اختلال در عملکرد ماهواره ها به دلیل کاهش شدت میدان مغناطیسی



اخبار,اخبار علمی
تحقیقات جدید نشان می دهد شدت میدان مغناطیسی زمین بین آفریقا و آمریکای جنوبی در حال کاهش است و این امر در عملکرد ماهواره ها اختلال ایجاد می کند.

به گزارش مهر به نقل از  دیلی میل،  محققان دریافته اند میدان مغناطیسی زمین در حال ضعیف شدن است.

 

وجود میدان مغناطیسی برای حیات روی کره خاکی لازم است زیرا این میدان انسان را در برابر اشعه های کهکشانی و ذرات باردار خورشید محافظت می کند.

 

به طور متوسط طی ۲ قرن گذشته ۱۰ درصد قدرت میدان مغناطیسی زمین کاهش یافته است. اما این کاهش در منطقه ای بین آفریقا تا آمریکای جنوبی شدت بیشتری دارد که از آن منطقه به عنوان «ناهنجاری جنوب آتلانتیک» یاد می شود. شدت کاهش میدان مغناطیسی این منطقه طی ۵۰ سال گذشته افزایش یافته و گستره آن نیز از سمت غرب رشد کرده است.

 

آخرین تحقیقات نشان می دهد  طی ۵ سال گذشته دومین مرکز کاهش شدت میدان مغناطیسی در جنوب غرب آفریقا به وجود آمده است. محققان معتقدند این امر نشان می دهد ناهنجاری مذکور به دو بخش جداگانه تقسیم شده است.

 

محققان پیش بینی می کنند کاهش شدت میدان مغناطیسی زمین به تغییر قطب های سیاره منجر می شود. در این فرایند مکان قطب شمال و جنوب زمین عوض می شود. آخرین بار ۷۸۰ هزار سال قبل قطب شمال و جنوب زمین عوض شد.

 

 از سوی دیگر کاهش شدت میدان مغناطیسی روی ماهواره و فضاپیماهای دیگری که در بالای منطقه گفته شده قرار دارند، نیز تاثیر منفی دارد و هم اکنون برخی از آنها با اختلال در عملکرد روبرو شده اند.

 

گروهی از محققان سازمان فضایی اروپا با بررسی اطلاعات خوشه ماهواره های Swarm به این کشف دست یافتند.

 

این ماهوارها به طور خاص برای شناسایی و اندازه گیری سیگنال های مغناطیسی مختلفی ساخته شده اند که میدان مغناطیسی زمین را تشکیل می دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------