نشانه‌هایی از وجود آب در مریخ کشف شد/ وقتی سیاره سرخ مثل آهنربا عمل می کند



اخبار,اخبار علمی
کشف پالس‌های مغناطیسی مرموز در سیاره مریخ می‌تواند نشانه‌ای امید بخش از وجود اصلی‌ترین ماده ضروری برای حیات انسان‌ها برسطح این سیاره بیگانه باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به تازگی دانشمندان اعلام کرده اند سطح نشین اینسایت که اکنون در سیاره مریخ مستقر است موفق به شناسایی پالس‌های مغناطیسی مرموزی از اعماق سیاره شده است.

 

سطح نشین اینسایت از سال ۲۰۱۸ ماموریت خود برسطح سیاره مریخ را شروع کرده است و با وجود از کار افتادن مته آن به دلیل جنس ویژه خاک سیاره مریخ، این سطح نشین با استفاده از دیگر ابزار‌ها به ویژه ابزارشناسایی ارتعاش و زمین لرزه‌های مریخ موفق به کشف پالس‌های مغناطیسی در سیاره شده است.

 

بنا بر جدیدترین یافته‌های علمی دریافتی از سطح نشین اینسایت که در جلسه انجمن نجوم آمریکا و کنگره علوم سیاره‌ای اروپا منتشر شده است این پالس‌های مغناطیسی می‌توانند در اثر جریان‌های آب باشند.

 

ازجمله یافته‌های دانشمندان تفاوت‌های منحصربه فرد میدان مغناطیسی سیاره مریخ با دیگر سیاره هاست. قدرت بالای میدان مغناطیسی سیاره مریخ نشان می‌دهد امکان دارد در زیر لایه‌های سطحی سیاره مریخ آب جاری وجود داشته باشد.

 

 

به گفته دانشمندان در صورت اثبات وجود منابع آب جاری در اعماق سیاره مریخ، این کشف می‌تواند پیامد‌های مثبتی برای سفر انسان به سیاره مریخ داشته باشد. آب یکی از مهمترین منابع برای زنده ماندن فضانوردان، رشد گیاهان و جانوران و تولید سوخت مورد نیاز موشک‌های فضایی در سفر‌های طولانی مدت به فضای عمیق است.

 

به جز احتمال وجود منابع آب زیر زمینی دلایل دیگری هم می‌تواند سبب ایجاد پالس‌های مغناطیسی مرموز درسیاره مریخ باشد. دانشمندان در تلاش هستند با دریافت اطلاعات بیشتر منبع پالس‌ها را شناسایی کنند که از اعماق سیاره یا از سطح سیاره تولید می‌شود.

 

وقتی سطح نشین اینسایت برسطح سیاره مریخ فرود آمد با استفاده از ابزار‌های خود موفق به اندازه گیری میدان مغناطیسی سیاره مریخ شد، اما هنوز عامل اصلی تولید این پالس‌های مغناطیسی مشخص نشده است.

 

سیاره مریخ این روز‌ها دارای میدان مغناطیسی قوی و کلی نیست و در عوض نوعی حباب مغناطیسی ضعیف در اطراف اتمسفر آن قراردارد که دراثر تعامل با باد‌های خورشیدی به وجود می‌آید.

 

میدان مغناطیسی سبب دگرگون شدن نحوه حرکت باد خورشیدی به سیاره می‌شود که در اثر آن میدان مغناطیسی سیاره به شکل کشیده در می‌آید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------