ساخت کوچک‌ترین ردیاب اولتراسوند جهان



اخبار,اخبار علمی,کوچک‌ترین ردیاب اولتراسوند جهان
دانشمندان موفق به ساخت ردیاب اولتراسوندی شده‌اند که کوچک‌تر از یک گلبول قرمز است.

به گزارش آنا از نیواطلس، محققان آلمانی کوچک‌ترین ردیاب اولتراسوند جهان را ساخته‌اند که از یک گلبول قرمز نیز کوچک‌تر است و می‌تواند باعث پیشرفت‌های بسیاری در تصوبربرداری با وضوح فوق‌العاده بالا شود. امواج اولتراسوند یا فراصوت توسط یک کریستال پیزوالکتریک که درون پروب (دستگاهی برای انتقال سیگنال) اولتراسوند قرار دارد تولید می شود.

 

گروه تحقیقاتی دانشگاه صنعتی مونیخ و مرکز تحقیقاتی بهداشت محیط آلمان این دریاب کوچک را ساخته‌اند. دستگاه جدید بیانگر فاصله گرفتن فناوری قدیمی تصویربرداری با اولتراسوند است. روش سنتی معمولا مبتنی بر دستگاه‌های پیزوالکتریک (اثر فشاربرقی) است و امواج اولتراسوند را به ولتاژ برق تبدیل می‌کند.  کیفیت تصویربرداری در روش سنتی بسته به اندازه دستگاه پیزوالکتریک است و هر چه ردیاب آن کوچک‌تر باشد، کیفیت و وضوح تصویر بالاتر است.

 

یکی از ویژگی‌های غیرمعمولی که برخی سرامیک‌ها وپلیمر‌ها از خود نشان می‌دهند، پدیده پیزوالکتریک یا اثر فشاربرقی است. با اعمال نیروی خارجی، دوقطبی‌های این سرامیک‌ها تحریک می‌شوند و میدان الکتریکی ایجاد می‌شود. وارونه کردن اثر نیرو  جهت میدان را معکوس می‌کند.

 

حال دانشمندان آلمانی با استفاده فوتونیک‌های سیلیکونی فناوری نوینی در تصویربرداری ایجاد کرده‌اند. ردیاب جدید تغییرات شدت نور را در هنگام پخش از مدارهای فوتونیک کوچک اندازه‌گیری می‌کند. این ردیاب از یک گلبول قرمز کوچک‌تر است و به دلیل حساسیت بالا می‌تواند تصاویری با کیفیت فوق‌العاده ثبت کند. دانشمندان امیدوارند که از این ردیاب برای مطالعه جزئیات بافت‌های زیستی استفاده کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------