ساخت دستگاهی برای مسیریابی با GPS روی کره ماه



مسریابی در ماه،اخبار علمی،خبرهای علمی
مهندسان در حال آزمایش دستگاهی هستند که قبل از پرتاب یک مأموریت نمایشی به ماه در سال ۲۰۲۴، مسیریابی با GPS را انجام می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، این دستگاه که NaviMoon نام دارد توسط شرکت Space PNT مستقر در سوئیس برای آژانس فضایی اروپا (ESA) که بودجه این ماموریت را تامین می‌کند، ساخته شده است و به عنوان یک پیشرفت مهم در ناوبری سطح ماه شناخته می‌شود.

 

بر اساس گزارش اسپیس، سیریل بوترون، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران شرکت «Space PNT» می‌گوید: امروز برای تعیین موقعیت یک فضاپیما در ماه، از آنتن‌های سهموی روی زمین استفاده می‌کنیم. اما در حین چرخش زمین، شما به ایستگاه‌های زیاد و همچنین فناوری‌های نسبتاً گران‌قیمتی در ماهواره‌ها نیاز دارید. استفاده از یک گیرنده GPS ساده، این فرآیند را بسیار ارزان‌تر می‌کند.

 

با این حال، انجام ناوبری GPS در ماه کار کوچکی نیست. در حال حاضر ۳۱ ماهواره در صورت فلکی GPS آمریکا در ارتفاع ۲۰۱۸۰ کیلومتری علاوه بر این ۲۲ ماهواره اروپایی گالیله در فاصله ۲۳۲۲۲ کیلومتر وجود دارد. بوترون گفت: علاوه بر آن، ماهواره‌های ناوبری GPS و گالیله به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سیگنال‌های خود را به سمت سیاره بتابانند.

 

بوترون گفت: سیگنال GPS که به ماه می‌رسد هزار برابر ضعیف‌تر از آن چیزی است که روی زمین است. علاوه بر این، سیگنال فقط از یک طرف می‌آید، در حالی که در زمین، شما از همه طرف توسط آن ماهواره‌ها احاطه شده اید. با این حال، مهندسان بر این باورند که NaviMoon می‌تواند موقعیت ماهواره‌ای را که به دور ماه می‌چرخد، با دقت ۱۰۰ متر تعیین کند، که نتیجه‌ای بهتری از آنچه فناوری‌های موجود دارند، ارائه می‌دهند.

 

مسیریابی در ماه

 

با استفاده از سیستم NaviMoon، مهندسان می‌توانند به طور مجازی پوشش GPS را به سطح ماه گسترش دهند. ابتدا از سیستم NaviMoon روی ماهواره برای تعیین موقعیت ماهواره استفاده می‌کنند، سپس سیگنال را به مریخ نورد‌ها و فضانوردان روی سطح می‌فرستند. بوترون گفت که با مجموعه‌ای متشکل از چهار یا پنج ماهواره از این دست، آن‌ها می‌توانند به پوشش کامل سمت تاریک ماه دست پیدا کنند.

 

شرکت Space PNT اخیراً یک مدل مهندسی از گیرنده NaviMoon را به تحویل داده است. این مدل مهندسی برای آزمایش قبل از انجام پرتاب آزمایش، در اواخر سال جاری استفاده خواهد شد. این ماموریت که به عنوان اولین گام برای ایجاد یک شبکه مخابراتی و ناوبری در اطراف ماه توصیف می‌شود، انتظار می‌رود در اواخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل سال ۲۰۲۵ راه اندازی شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------