تصویری از یک شکوفه در دل فضا



تصویری از یک شکوفه در دل فضا،اخبار علمی،خبرهای علمی
"تلسکوپ فضایی اسپیتزر"، تصویری از یک سحابی را ثبت کرده که ستاره در حال افول آن، شکلی شبیه به شکوفه کاملیا را به وجود آورده است.

به گزارش ایسنا به نقل از ناسا، یک گل کیهانی که تصویر آن با "تلسکوپ فضایی اسپیتزر" (Spitzer Space Telescope) ثبت شده است، در "سحابی حلقه" (Ring Nebula) قرار دارد. لایه بیرونی این سحابی، از ماده به جا مانده از یک ستاره در حال مرگ تشکیل شده است. این ستاره به رغم فرسایش یافتن، تصویر زیبایی را به نمایش می‌گذارد که به طور شگفت‌انگیزی به گلبرگ‌های ظریف شکوفه کاملیا شباهت دارد.

 

حلقه‌ای که در مرکز تصویر قرار دارد، غشایی از غبار و گاز درخشان است که پیرامون ستاره در حال مرگ را می‌پوشاند. همانطور که سوخت ستاره به پایان می‌رسد، هسته آن کوچکتر و داغ‌تر می‌شود و لایه‌های بیرونی را نیز ملتهب می‌کند.

 

دوربین مادون قرمز تلسکوپ اسپیتزر، ماده‌ای را که از ستاره در حال افول بیرون می‌آمد، شناسایی کرد. تصاویر پیشین سحابی حلقه، با تلسکوپ‌های نور مرئی ثبت شده بودند که معمولا فقط حلقه درخشان گازی اطراف ستاره را نشان می‌دادند. نواحی بیرونی که به گلبرگ شباهت دارند، در این تصویر برجسته هستند زیرا تلسکوپ اسپیتزر، نور مادون قرمز ساطع‌شده از مولکول‌های هیدروژن را که به جذب پرتو فرابنفش می‌پردازند، دریافت کرده است.

 

این سحابی که در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی "شلیاق" (Lyra) قرار دارد، یکی از بهترین نمونه‌ها برای سحابی سیاره‌نما است و یک هدف مطلوب برای ستاره‌شناسان غیرحرفه‌ای به شمار می‌رود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------