محققان با یک روش جدید، تشخیص سیگنال‌های بیگانگان را آسان‌تر کردند



ارتباط با حیات بیگانه،اخبار علمی،خبرهای علمی
امواج رادیویی از تمدن‌های فرازمینی امضای فضای میان‌ستاره‌ای را خواهد داشت.

به گزارش دیجیاتو، با توجه به نویزهای رادیویی گسترده در زمین، جستجو به‌دنبال حیات بیگانه همواره کار سختی بوده است. اما حالا دانشمندان تکنیکی تازه را ابداع کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد سیگنال‌های احتمالی از موجودات فرازمینی را راحت‌تر از نویزهای زمینی تشخیص دهند.

 

پژوهشگران با استفاده از یک تکنیک جدید می‌توانند تشخیص دهند که چه سیگنال‌هایی از فضای میان‌ستاره‌ای عبور کرده‌اند تا جستجو به‌دنبال حیات بیگانه آسان‌تر شود.

 

اگر یک تمدن فرازمینی در آن سوی کهکشان راه شیری وجود داشته باشد و سیگنال‌های خود را از فاصله 100 هزار سال نوری ارسال کند، این امواج رادیویی در هنگام عبور از فضای میان‌ستاره‌ای در برخورد با پلاسمای یونیزه و آشفته موجود در این فضا پراکنده می‌شوند. این اختلال منحصر به سفر از فضای میان‌ستاره‌ای بوده و پیش‌تر برای تپ‌اخترها یا ستارگانی که با سرعت زیاد می‌چرخند نیز دیده شده است.

 

پراکندگی سیگنال‌ها موجب نوعی «چشمک‌زدن» خاص موسوم به «سوسوی متمایز» می‌شود که در آن امواج رادیویی با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند.

 

تشخیص سیگنال‌های حیات بیگانه آسان‌تر می‌شود

«برایان بریزیکی»، اخترفیزیکدان و همکارانش در پروژه SETI Breakthrough Listen، برنامه‌ای ساخته‌اند که می‌تواند این امواج رادیویی را با توجه به چشمک میان‌ستاره‌ای خود تشخیص دهد و آن‌ها را از بقیه سیگنال‌ها جدا کند.

 

این اولین‌باری است که چنین سیستمی توسعه یافته و می‌تواند این امکان را فراهم کند تا با تنها یک سیگنال امکان تشخیص امواج فرازمینی از امواج زمینی وجود داشته باشد.

 

پروژه SETI یا «جستجو برای هوش فرازمینی» دهه‌هاست که در آسمان‌ها به‌دنبال امواج رادیویی از تمدن‌های بیگانه می‌گردد. بااین‌حال، ابزارهایی مثل ماهواره‌ها، تلفن‌های همراه، شبکه‌های وای‌فای و مایکروویوها هم می‌توانند چنین سیگنال‌هایی تولید کنند.

 

برای مثال، در سال 1977 یک سیگنال عجیب موسوم به !Wow شناسایی شد که هنوز بر سر منشأ آن اختلاف نظر وجود دارد. بااین‌وجود، بعضی‌ها باور دارند که این سیگنال از یک دنباله‌دار به زمین رسیده است.

 

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در مجله علمی The Astrophysical Journal منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------