شناسایی بیش از ۱۰۰ سیگنال رادیویی عجیب



اخبار,اخبار علمی
بزرگترین تلسکوپ چین موفق به شناسایی بیش از ۱۰۰ پالس رادیویی مرموز از یک منبع در حدود سه میلیارد سال نوری از زمین شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی میل، "تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری" یا "فست" (Five hundred meter Aperture Spherical Telescope یا FAST) که بزرگترین تلسکوپ چین به شمار می‌رود، اخیرا موفق به شناسایی سیگنال‌هایی موسوم به "انفجارهای رادیویی سریع" (fast radio bursts) شده است.

 

انفجارهای رادیویی سریع پالس‌های سریع انرژی هستند که از منابع ناشناخته، اما با انرژی زیاد در فضا بیرون می‌آیند. هر انفجار فقط برای چند میلی ثانیه می‌ماند.

 

پژوهشگران رصدخانه فضایی امیدوارند تا بتوانند همچنان سیگنال‌ها را تحت نظر بگیرند و بتوانند آنها را با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند؛ زیرا به باور پژوهشگران کسب اطلاعات بیشتر در مورد ماهیت این پالس‌ها ممکن است اطلاعات ارزشمندی درباره نحوه ساخت آنها در اختیارشان قرار دهد.

 

این تلسکوپ از سال ۲۰۱۶ در حال مطالعه انفجار رادیویی سریع موسوم به" FRB۱۲۱۱۰۲ "است. ستاره شاسان در اواخر ماه اوت اظهار کردند تلسکوپ فست موفق به شناسایی بیش از ۱۰۰ انفجار رادیویی سریع شده است. این یکی از دستاوردهای بزرگ این تلسکوپ محسوب می‌شود؛ چراکه این بیشترین تعداد پالس‌هایی است که تاکنون شناسایی شده‌اند. بر اساس داده‌های "رصدخانه پارکس" در استرالیا اولین انفجار سریع رادیو در سال ۲۰۰۷ شناسایی شد.

 

تلسکوپ کروی با دیافراگم ۵۰۰ متری که تیان‌یان (چشم آسمان) نیز نامیده می‌شود، یک تلسکوپ رادیویی است. این تلسکوپ در کوهستان‌های استان گوئیژو در جنوب غربی کشور چین ساخته شده‌ است. قطر فیزیکی بشقاب این تلسکوپ ۵۰۰ متر و قطر موثر آن ۳۰۰ متر است. ساخت این تلسکوپ حدود پنج سال طول کشیده است. تلسکوپ مذکور فعالیت خود را از ماه سپتامبر ۲۰۱۶ آغاز کرده، اما فعالیت رسمی آن از سال ۲۰۱۹ آغاز خواهد شد. ساخت این تلسکوپ برای نخستین بار در سال ۱۹۹۴ پیشنهاد شد. طراحان تلسکوپ می‌گویند که این تلسکوپ رادیویی می‌تواند اجرام آسمانی ناشناس را جستجو و به درک بهتر منشا هستی کمک کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------