دانشمندان سیاره فراخورشیدی جدیدی را کشف کردند که قوانین تشکیل سیارات را زیر پا گذاشته است



سیاره فراخورشیدی،اخبار علمی،خبرهای علمی
دانشمندان یک تیم بین‌المللی، سیاره فراخورشیدی غیرعادی با ابعاد سیاره مشتری را کشف کردند که به دور ستاره‌ای کم‌جرم به نام «TOI-4860» واقع در صورت فلکی «کوروس» می‌چرخد.

به گزارش دیجیاتو، این غول گازی تازه کشف‌شده که «TOI-4860 b» نام دارد، به دو دلیل یک سیاره فراخورشیدی غیرمعمول است: اول اینکه انتظار نمی‌رود ستاره‌هایی با جرم کم، میزبان ستاره‌هایی با جرم حدودی سیاره مشتری باشند، درحالی‌که ستاره TOI-4860 بسیار کم‌جرم است و دوم اینکه این سیاره توسط عناصر سنگین غنی شده.

 

این سیاره در ابتدا با استفاده از ماهواره «TES» ناسا به‌عنوان یک نقطه روشن در حین عبور از مقابل ستاره میزبان خود شناسایی شد، اما این داده‌ها برای تأیید آن کافی نبود.

 

این غول گازی جدید حدود 1.52 روز طول می‌کشد تا یک چرخش کامل به دور ستاره میزبان خود را انجام دهد. کشف چنین سیاره‌ای فرصتی درخشان برای مطالعه خواص جو سیارات مشتری‌گون است و می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه تشکیل سیارات غول گازی در اختیار ما قرار دهد.

 

این تیم از رصدخانه جنوبی «SPECULOOS» واقع در صحرای آتاکامای شیلی برای اندازه‌گیری سیگنال سیاره در چند طول‌موج و تأیید ماهیت آن استفاده کرد. این تیم در ادامه مطالعات خود با یک گروه از دانشمندان ژاپنی همکاری کرد و با استفاده از تلسکوپ «سوبارو» در هاوایی موفق شدند جرم سیاره را اندازه بگیرند تا درنهایت به‌عنوان یک سیاره فراخورشیدی جدید تأیید شود.

 

سیاره فراخورشیدی

ما امروزه در نظریه تشکیل سیارات می‌دانیم هرچه جرم ستاره کمتر باشد، دیسک مواد اطراف آن نیز جرم کمتری دارند. سیارات در اطراف ستاره از همین تجمع مواد دیسک حاصل می‌شوند. اما چطور از ستاره‌ای کم‌جرم با دیسک رقیق، چنین سیاره عظیمی شکل گرفته است؟ دانشمندان با مشاهده جرم کم ستاره مرکزی انتظار نداشتند که چنین سیاره غول‌پیکری در اطراف آن پیدا کنند؛ اما این یک حالت استثنا است. TOI-4860 اولین تأیید برای حالتی است که یک ستاره کم‌جرم میزبان یک سیاره پرجرم شده است.

 

مطالعه برای درک بهتر فرایندهای تشکیل چنین سیاره‌ای و همچنین دیگر ویژگی‌های فیزیکی آن ادامه دارد. دانشمندان این پروژه در فاز بعدی از تلسکوپ «Very Large» در شیلی وقت گرفته‌اند تا بتوانند این سیاره فراخورشیدی و دیگر سیارات با ویژگی‌های مشابه را مطالعه کرده و با یکدیگر مقایسه کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------