سلول‌های خورشیدی روی ماه ساخته می‌شوند



سلول‌های خورشیدی روی ماه،اخبار علمی،خبرهای علمی
طرح انقلابی بلو اوریجین برای استخراج فلزات و اکسیژن از خاک ماه و ساخت ملزومات اقامت طولانی‌مدت انسان‌ها.

به گزارش دیجیاتو، با هدف قادر ساختن قضانوردان برای زندگی و پیمایش حداکثری ماه در بازگش به این قمر، ناسا به بلو اوریجین یک قرارداد نقطه بازگشت ۳۵ میلیون دلاری اعطا کرده تا این کمپانی با فرایند Blue Alchemist از خاک ماه سلول‌های خورشیدی بسازد.

 

بزرگ‌ترین مانع برای حضور دائمی انسان‌ها روی ماه و فراتر از آن هزینه‌های سرسام‌آور ارسال تجهیزات و آذوقه از زمین است. ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی باور دارند که بهترین راه برای غلبه بر این مشکل استفاده بیشینه از منابع محلی برای ساخت ملزومات است.

 

بلو اوریجین پیش‌تر فرایند Blue Alchemist را برای ساخت سلول‌های خورشیدی از خاک ماه به ناسا ارائه داده بود. حالا ناسا پس از ماه‌ها موافقت کرده تا یک قرارداد نقطه بازگشت (Tipping Point) به بلواوریجین اعطا کند.

 

طبق اعلام ناسا، نقطه بازگشت، فازی از توسعه یک تکنولوژی است که سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند باعث پیشرفت قابل‌توجه آن تکنولوژی شود. هدف ناسا از این قراردادها تبدیل طرح‌های بالقوه به تکنولوژی‌هایی بالغ با قابلیت کاربردهای تجاری است.

 

فرایند Blue Alchemist برای ساخت سلول‌های خورشیدی

Blue Alchemist از مواد ساخته‌شده روی زمین که ترکیب، اندازه دانه‌ها و سنگ‌پوشه‌های خاک ماه را شبیه‌سازی می‌کنند استفاده می‌کند. در این فرایند با چندین قدم، مواد در دمای ۱٬۶۰۰ درجه سلسیوس ذوب می‌شوند. سپس عناصر مختلف با استفاده از الکترولیز و روش‌های دیگر جدا می‌شوند. یک سیستم بدون تماس مواد مذاب را از یک مرحله به مرحله دیگر منتقل می‌کند.

 

تمام این فرایند را می‌توان در شرایط سطح ماه نیز تقلید کرد.

 

در این فرایند، اکسیژن جوشیده و جدا می‌گردد. سپس فلزهای دیگری از جمله آهن، آلومینیم و سیلیسیم استخراج می‌شوند. محصول نهایی سیلیسم خالص با غلظت ۹۹٫۹۹۹٪ و مناسب برای ساخت سلول‌های خورشیدی است. این فرایند به مواد سمی یا روش‌های انفجاری برای تولید سیلیسم نیاز ندارد.

 

حتی شیشه‌های پوشش سلول‌ها نیز با سیلیسم ساخت Blue Alchemist تولید می‌شوند. طبق گفته بلو اوریجین، این فرایند هم بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای است، هم یک سیستم دوستدار محیط‌زیست برای استفاده روی زمین خواهد بود.

 

هدف قرارداد بلو اوریجین با ناسا این است که این کمپانی تا سال ۲۰۲۶ بتواند فرایند Blue Alchemist را به‌طور کاملاً اتوماتیک در شرایط مشابه ماه نمایش دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------