کاوشگر هند برای اولین بار دمای قطب جنوبی ماه را اندازه‌گیری می‌کند



اندازه‌گیری دمای قطب جنوبی ماه،اخبار علمی،خبرهای علمی
«سازمان تحقیقات فضایی هند» در پست جدیدی نوشت که «چاندرایان-۳» آزمایش‌های خود را برای اندازه‌گیری دما در نزدیکی قطب جنوبی ماه آغاز کرده است و تجهیزات آن به خوبی کار می‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، هند در روز ۲۳ اوت به لطف پرتاب موفقیت‌آمیز فضاپیمای «چاندرایان-۳» (Chandrayaan-۳)، یک نشان قوی از خود را در تاریخ فضایی ایجاد کرد. هند نه تنها به اولین کشوری تبدیل شد که یک فضاپیما را در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود آورد، بلکه چهارمین کشوری شد که آثاری را روی همدم درخشان زمین به وجود آورد. با وجود این، لمس کردن ماه توسط فرودگر هند، مرحله اول داستان نهایی آن بود.

 

چاندرایان-۳ از زمان رسیدن به قطب جنوبی ماه، سخت کار کرده و ماه‌نوردی به نام «پراگیان»(Pragyan) را برای کاوش در سطح دهانه، مهار دوربین‌های یکپارچه برای ارسال فیلم از محیط اطراف و حتی تکمیل کردن اهداف تحقیقاتی برنامه‌ریزی‌شده برای اقامت دو هفته‌ای به کار گرفته است.

 

به عنوان مثال، دانشمندان «سازمان تحقیقات فضایی هند»(ISRO)، ویدئویی را روز ۲۶ اوت در ایکس(توییتر سابق) از پراگیان منتشر کردند که آن را در حال پرسه زدن در اطراف نقطه فرود ماموریت موسوم به «نقطه شیو شاکتی»(Shiv Shakti Point) نشان می‌داد. در این ویدئو، کاوشگر قمری طلایی‌رنگ در انتهای مسیر ظریفی دیده می‌شود که از زمان خروج از فرودگر «ویکرام»(Vikram) در خاک ماه ایجاد کرده است. روشی که پراگیان به واسطه آن در دنیای خاکستری متروک قدم می‌گذارد، روش جذابی است.  

 

سازمان تحقیقات فضایی هند مدت کوتاهی پس از انتشار این ویدئو، نوعی چک‌لیست را نیز در ایکس منتشر کرد که نشان می‌دهد چاندرایان-۳ پس از تکمیل موفقیت‌آمیز یک فرود ایمن و استقرار پراگیان، انجام دادن آزمایش‌های علمی را در محل آغاز کرده است. سازمان تحقیقات فضایی هند در ایکس نوشت: همه محموله‌ها به طور عادی کار می‌کنند.

 

سازمان تحقیقات فضایی هند روز ۲۷ اوت، پست دیگری را در مورد یکی از محموله‌های چاندرایان-۳ به نام آزمایش «ChaSTE» منتشر کرد و مقدمه کاوش در قطب جنوب ماه را توضیح داد.

 

هدف از آزمایش ChaSTE در اصل، استفاده کردن از یک کاوشگر دما و ۱۰ حسگر جداگانه دما برای اندازه‌گیری دمای خاک قطب جنوب ماه است. به گفته سازمان تحقیقات فضایی هند، هدف ChaSTE این است که به دانشمندان کمک کند تا رفتار حرارتی سطح ماه را درک کنند. به نظر می‌رسد که ChaSTE پیشتر مواردی را پیدا کرده است.

 

این آزمایش که در نمودار منتشر شده توسط سازمان تحقیقات فضایی هند نشان داده شده، دماهای گوناگون سطح ماه را در اعماق متفاوت بررسی کرده است و برای اولین بار، چنین مشخصاتی را در مورد قطب جنوب ماه نشان می‌دهد.

 

اندازه‌گیری دمای قطب جنوبی ماه،اخبار علمی،خبرهای علمی

سازمان تحقیقات فضایی هند خاطرنشان کرد که مشاهدات دقیق در این زمینه هنوز در حال انجام شدن هستند اما آخرین چیزی که در مورد پراگیان شنیده‌ایم، این است که با یک دهانه خطرناک برخورد کرده است. با توجه به ماهیت قطب جنوب ماه، خطراتی از این دست به نوعی مورد انتظار هستند. این در واقع، همان دلیل اصلی برای مهم بودن فرود چاندرایان-۳ است. اگرچه همه می‌خواهند به قطب جنوبی ماه برسند زیرا انتظار می‌رود میزبان مقادیر جامد یخ آب باشد اما در واقع به خاطر وجود دهانه‌ها، فرود آمدن در آنجا دشوار است.

 

ماه‌نورد روز ۲۷ اوت تنها در حدود سه متر دورتر از موقعیت خود، دهانه‌ای را مشاهده کرد که به نظر می‌رسید حدود چهار متر عرض داشته باشد. سازمان تحقیقات فضایی هند در ایکس نوشت: به ماه‌نورد دستور داده شد تا مسیر را دوباره دنبال کند و اکنون با آسودگی در حال حرکت کردن در مسیر جدیدی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------