این ربات از احساس انسان‌ها باخبر است



ربات بااحساس،اخبار علمی،خبرهای علمی
گروهی از محققان موفق به توسعه یک ربات انسان نما شده‌اند که همانند یک کودک به نظر می‌رسد و قادر به خواندن و درک احساسات انسان‌ها است.

به گزارش ایسنا و به نقل از یورونیوز،  این ربات انسان نما "آبل"(Abel) نام دارد، حاصل همکاری مهندسان زیستی "دانشگاه پیزا" و "گوستاو هوگن" (Gustav Hoegen)، هنرمند FX شرکت "بایو میمیک" (Biomimic) در لندن است که در زمینه انیماترونیک واقع گرایانه تخصص دارد.

 

انیماترونیک(Animatronics) دانش و فناوری ساخت مدل‌های متحرک موجودات و اشیاء به شکل طبیعی یا فانتزی آن‌ها است. انیماترونیک فصل مشترک دانش مهندسی و هنر بوده و از ترکیب حیوانات انیماترونیک" یا "جانوران انیماترونیک" می‌باشد. ساختار یک سیستم انیماترونیکی، بیشتر شبیه به پیکربندی بدن انسان و جانوران است.

 

توسعه دهندگان آبل طوری آن را طراحی کرده‌اند که این ربات ویژگی‌های یک پسر ۱۲ ساله را دارند. محققان امیدوارند "پتانسیل ارتباط" این ربات را با ارتقای آن، افزایش دهند.

 

آبل به دلیل مجهز بودن به برخی فناوری‌ها قادر به ارزیابی احساسات انسان با تجزیه و تحلیل پارامترهایی مانند فرکانس صدا، تغییرات حرارتی روی پوست( که در تابش فروسرخ قابل مشاهده است) یا ضربان قلب است.

 

هدف محققان این پروژه ایجاد رباتی بود که بتوانند به عنوان یک همراه برای افراد مبتلا به اوتیسم یا آلزایمر باشد.

 

"لورنزو کامینلی"(Lorenzo Cominelli) محقق دانشگاه پیزا گفت: وقتی با این نوع ماشین‌ها روبرو می‌شویم بیشتر در مورد همدلی صحبت می‌کنیم اما درست‌تر است که در مورد هوش هیجانی یعنی مهارت درک احساس افرادی که در مقابل ما هستند و یک ویژگی خاص مخصوص انسانها است، صحبت کنیم. ما می‌خواهیم بدانیم که آیا یک دستگاه می‌تواند به اشخاص کمک کند تا نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی و روانی نیز شرایط سالم خود را حفظ کنند. دانستن این امر در برخی موارد مانند اختلال طیف اوتیسم یا اختلالات رفتاری و اجتماعی، یا حتی در افرادی که در معرض ابتلا به آلزایمر هستند، بسیار مهم است.

 

در حال حاضر ، آبل به حسگرهای خارجی متصل به شخص متکی است اما در مرحله بعدی توسعه ربات محققان امیدوارند که حسگرها را در داخل خود ربات تعبیه کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------