آیا چین می‌تواند روی ماه سبزیجات بکارد؟



اخبار,اخبار علمی,کاشت سبزیجات در ماه
آیا چین می‌تواند سبزیجات را روی ماه بکارد؟ چه چیزی را می‌توان روی ماه کاشت؟ اینها سوالاتی هستند که پس از بازگشت موفقیت آمیز کاوشگر "چانگ ای ۵"(Chang'e ۵) همراه با جمع آوری۱۷۳۱ گرم نمونه از ماه، به بحث داغ اکثر محافل علمی تبدیل شد.

به گزارش ایسنا به نقل از گلوبال تایمز، اینها سوالات بسیار جالبی هستند که پاسخ دانشمندان به آن ممکن است افراد را ناامید کند. "ژو گوانکوان"(Zhu Guangquan) مجری تلویزیون مرکزی چین از طریق ویدئویی که در وبگاه "سینا ویبو"منتشر شده به نقل از دانشمندان گفت: برخلاف خاک ارگانیک روی زمین، خاک جمع آوری شده از ماه حاوی هیچ ماده غذایی آلی نیست و بسیار خشک است و مناسب کاشت سبزیجات نیست و نمی‌توان از آن برای پرورش سبزیجات و حتی سیب زمینی هم استفاده کرد.

 

شهروندان چینی علاقه زیادی به پرورش سبزیجات در ماه داشته‌اند. بیش از ۶۳.۳ میلیون فرد خبر "در خاک ماه واقعاً نمی‌توان سبزیجات کاشت" که در وبگاه سینا ویبو منتشر شده بود را دیدند و بیش از ۱۷ هزار بار نیز این خبر مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است.

 

بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ نظر در زیر این ویدئو وجود دارد. یکی از کاربران سینا ویبو به شوخی گفته بود: در طول تاریخ مردم چین واقعاً همیشه ایده پرورش سبزیجات را در ذهن خود داشته‌اند.

 

یکی دیگر از کاربران اظهار داشت: یوان لنگ پینگ(yuan longping) خوشحال خواهد شد! جایی نیست که برنج رشد نکند. یوان دانشمند مشهور علوم زراعتی چینی است که به خاطر ایجاد اولین سویه‌های برنج ترکیبی(hybrid rice strains) در جهان مشهور شده است و به عنوان "پدر برنج ترکیبی" شناخته می‌شود.

 

با این حال، اگرچه نمی‌توان در خاک ماه سبزیجات کاشت، اما می‌توان از آن به روش‌های دیگری استفاده کرد. بر اساس ویدئویی که تلویزیون مرکزی چین منتشر کرده، باد خورشیدی طولانی مدت مقدار زیادی هلیوم -۳ را به خاک ماه تزریق می‌کند که می‌تواند به عنوان انرژی پاک و تولید برق از طریق همجوشی هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

 

"وو یان هوآ" (Wu Yanhua) معاون سازمان ملی فضایی چین گفت: نمونه‌ها برای اهداف مختلف ماه به سه بخش تقسیم می‌شوند و یک بخشی از آن برای انجام تحقیقات به آزمایشگاه‌های علمی تحویل داده می‌شود در حالی که دو بخش دیگر برای آموزش عمومی در موزه‌های ملی نمایش داده می‌شود و مطابق با مقررات مدیریت، داده‌های به دست آمده از بررسی ماه با جوامع بین‌المللی نیز به اشتراک گذاشته می‌شود. حتی می‌توان آنها را به عنوان هدیه ویژه به کشورهایی که در امور هوافضا با چین همکاری نزدیک دارند اهدا کرد.

 

 یک کاربر این وبگاه نیز اظهار کرد: اگر ما نمی‌توانیم سبزیجاتی را در ماه پرورش دهیم، چگونه می‌توان به مریخ رفت و از آنجا نمونه خاک برای مطالعه جمع آوری کرد؟

 

چین نخستین کاوشگر مریخ خود به نام "تیان‌ون ۱" (Tianwen-۱)  را ۲۳ ژوئیه سال ۲۰۲۰ پرتاب کرد و بر اساس به روزرسانی سازمان ملی فضایی چین در هفته گذشته، این کاوشگر ۳۷۰ میلیون کیلومتر راه را طی کرده و بیش از ۱۰۰ میلیون کیلومتر از زمین دور شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------