پارکر در نزدیکترین فاصله با تاج خورشیدی



اخبار,اخبار علمی,کاوشگر فضایی پارکر

کاوشگر خورشیدی "پارکر" (Parker Solar Probe) که سریع‌ترین ساخته دست بشر است، اکنون با ثبت سرعتی خارق‌العاده به فاصله‌ای از خورشید رسیده است که تاکنون هیچ فضاپیمایی آن را تجربه نکرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، کاوشگر خورشیدی پارکر تنها حدود سه ماه است که به فضا رفته و در حال حاضر در حال شکستن رکوردها یکی پس از دیگری است.

 

کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا دوشنبه (۵ اکتبر) به فاصله ۱۵ میلیون مایل (۲۴ میلیون کیلومتری) از سطح خورشید رسید که نزدیکتر از هر شیء ساخته شده به دست بشر به ستاره منظومه شمسی است.

 

این کاوشگر با سرعت ۲۱۳ هزار مایل بر ساعت (۳۴۲ هزار کیلومتر بر ساعت) در نزدیکی "تاج خورشیدی" در حال حرکت بود.

 

رکورد قبلی سرعت در دست یک فضاپیمای آلمانی-آمریکایی موسوم به "هلیوس ۲"(Helios ۲) بود.

 

"تاج خورشیدی" (corona) بیرونی ترین لایه خورشید است. در زمان قدیم تاج خورشید تنها در زمان کسوف دیده می‌شد، اما امروزه بسیاری از رصدخانه‌های زمینی و فضایی از جمله سوهو در هر لحظه قادر به دیدن تاج خورشیدی هستند. دمای تاج خورشیدی حدود ‎۱۰۶ درجهٔ کلوین است.

 

ناسا تا زمانیکه پارکر به اندازه کافی به خورشید نزدیک نشده است، برای جلوگیری از تداخل رادیویی، با آن تماس برقرار نخواهد کرد.

 

"نیکولا فاکس" (Nicola Fox) دانشمند ناسا می‌گوید دانشمندان بی صبرانه منتظر دریافت اطلاعات از سوی پارکرمی باشند. مشاهدات کاوشگر خورشیدی پارکر می‌تواند برخی از اسرار خورشید را فاش کند.

 

پارکر هفته گذشته (۲۹ اکتبر) رکورد ۲۶.۶ میلیون مایل (۴۳ میلیون کیلومتر) را که توسط Helios-۲ در سال ۱۹۷۶ ثبت شده بود را شکست.

 

این فضاپیمای بدون سرنشین، روز ۲۹ اکتبر در ساعت ۱:۰۴ بعد از ظهر به وقت EDT یا همان منطقه زمانی شرقی، در حالی که با سرعت خارق‌العاده ۲۴۶ هزار و ۹۶۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت بود، به فاصله ۴۲.۷۳ میلیون کیلومتری از سطح خورشید رسید که نزدیکتر از هر شیء ساخته شده به دست بشر به ستاره منظومه شمسی است.

 

دوشنبه نیز برای نخستین بار با عبور از ۱۵ میلیون مایل (۲۴ میلیون کیلومتری) از سطح خورشید در نزدیک فاصله نسبت به تاج خورشیدی قرار گرفت.

 

سرعت کاوشگر خورشیدی پارکر با استفاده از شبکه فضای عمیق (DSN) ناسا اندازه‌گیری شد که سیگنال‌های رادیویی را به فضاپیما ارسال می‌کند و پس از آن به زمین فرستاده می‌شود. با بررسی عواملی مانند زمان بازگشت و تغییرات داپلر، تیم نظارت پارکر می‌تواند سرعت و موقعیت آن را محاسبه کند.

 

دوشنبه پارکر نخستین مواجهه با خورشید را تجربه کرد و این کاوشگر به نقطه حضیض خورشیدی رسید که نزدیکترین نقطه به خورشید است. پارکر در این نقطه تحت حرارت و تابشی بود که تا کنون هیچ کاوشگر فضای عمیقی آن را تجربه نکرده است.

 

اوج و حضیض خورشیدی (Perihelion and aphelion) موقعیتی در مدار زمین یا هر جِرم دیگر به دور خورشید است که در آن، جرم مورد نظر در دورترین و نزدیک‌ترین فاصله از مرکز خورشید قرار گیرد.

 

کاوشگر خورشیدی پارکر

کاوشگر خورشیدی پارکر یک فضاپیمای رباتیک برنامه‌ریزی شده برای بررسی تاج خورشیدی است. این کاوشگر در ۱۲ اوت سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده‌است.

 

کاوشگر پارکر که مقاومت زیادی نسبت به حرارت دارد، از همه کاوشگرهای پیشین به خورشید نزدیک‌تر خواهد شد و با کمک نیروی گرانشسیاره زهره پس از هفت سال در شش میلیون کیلومتری خورشید قرار خواهد گرفت؛ این کاوشگر اطلاعات تازه‌ای درباره تاج‌های خورشیدی مخابره خواهد کرد.

 

از ویژگی‌های دیگر این کاوشگر این است که پس از نزدیک شدن به خورشید و با وجود گرمای محیط، به گونه‌ای طراحی شده که دمای داخل آن ۳۰ درجه سانتیگراد باقی بماند. پارکر توسط یک سپر حرارتی ضخیم محافظت می‌شود که در برابر تغییرات حرارتی تا ۵۰۰ برابر بیشتر از گرمایی که از خورشید به زمین می‌رسد، مقاوم است.

 

یکی از موضوعان تحقیق این کاوشگر این است که چرا بر خلاف معمول درجه حرارت در تاج خورشید بیشتر از سطح این ستاره است.

 

قرار است پارکر در طی ماموریت ۷ ساله خود ۲۴ بار در مدار خورشید گردش کند و مسافتی حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ کیلومتر را بپیماید. این کاوشگر در فاصله ۶ میلیون و ۱۶کیلومتری خورشید حرکت خواهد کرد و زمانی که به خورشید نزدیک شود، می‌تواند با افزایش سرعت خود به سریع‌ترین ابزار تولید بشر تبدیل شود. هدف این ماموریت، درک بهتر خورشید و تاثیر آن روی زمین و دیگر سیاره‌ها است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------