمین کنند، ضعیف می‌شوند و از بین می‌روند ولی در پارک‌ها کلاغ‌های پیری را می بینیم که نمی‌توانند پرواز کنند و راه می‌روند ولی کماکان زنده هستند چون یا مردم به آن‌ها غذا می دهند و یا کلاغ‌ها به زباله‌ها و پسماندهای غذایی دسترسی دارند و این اتفاقی است که باعث افزایش جمعیت کلاغ‌های پیر در تهران و تمام شهرهای بزرگ می‌شود.

 

کلاغ،اخبار علمی،خبرهای علمی

تغییر در جمعیت جانداران می‌تواند تبعاتی را برای محیط زیست به دنبال داشته باشد. وقتی تعداد کلاغ‌ها و جانوران دیگر زیاد می‌شوند، تعادل اکولوژیک به هم می‌خورد و بر زندگی دیگر جانداران هم تاثیر می‌گذارد. در صورت افزایش قیمت کلاغ‌ها، آن‌ها می‌توانند به جایگاه‌های لانه‌گزینی سایر پرندگان تعرض کنند و یا رقیب تغذیه آنان شوند.

 

یکی دیگر از ویژگی‌های کلاغ‌ها این است که آن‌ها مدت طولانی با والدینشان زندگی می‌کنند. کلاغ‌های جوان می‌توانند به والدینشان برای بزرگ کردن جوجه کلاغ‌ها کمک کنند. اغلب دارای پیوندهای محکم خانوادگی هستند. هم جنس نر و هم جنس ماده برای ساخت لانه و بزرگ کردن جوجه‌ها مشارکت می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های کلاغ‌ها برگزاری مراسم خاکسپاری برای همنوعانشان است.

 

کلاغ‌ها قدرت تشخیص چهره دارند می‌توانند چهره انسان‌ها را به یاد بیاورند. کلاغ‌ها به موجوداتی که با آن‌ها دوستی کند، هدیه می‌دهند. در افسانه‌ها گفته می‌شود که آن‌ها سارقان اجناس براق هستند؛ موضوعی که ثابت نشده است.

 

کلاغ‌ها موجوداتی با زندگی اجتماعی هستند. وقتی جوجه کلاغی از درخت به پایین می‌افتد، کلاغ‌ها به علت اجتماعی بودن با قارقار و سر و صدا همدیگر را مطلع می‌کنند تا با کمک هم مشکل را حل کنند بنابراین نباید به آن محل نزدیک شویم. آن‌ها همچنین برای مراقبت از قلمروشان با هم متحد می‌شوند و در پروازهای گروهی و تهاجمی و گاهی با ایجاد سرو صدا حیواناتی که مهاجم یا شکارچی هستند را تعقیب می‌کنند و آن‌ها را فراری می‌دهند.

 

کلاغ‌ها در بین پرندگان بالاترین رده هوشمندی را دارند. علت اصلی حمله کلاغ به انسان از بین رفتن زیستگاه‌هایشان و دفاع از همنوع خود است. در نتیجه دفاع از همنوع و نجات دادن او از هوشمندی آن‌ها سرچشمه می‌گیرد. به عنوان نمونه اگر انسان‌ها، کلاغ مریض یا زخمی را در دست بگیرند، لاشه‌ کلاغی در مسیر حرکتی آن‌ها باشد یا جوجه کلاغی فاقد توان پرواز در اطراف آن‌ها باشد، خوی وحشی‌گری پیدا می‌کنند و با حمله به انسان و نوک زدن به سرش باعث آسیب به او می‌شوند.

 

کلاغ،اخبار علمی،خبرهای علمی

زیستگاه‌های طبیعی کلاغ‌ها در شهرها یعنی باغ‌ها، خانه‌های ویلایی و پارک‌های قدیمی و بزرگ که دارای درختان بلند و کهن بوده‌اند یا از بین رفته یا درختان‌شان را قطع کرده‌اند. به همین دلیل کلاغ‌ها در مناطق عمومی شهر لانه‌سازی می‌کنند که جای مناسبی برای آن‌ها نیست. با لانه‌سازی در اماکن پر رفت و آمد، احتمال دیده شدن جوجه کلاغ، کلاغ زخمی و لاشه‌شان در این اماکن وجود دارد بنابراین تلاقی بین کلاغ و انسان در حال تشدید است البته کلاغ از ابتدا خوی مهاجم نداشته است و هنوز هم ندارد. موجود بسیار باهوشی است و با نزدیک شدن انسان به او به‌سرعت فرار می‌کند مگر در برخی پارک‌ها که عادت دریافت غذا از انسان را پیدا کرده است البته در این مورد نیز اجازه نزدیک شدن بسیار را نمی‌دهد و ترجیح بر حفظ فاصله امن خود دارد چراکه خود را در مقابل انسان آسیب‌پذیر می‌داند.

 

آموزش‌های شهروندی، راهکار کاهش تعارض انسان‌ها و کلاغ‌هاست تا آگاهی آن‌ها نسبت به این موضوع بالا رود. به عنوان نمونه اگر با لاشه کلاغ روبه‌رو شدیم به مسئولان پارک یا شهرداری‌ها خبر دهیم. در صورت مواجهه با کلاغ زخمی به فردی کاربلد با پوشش مناسب خبر دهیم تا به آن رسیدگی کند. اگر با جوجه کلاغی که بر زمین افتاده روبه‌رو شدیم، اصلا به آن نزدیک نشویم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------