از ستاره خود شیفته چه میدانید؟/ حقایقی که متحیرتان خواهد کرد!



اخبار,اخبار علمی,ستاره خود شیفته
درک نحوه زندگی در فضا برای بسیاری افراد جالب است؛ در این بسته خبری قصد داریم جذابترین اتفاقات فضایی را ارائه دهیم.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، سیاره Gliese ۴۳۶b یکی از آفریده‌های متناقض درخلقت بوده و به همین دلیل جزو منحصربه‌فردترین اشیای فضا به شمار می‌رود. بیشتر این سیاره از یخ تشکیل شده است، اما به طور حیرت‌آور، به نظر می‌رسد این یخ بر روی آتش قرار دارد.

 

سطح سیاره Gliese ۴۳۶b دارای دمای سوزان ۴۴۰ درجه سانتیگراد است، اما روی آن پوشیده از یخ است. دلیل این اتفاق را باید در نیروی گرانشی بسیار زیاد هسته سیاره جستجو کرد. این نیروی گرانشی بسیار بالا سبب می‌شود چگالی یخ موجود روی سیاره، بسیار بیشتر از یخی باشد که ما ساکنان کره زمین می‌شناسیم.

 

Gliese ۴۳۶b در فاصله ۳۳ سال نوری از زمین قرار داشته و دنباله آن به حدی وسیع است که سبب می‌شود پنجاه درصد ستاره مربوط به آن، در نور فرابنفش محو شود. این سیاره در حد و اندازه نپتون است، اما برخلاف این سیاره متعلق به منظومه شمسی، با ستاره‌اش فاصله بسیار کمی دارد. این فاصله به حدی کم است که گردش یک دور کامل Gliese ۴۳۶b به دور ستاره‌اش، تنها دو روز و نیم به طول خواهید انجامید.

 

ستاره زیبا در حین حال بی رحم

رنگ آبی سیاره فراخورشیدی HD ۱۸۹۷۳۳ b، سبب پوشیده شدن محیط بی‌رحمانه و خشن آن شده است. در واقع آسمان این سیاره آبی به نظر می‌رسد. در زمان رویت این جسم، آن را اولین سیاره آبی رنگ خطاب کردند. سیاره HD ۱۸۹۷۳۳ b از دور شبیه به کره زمین دیده می‌شود، اما هرگز همچون آن مهربان نیست.

اخبار,اخبار علمی,ستاره خود شیفته

 

بر اساس اعلام ناسا، در صورت قدم زدن روی سطح سیاره HD ۱۸۹۷۳۳ b که جزو جالب‌ترین‌های فضا به شمار می‌رود، در معرض باد‌هایی با سرعت هشت هزار و پانصد کیلومتر در ساعت قرار خواهید گرفت! علاوه بر آن، باران‌های سیاره HD ۱۸۹۷۳۳ b شیشه‌هایی دندانه‌دار بر سرتان خواهد ریخت. شاید اکنون دلیل بی‌رحمانه خطاب کردن محیط این سیاره را درک کرده باشید.

 

HD ۱۸۹۷۳۳ b همانند سیاره مشتری در دسته‌بندی غول‌های گازی قرار گرفته و فاصله نزدیک آن با ستاره‌اش سبب شده دمای سطح سیاره به حدود هزار درجه سانتیگراد برسد. فاصله آن از سیاره زمین ۶۳ سال نوری بوده و هر دو روز یک مرتبه، یک دور کامل حول خودش گردش می‌کند.

 

از آنجایی HD ۱۸۹۷۳۳ b را یکی از جالب‌ترین‌های فضا خطاب می‌کنند که مشاهده‌های تلسکوپ هابل نشان داد اتمسفر این سیاره به صورت عجیبی قابل تغییر است. دانشمندان عقیده دارند رنگ آبی سیاره به خاطر ترکیبی از انعکاس ابر‌های سیلیکات و از طرفی جذب توسط اتم‌های سدیم، حاصل می‌شود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------