ساخت تلسکوپ چند میلیون یورویی برای ردیابی آدم فضایی‌ها



اخبار,اخبار علمی,تلسکوپ
کارشناسان اعلام کرده اند مشغول ساخت نسل جدیدی از تلسکوپ‌های خورشیدی برای مطالعه هرچه بیشتر درباره سیاره‌های فراخورشیدی هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، از زمان ساخت و پیشرفت تلسکوپ‌های فضایی تا کنون دانشمندان موفق به شناسایی چندین هزار ستاره و سیاره شده اند. تلاش بعدی دانشمندان شناسایی جرم، اندازه، جنس هسته و پوسته این سیاره‌ها بوده اند.

 

به دلیل فاصله بسیار دور سیاره‌های فراخورشیدی از زمین تلاش برای شناسایی هسته درونی آنها تاکنون نتیجه‌های چندان مثبتی در اختیار دانشمندان قرار نداده است.

 

برای شناسایی هرچه بیشتر و دقیق‌تر سیاره‌های فراخورشیدی و شناسایی جزئیات بیشتری از این سیاره‌ها دانشمندان فرانسوی اعلام کرده اند نسل جدیدی از تلسکوپ‌های فضایی از دسته تلسکوپ‌های رادیویی در دست ساخت است که می‌تواند جزئیات هسته سیاره‌های فراخورشیدی را شناسایی و داده‌ها را به زمین ارسال کند.

 

این تلسکوپ برای جست و جوی سیگنال‌های رادیویی پرتو یافته از میدان مغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند به دانشمندان نشان دهند که آیا سیاره‌ای دارای هسته مغناطیسی فعال هست یا یک هسته فلزی مذاب و خنثی، چون سیاره زمین دارد.

اخبار,اخبار علمی,تلسکوپ

 

به گفته دانشمندان با استفاده از این تلسکوپ محققان می‌توانند به دانش کاملی درباره چگونگی شکل گیری هسته سیاره‌ها دست یابند. چنانچه سیاره فراخورشیدی دارای هسته‌ای از جنس فلز مذاب مانند سیاره زمین و برخی از سیاره‌های منظومه شمسی باشد این احتمال وجود دارد که بر روی آن بتوان به نشانه‌هایی از حیات فرازمینی دست یافت و یا محیط آن مناسب برای زندگی انسان‌ها باشد.

 

این تلسکوپ همچنین به بررسی درباره میدان‌های مغناطیسی سطح سیاره‌های فراخورشیدی خواهد پرداخت. میدان‌های مغناطیسی سطح هر سیاره از آن دربرابر پرتو‌های کیهانی و ذرات باردار ستاره مادر آن محافظت می‌کند. در صورت نبود این میدان‌های مغناطیسی سطح سیاره و حیات احتمالی موجود بر روی آن آسیب شدید می‌بیند و نابود می‌شود.

اخبار,اخبار علمی,تلسکوپ

 

کارشناسان محل استقرار این سیاره را در ایستگاه آرایه رادیویی درکشور هلند پیش بینی کرده اند. تلسکوپ فضایی از مرکز محل استقرار خود به رصد برای کشف سینگال‌های ستاره‌های اولیه جهان خواهد پرداخت و البته بخش زیادی از تمرکز متخصصان اسکن طیف وسیعی از فرکانس‌های رادیویی برای کشف نشانه‌هایی از میدان‌های مغناطیسی خارج از سیاره فراخورشیدی خواهد بود.

 

پیش‌تر تلسکوپ‌های آرایه ای، چون LOFAR سیگنال‌های قابل توجهی را کشف کرده بودند، اما به دلیل نیاز به پیشرفت فناوری‌ها کشفیات آنها جامع و دقیق نبوده است.

 

این تلسکوپ فضایی به نام NenuFAR است و از ماه جولای سال میلادی جاری مشغول جمع آوری داده‌هایی است که ۶۰ درصد آن به وسیله آنتن‌های زمینی به دست آمده است. کارشناسان پروژه ساخت این تلسکوپ فضایی امیدوار هستند تا پایان سال کار ساخت و نصب حدود ۸۰ درصد از سخت افزار‌های آن به اتمام برسد.

 

تا کنون حدود ۱۵ میلیون یورو برای ساخت این تلسکوپ فضایی بودجه شده است.

 

تلسکوپ‌های آرایه‌ای مشابه، چون Owens Valley Long Wavelength Array در کالیفرنیای آمریکا پس از اتمام در سال آینده میلادی حدود ۳۵۲ آنتن خواهند داشت، اما به لحاظ تمرکز و قدرت رصد به اندازه تلسکوپ NenuFAR نیستند.

 

تلسکوپ آرایه‌های Owens Valley Long Wavelength Array به جای تمرکز بر روی سیاره‌های فراخورشیدی، کل آسمان را به طور کامل و مداوم رصد می‌کند.

 

یکی از اهداف این تلسکوپ، رصد فلش‌های رادیویی نادر و فوق العاده سریع و درخشان در آسمان است. هنوز علت دقیق ایجاد این فلش‌های رادیویی مشخص نیست، اما برخی دانشمندان اعلام کرده اند امکان دارد پیامی از سوی حیات فرا زمینی‌ها باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------