رصد یک ابرزمین در فاصله ۳۱ سال نوری از سیاره خاکی



اخبار,اخبار علمی

تلسکوپ فضایی «تس» یک ابرزمین را در فاصله ۳۱ سال نوری از سیاره خاکی کشف کرده که احتمالا اتمسفر آن ضخیم است و می تواند از حیات پشتیبانی کند.

به گزارش مهر به نقل از دیلی میل، تلسکوپTESS متعلق به ناسا ۳ سیاره دیگر خارج از منظومه شمسی رصد کرده است.  به گفته دانشمندان احتمالا یکی از سه سیاره، ابرزمین  است و شرایط پشتیبانی از حیات را دارد.

 

این سیاره کهGJ ۳۵۷d  نام دارد در فاصله ۳۱ سال نوری از زمین و در فاصله ای از ستاره منظومه خود قرار دارد که از حیات پشتیبانی می کند.  

 

منطقه پشتیبان از حیات درفضا فاصله ای میان ستاره و سیاره است که آب مایع روی سطح سیاره وجود دارد. البته با تحقیقات بیشتر مشخص می شود اتمسفر این سیاره به اندازه کافی متراکم و گرم است تا آب موجود روی آن مایع باشد یا خیر.

 

به گفته دیانا کاساکوفسکی از موسسه مکس پلانک ، سیارهGJ ۳۵۷d در لبه خارجی منطقه پشتیبان حیات ستاره این ممنظومه قرار دارد و میزان انرژی ستاره ای که سیاره دریافت می کند معادل میزان انرژی است که مریخ از خورشید دریافت می کند.

 

لیزا کالتنگر استاد ستاره شناسی دانشگاه کرنل در این باره می گوید: این کشف بسیار جالب است زیرا نخستین ابر زمین نزدیک سیاره خاکی است که قابلیت پشتیبانی از حیات را دارد. در سطح GJ ۳۵۷d با اتمسفر ضخیم خود احتمالا آب مایع وجود دارد. به زودی با فعال شدن تلسکوپ های آتی می توان نشانه های حیات را بهتر رصد کرد.

 

 خبر کشف این سیاره در حالی منتشر می شود که چند روز قبل اعلام شد TESS  یک منظومه را در فاصله ۷۳ سال نوری از زمین رصد کرد. در این منظومه  دو سیاره مشابه نپتون و یک سیاره ابر زمین دور ستاره ای کوتوله مدار می زنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------