آب اقیانوس ها گرمتر شد



گرما در اقیانوس،اخبار علمی،خبرهای علمی
بسیاری از مناطق نیمکره شمالی طی روزهای اخیر درگیر موج شدید گرما بوده و بر اساس داده های آب و هوایی جدید ناظر دریایی اتحادیه اروپا، گرم شدن سریع دریای مدیترانه باعث شده است که دمای اقیانوس ها در این منطقه در سال گذشته به سطوح بی سابقه ای افزایش یابد.

به گزارش سیناپرس، مرکز ناظر محیط زیست برنامه فضایی اتحادیه اروپا، (Copernicus Marine Service ) در گزارش جدید خود اعلام کرد؛ امواج گرمای دریایی در منطقه مدیترانه طی روزهای  تابستان تهدیدی جدی برای اکوسیستم‌ های حیاتی دریایی محسوب می ‌شود، این موضوع در سال گذشته میلادی نیز دیده شده و در سال جاری نیز  افزایش فراوانی رویداد های شدید آب و هوایی شرایط مشابهی را نشان می ‌دهد.

 

این مطالعه که با عنوان موج گرمای دریایی رکوردشکنی در مدیترانه و حفاظت از اکوسیستم ‌های دریایی  نام داشت، به ‌ویژه به اختلال موج گرما در حیات دریایی اشاره دارد، زیرا اقیانوس‌ های زمین تقریباً ۹۰ درصد گرمای اضافی تولید شده توسط انسان را از طریق انتشار کربن جذب می‌ کنند.

 

در این گزارش آمده است که امواج گرمای دریایی بسیاری از گونه ‌های آسیب ‌پذیر مانند صخره‌ های مرجانی، ماهی‌ های نادر و موجودات میکروسکوپی را که در خطر انقراض بوده  همچنان تحت فشارهای حرارتی و پدیده‌های سفید کننده هستند، تحت تأثیر قرار داده است.

 

به باور محققین، اقیانوس ها نقش طبیعی خود را برای خنک نگه داشتن سیاره انجام داده اند که به شکل  جذب گرما و توزیع آن در سراسر جهان از طریق جریان های اقیانوسی انجام می شود. دانشمندان می ‌گویند روند گرمایش زمین در ۲۰ سال گذشته منجر به گرم‌ تر شدن دریا ها و شکل گیری هوای گرم‌ تر در جو شده است که منجر به نازک شدن قفسه ‌های یخ و بسیاری پیامد های جدی دیگر برای زیستگاه ‌های طبیعی و زنجیره‌های غذایی در سراسر جهان شده است.

 

در این گزارش آمده است که دانشمندان دریایی چندین موج گرمای رکوردشکنی را در منطقه مدیترانه از تابستان ۲۰۲۲ ردیابی کرده اند، زیرا دریای مدیترانه از زمان شروع رکوردهای دمایی ثبت شده توسط مراکز ماهواره ای در طول بیش از ۴۰ سال گذشته، سریعتر از میانگین جهانی گرم شده است.

 

بر این اساس مشخص شد امواج گرمای دریایی که با دوره‌ های طولانی دمای بالاتر از حد معمول اقیانوس مشخص می ‌شوند، در قرن بیست و یکم بیشتر رخ داده ‌اند.

 

نتایج یک تحلیل جدید که توسط World Weather Attribution منتشر شد نیز نشان می ‌دهد که گرمای شدید جهان در هفته های گذشته نشانه از بدتر شدن تغییرات آب و هوایی است و امواج گرما دیگر نادر نیستند.

 

گزارش دیگری از هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی ، انتشار کربن را عامل گرم شدن مداوم سطح زمین و اقیانوس ها برای بیش از نیم قرن عنوان کرد.

 

ناسا نیز در این رابطه گفت: ۱۰ سال گذشته گرم ترین دوره ثبت شده از زمان اولین انقلاب صنعتی در کره زمین بوده است، در حالی که بسیاری از کارشناسان آب و هوا همچنان نگرانی خود را نسبت به ثبت مداوم رکورد های جدید گرما از سال ۲۰۲۲ ابراز می کنند.

 

از سوی دیگر موسسه بهداشت جهانی بارسلونا در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ۶۱ هزار و ۶۷۲ مورد مرگ ناشی از گرمای شدید در تابستان سال گذشته میلادی رخ داده و طی این دوران  دما در هر هفته تابستان گرمتر از میانگین بود.

 

هواشناسان همچنین قبلاً هشدار داده بودند که یک رویداد ال نینو احتمالاً دمای هوا را در ماه‌های آینده به شدت افزایش داده و پتانسیل ثبت رکوردهای گرمای بیشتری را در سراسر جهان فراهم می کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------