ابداع کلاف رباتیک با الهام از رفتار کرم‌ها



اخبار,اخبار علمی,کلاف رباتیک با الهام از رفتار کرم‌ها
دانشمندان اصولی را که در کرم‌ها مشاهده کردند، روی کلاف‌های رباتیک کوچک متشکل از "ذرات فعال هوشمند" اعمال کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از آی‌ای، محققان موسسه فناوری "جورجیا" ربات‌هایی را ابداع کرده‌اند که رفتار جمع گلوله‌ای کرم‌های سیاه را تقلید می‌کند و می‌تواند به فناوری رباتیک کمک کند تا ربات‌های انبوهی را که یک کار پیچیده را به شکل گروهی انجام می‌دهند، بسازند.

 

یک مطالعه جدید توسط دانشمندان موسسه فناوری "جورجیا" توضیح می‌دهد که چگونه کرم‌ها به طور خودکار سازماندهی می‌شوند تا مانند یک ماده فعال درهم‌تنیده عمل کنند. محققان رفتارهای شگفت آور جمعی این کلاف‌های کرمی را روی ربات‌های ساده اعمال کردند و آنها را قادر به تکامل حرکتی خود کردند.

 

کرم‌های سیاه به ایجاد "کلاف‌های کرمی"(worm blobs) که مانند یک جرم مایع و تغییر شکل دهنده است، مشهور هستند که شبیه به یک موجود از یک سیاره دیگر است.

 

محققان دریافتند که تشکیل این کلاف‌ها به صورت جمعی از کرم‌ها به صورت فردی در برابر تهدیداتی مانند گرمای بیش از حد و خشک شدن محافظت می‌کند.

 

"سعد باملا" استادیار دانشکده شیمی و مهندسی زیست مولکولی موسسه فناوری جورجیا می‌گوید: ما اکنون از طریق مدل‌های ریاضی و آزمایش‌های بیولوژیکی نشان داده‌ایم که تشکیل این کلاف‌ها نوعی تصمیم‌گیری جمعی است که این کرم‌ها را قادر می‌سازد تا در برابر خشک شدن مقاومت کنند و بیشتر زنده بمانند.

اخبار,اخبار علمی,کلاف رباتیک با الهام از رفتار کرم‌ها

 

وی افزود: ما همچنین نشان دادیم که آنها می‌توانند با هم حرکت کنند. این یک رفتار جمعی است که در موجودات دیگری که در مقیاس کلان می‌شناسیم، دیده نشده است.

 

محققان دریافتند که کرم‌ها به منظور دستیابی به این حالت کلافی، در هم می‌تنند و به نوعی خود را به هم می‌بافند که این کار به آنها امکان می‌دهد وظایفی را که یک کرم تنها قادر به انجام آنها نیست، به صورت دسته جمعی انجام دهند.

 

دانشمندان موسسه فناوری جورجیا اصولی را که در این کرم‌ها مشاهده کردند، روی کلاف‌های رباتیک کوچک متشکل از "ذرات فعال هوشمند" مشتمل بر شش ربات چاپ سه بعدی شده با دو بازو و دو حسگر نوری اعمال کردند.

 

یک محفظه مشبک و پایه‌ها به ذرات فعال هوشمند اجازه داد تا مانند کرم‌ها در هم پیچیده شوند و به محققان اجازه داد تا چندین رفتار و حرکت جمعی را در آنها آزمایش کنند.

 

"یاسمین اوزکان-آیدین" از محققان این مطالعه گفت: ربات‌ها بسته به شدت نور، سعی می‌کنند از نور دور شوند. آنها رفتاری فوری انجام می‌دهند که شبیه همان چیزی است که ما در کرم‌ها مشاهده کردیم.

 

وی خاطرنشان کرد که هیچ ارتباطی بین این ربات‌ها وجود ندارد و گفت: هر ربات در حال انجام کارهای خود به صورت غیرمتمرکز است و ما فقط با استفاده از فعل و انفعالات مکانیکی و جاذبه‌ای که هر ربات نسبت به شدت نور داشت، توانستیم ایم کلاف رباتیک را کنترل کنیم.

 

این مطالعه نمونه جدیدی از چگونگی الهام گرفتن از دنیای طبیعی در صنعت رباتیک است و همچنین ویترین دیگری از روش‌هایی است که ممکن است روزی از دسته ربات‌ها برای مقابله با مشکلات در دنیای واقعی با بهره‌وری بیشتر انرژی استفاده شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------