نخستین پرواز نبوغ فردا بر سطح مریخ انجام می‌شود



نخستین پرواز نبوغ بر سطح مریخ،اخبار علمی،خبرهای علمی
سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که نخستین پرواز بالگرد «نبوغ» بر سطح مریخ برای ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد روز دوشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی انگجت، این بالگرد چهار پوندی (۱.۸ کیلوگرم) که ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ ( ۳۰ بهمن ۱۳۹۹) با مریخ نورد والد خود یعنی «استقامت» به  سیاره مریخ وارد شد، تا کنون چندین بار شاهد به تاخیر افتادن اولین پرواز خود بوده است. پیش از این قرار بود پرواز یاد شده زودتر انجام شود، اما وقوع یک نقص فنی موجب شد تا این رویداد مهم به تاخیر بیفتد.

 

قرار بود این هواپیما ۱۱ آوریل پرواز کند، اما آخر هفته گذشته ناسا این پرواز را به دلیل بروز یک ایراد نرم افزاری به تاخیر انداخت. این تصمیم در پی توقف ناگهانی آزمایش چرخش با سرعت بالای روتروهای این بالگرد اتخاذ شد.

 

به گفته ناسا، تایمر دیده‌بان این بالگرد بدون سرنشین هنگامی که سعی در انتقال وضعیت رایانه این بالگرد از حالت «پیش از پرواز» به حالت «پرواز» داشت، به اتمام  رسید. تایمر دیده بان بر توالی دستور نظارت می کند و هرگونه مشکل احتمالی را به سیستم هشدار می دهد و از پیشروی سیستم در هنگام شناسایی مشکل جلوگیری می کند.

 

اولین پرواز هلیکوپتر ناسا بر فراز مریخ بیش از ۳۰ ثانیه طول نخواهد کشید و هدف از این کار بررسی دقیق‌تر سطح سیاره سرخ رنگ خواهد بود. علت اصلی کوتاه بودن مدت زمان این پرواز کسب اطمینان از عدم وقوع خسارت پیش بینی نشده به هلیکوپتر ناسا است.

 

دسترسی به این اطلاعات بر روی زمین حدود سه ساعت بعد ممکن می‌شود و انتظار می ‌رود بخشی از داده‌ های یاد شده در دسترس عموم قرار گیرد. همچنین خلاصه ‌ای از یافته ‌های این بالگرد ساعت ۲ بعد از ظهر همان روز در دسترس خواهد بود.

 

کاوشگر «استقامت» ناسا پس از فرود بر سطح مریخ در ماه فوریه، نبوغ را بر سطح این سیاره سرخ پیاده کرد. این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین بالگرد ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.

 

نبوغ ۲ دوربین به همراه دارد که اطلاعات پرواز را ثبت می‌کند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استقامت نیز مشاهده خواهد شد. درصورتی که همه‌چیز به خوبی پیش رود، نبوغ در طول سفر ۳۱ روزه در مریخ، چندین پرواز طولانی مدت بر روی دهانه «جزرو» در سطح مریخ انجام خواهد داد. ارتفاع هر پرواز نباید بیش از پنج متر باشد و طول مسیر آن ۹۰ متر خواهد بود.

 

کاوشگر استقامت روز پنجشنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرده بود. استقامت بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و قرار است یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده سازی مقدمات برای دیدارهای آتی انسان‌ها بر سطح این سیاره سرخ رنگ انجام دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------